הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרכז חדשנות והייטק בתחום הפוד-טק יוקם בקרית שמונה


המרכז יוקם במסגרת התוכנית האזורית להפיכת הגליל למוקד חדשנות בתחום המזון, יכלול בין השאר חממה טכנולוגית, מעבדת חדשנות לפיתוחי מזון, מאיצים לפרויקטים בתחום הפוד-טק, מרכז עסקים קטנים ועוד. ח''כ אראל מרגלית: היוזמה מחברת בין שתי החוזקות של ישראל - תחום המחקר והפיתוח בחקלאות ותחום ההיי-טק והביוטכנולוגיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-02-2017



רובע הפודטק בקריית שמונה - הדמיית תכנון אדריכלי

לאחר תהליך של שנתיים, תכנון אדריכלי ואישורי הועדות המחוזיות, הכריזו היום ח"כ ד"ר אראל מרגלית וראשי רשויות באצבע הגליל על הקמת רובע ה-FOOD-TECH במרכז העיר קריית שמונה, מרכז היייטק ראשון מסוגו בעיר הצפונית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בחלק מהתוכנית האזורית להפיכת הגליל למוקד חדשנות בתחום המזון שמקדמים ראשי הרשויות וגופי האקדמיה המחקר והתעשייה באזור. רובע הפוד-טק ישמש מוקד צמיחה לרעיונות ולפיתוחים חדשניים של חברות הזנק, יזמים וחוקרים, ובמקביל יהפוך למוקד תרבותי הכולל מסעדות, חללים פתוחים ומרכז נוער לחדשנות.

"לגליל יש את כל התנאים להפוך למוקד חדשנות עולמי בתחום המזון. מגוון של סוגי קרקעות ואקלים, ומקורות מים יחד עם אקדמיה ומחקר מפותח וחקלאות ענפה, מייצרים כאן הזדמנות כלכלית היסטורית. החיבור בין חקלאות חדשנות ורפואה יוצר כאן באצבע הגליל פוטנציאל בקנה מידה בינלאומי, אני יכול לומר שכבר כעת חברות רב לאומיות נמצאות איתנו במו"מ על השקעות רציניות" אומר ח"כ מרגלית.

ראש עיריית קריית שמונה, הרב ניסים מלכה, שקידם עם מרגלית את היוזמה להקמת הרובע במרכז העיר אמר: " קריית שמונה נמצאת בעיצומו של תהליך שיהפוך אותה למוקד טכנולוגי ותרבותי של הגליל. היה לנו ברור שבמקביל להקמת שכונת יובלים ולחזרתם של מאות תושבים מוטל עלינו לייצר מנוע צמיחה תעסוקתי. הקמת הרובע יהווה מוקד משיכה לחברות ויביא מאות משרות איכות לצעירי העיר ולאלה שרוצים לחזור הביתה. המדינה מביעה כעת נכונות לעודד חברות בתחום לעבור צפונה בעזרת תמריצים והטבות וזה כיוון נכון, אך אסור לנו לחכות לממשלה, היא תצטרף לכאן בדיוק כפי שקרה עם חממת הסייבר שהקמנו בבאר שבע" הדגיש מרגלית. לדבריו, הקמת הרובע יאפשר לראשונה לחברות עסקיות להתמקם באצבע הגליל ולקדם שיתופי פעולה עם מכוני מחקר כמו מיג"ל, מו"פ צפון, ביה"ס לרפואה, החקלאים והמכללה האקדמאית תל חי


הבנין ההיסטורי ''בית אשר'' סביבו ייבנה רובע הפוד-טק

רובע ה- Food-Tech הוא סנונית ראשונה בדרך להפיכת הגליל המזרחי למוקד פיתוח וחדשנות בתחום המזון. במסגרת תכנית הצפון, החליטה הממשלה לאחרונה על הקמת מכון מחקר וחדשנות במזון בגליל בתקציב התחלתי של 15 מיליון ₪ ויצירת סל תמרצים לחברות בתחום אשר יעתיקו מיקומם צפונה. לדברי ד"ר אופיר בנימין, מהחוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי: "מכון המזון והקמת רובע הפוד-טק מייצרים גשר בין המחקר הפיתוח ותעשיית ההיי-טק.

