הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד לקרטל ותיאום מחירים בין רשתות השיווק


מחירי פירות הקיץ עלו לאחרונה בכ-20% בשל החורף החם, תנאי השרב בימים האחרונים ומחסור בעובדים בחקלאות - אולם עתה טוען האוצר כי לעליות המחירים סיבה נוספת - פערי תיווך אדירים בשוק הפירות והירקות וחשד לקרטל ותיאום מחירים

 23-6-2010


נזקים של עשרות מליוני שקלים שנגרמו בחורף לחקלאים, גרמו לעליה חדה במחירי פירות הקיץ, ואלה עוד צפויים לעלות בעקבות גלי החום האחרונים שפקדו את ישראל, והמחסור בידיים עובדות בחקלאות.

אולם עתה מסתבר, כי לא רק מזג האויר אחראי למחירי הפירות והירקות הגבוהים. נתונים רשמיים של משרד החקלאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלים פערי תיווך של עשרות ולעתים גם מאות אחוזים בשוק הירקות והפירות.

הפירות והירקות עוברים דרך ארוכה לאחר שהם נקטפים בשדות ובחממות, עד שהם מגיעים לצרכן. בתחנות שונות בדרך נמצאים מתווכים רבים, אשר כל אחד מהם גוזר את הקופון שלו. רשתות המזון, שלהן כוח עצום, רוכשות את הסחורה במחירים נמוכים במיוחד, ובמקרים רבים הן גם הבעלים של הרשתות הסיטונאיות שקונות את הסחורה מהחקלאים. במשרד האוצר חושדים גם, כי חלק מהסיטונאים מתאמים ביניהם מחירים.

את המחיר הגבוה משלם כרגיל הצרכן. מחירי האפרסק ברשתות השיווק הגיעו בימים האחרונים ל-20-25 שקלים לק"ג - כפול ממחיר הפרי בעונה שעברה.

כעת מציע משרד האוצר להטיל את חוק ההגבלים העסקיים על אותם הסיטונאים, צעד שהממשלה והכנסת יצטרכו לאשרם בקרוב, כך שאפשר יהיה לבדוק את החשד לתיאום מחירים וקרטל.