הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


19 אלף שתילי בננה מסוג 'גראנד-נן' נשתלו בקיבוץ עין גב


רוב מטעי הבננות בישראל מטופחים באזור עמק הירדן ושפלת החוף, בשטח של מעל 20 אלף דונם, אשר מניבים 60 אלף טון של פרי בשנה - רובו מיועד לשוק המקומי. ישראל הינה מהחלוצות בעולם בטיפוח וריבוי שתילי בננות ונחשבת ליצואנית גדולה של שתילים למטעים ברחבי העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-08-2017



צילום: יח''צ - באדיבות חברת אוריג'ין זרעים

בחלקה מדרום לכפר הנופש עין גב שלשפת הכינרת, בשטח של 60 דונם, נשתלו לאחרונה על-ידי חברי הקיבוץ 19 אלף שתילים חדשים של בננה מזן 'גראנד-נן'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכל שנה מתבצעות בענף הבננות של הקיבוץ שתי שתילות, באביב ובקיץ. האחרונה התבצעה בספטמבר האחרון למרגלות הר הסוסיתא, אז נשתלו 12 אלף שתילים.

שטחי הבננות בעין גב משתרעים על שטח של 950 דונם, כאשר רוב המטעים מטופחים בבתי רשת וחממות, המגנים על הפרי העדין מפני הקרה בחודשי החורף. השתילים מטופחים במשתלה של הקיבוץ בקפידה, וכעת נשתלו בשתילה ידנית עדינה באדמת הקיבוץ.

רוב מטעי הבננות בישראל מטופחים באזור עמק הירדן ושפלת החוף, בשטח כולל של מעל 20 אלף דונם, המניבים 60 אלף טון של בננות בשנה - רובן מיועדות לשוק המקומי. ישראל הינה מהחלוצות בעולם בטיפוח וריבוי שתילי בננות ונחשבת ליצואנית גדולה של שתילים אלו למטעים ברחבי העולם, עם יתרון של ניקיון ממחלות המאפשר לישראל להיות אחת הספקיות החשובות של שתילים לכל העולם.

''הבננות מניבות לאחר 14 חודשים בעונת הקיץ ובאביב לאחר 12 חודשים'' מסביר מיקי זעירא, מנהל ענף הבננות בקיבוץ עין גב. ''אורך חיי מטע בננות באותו שטח, הינו לזמן מוגבל ותלוי בתנאי האקלים והקרקע. בדרום אמריקה ניתן לגדל מטע במשך כ-20 שנה. בישראל אורך חיי מטע הבננות הוא בין 5-7 שנים. במטעים מסחריים נוהגים לקטוף את הפרי בעודו ירוק''.

הבננה (המכונה גם תְּאֵנַת חַוָּה) הינה צמח טרופי חד פסיגי השייך למשפחת המוזיים, להם 200 זנים בעולם. בננה מוגדרת מבחינה בוטנית כ"עשב", מאחר ולצמח גבעול מעובה שכבות ולא גזע מעוצה, כמו לכלל העצים. הגבעול בנוי משכבות של גלדים. לבננה סוגים רבים הגדלים בעיקר באזורים חמים בעולם כמו מרכז ודרום אמריקה, מזרח אפריקה ועוד. לא כל עצי הבננה מניבים פרי מתוק, חלקם מניב פרי חמצמץ וכן פירות בטעמים ניטראליים יחסית המאפשרים להם לשמש באזורים רבים בעולם כמזון בסיסי וכמרכיב עיקרי בבישול. הסיבים בקליפת הבננה גורמים לתחושת שובע, מעודדים חילוף חומרים ולכן דיאטניות ממליצות על צריכת קליפות בננה בדיאטה.

מרבית גידולי הבננה בעולם אינם של הזנים הנאכלים כפרי טרי ומתוק, אלא משמשים כמזון בסיסי ומקור לפחמימות. בארצות מסוימות אוכלים גם את קליפת הפרי, פרח הפרי ואף מבשלים אוכל בעליו של העץ ואוכלים את לבת הגבעול. בארצות הטרופיות מסיבי צמח הבננה מפיקים סיבים חזקים ביותר המשמים חבלים "חבלי מנילה", שקים, סלים, מחצלות ועוד.

רוצים לגדל בננות? צמח הבננה מתפתח יפה בקרקע עשירה במצע אורגני שמייצרת חברת "טוף מרום גולן". מנהל החברה גולן אלדד ארי מסביר, כי את שתיל הבננה יש לשתול במקום חשוף לקרינת שמש ישירה בכל שעות היום, אך מוגן מרוחות. יש לספק השקיה בכמויות גדולות. במהלך הגידול יש צורך לדלל את מספר הנצרים המתפתחים ליד צמח האם ולהשאיר לא יותר משני נצרים לדור הצמחים הבא (ליד צמח האם). אשכולות הבננה מגיעים למשקל של עשרות ק"ג ולכן יש צורך לתמוך את האשכול ולמנוע את קריסת הצמח.