אירוע ההכרזה נערך בקריית שמונה בהשתתפות תורמים ומשקיעים מארה"ב, ראשי רשויות ונציגי האקדמיה והמחקר באזור. במהלך האירוע נערך טקס חלוקת מדליות הזהב למגמת ביוטכנולוגיה של תיכון דנציגר בקריית שמונה אשר זכו בתחרות היוקרתית של אוניברסיטת MIT בתחרות הפיתוחים השנתית, זוהי הפעם הראשונה בה תיכון ישראלי זוכה בפרס היוקרתי

הרובע כולו ייבנה סביב הבניין ההיסטורי, "בית אשר", שהוקם על ידי הבריטים ושימש כמוקד חינוכי תרבותי וטכנולוגי של צעירי קריית שמונה בשנות ה-50 עד שנות ה-70.


ח''כ אראל מרגלית, ראשי רשויות וקק''ל ארה''ב

ענף הפוד-טק הפך לקטר בעולם ההשקעות וההיי-טק, וכבר כעת מגלגל למעלה מ-120 מיליארד דולר עם שיעור צמיחה שנתי של 20%. רק בישראל נולדו בחמש השנים האחרונות כ-500 מיזמים בענף. חברות רב לאומיות בוחנות כל הזמן כניסה והשקעה במחקר ופיתוחי מזון, נוכח מגמות עולמיות ומודעות ציבורית בריאותית. אפשר לחלק את השוק ל-5 פלחי שוק:

מזון פונקציונלי: מזונות אשר מכילים מטבעם או אשר הועשרו ופותחו במיוחד לקידום הבריאות והפחתת הסיכון למחלות, ונצרכים כחלק מהתזונה היומית של האוכלוסייה. בהגדרה זו נכללים ירקות ופירות, ויטמינים ומולטי-ויטמינים, משקאות אנרגיה, מוצרים פרוביוטיים ומזונות שמכילים רכיבים תזונתיים בריאים כגון סיבים תזונתיים, חיטה מלאה וכו'. עפ"י סקר שוק של Statista משנת 2013, שוק המזון הפונקציונלי העולמי מוערך בכ-190 מיליארד דולר.

תוספי מזון בעלי השלכות בריאותיות: מזונות בעלי תועלת רפואית, המסייעים במניעה ובטיפול במחלות. עפ"י סקר של BCC Research משנת 2014, גודל שוק תוספי המזון העולמי מוערך בכ-171.8 מיליארד דולר, וצפוי לגדול עד ל-241 מיליארד דולר ב-2019, בקצב גידול שנתי של 7%.

תרופות ממקור צמחי (Botanical Drug): מוצר תרופתי המבוסס על חומר פעיל שמקורו בצמחים (צמחים, אצות, פטריות), המשמש לאבחון, טיפול, ריפוי או מניעה של מצב רפואי בבני אדם. תרופות ממקור צמחי עשויות לכלול תרכובת של מספר חומרים שהופקו מצמחים, ולכן גם עשויה להיות להן השפעה שונה ובררנית ברקמות מטרה נבחרות בגוף. מאפיינים אלו הופכים את התרופות ממקור צמחי לבטוחות ויעילות במיוחד.

מזון רפואי מבוקר: מזון רפואי הוא מזון המיועד לענות על צרכים תזונתיים ייחודיים הנובעים ממחלה או ממצב רפואי מסוים, וניתן לחולים הנמצאים תחת מעקב רפואי. שוק המזון הרפואי העולמי הוערך בשנת 2014 בכ-9 מיליארד דולר, וצפוי לגדול עד ל-13 מיליארד דולר ב-2018, עפ"י סקר שוק של חברת Frost & Sullivan.

מזון מותאם גנטית: תחום חדש יחסית הנכלל תחת ההגדרה של מזון מרפא, אשר חוקר את הקשר שבין הגנום האנושי לתזונה ובריאות. ניתן לחלק את המזון המותאם גנטית לשתי קטגוריות: 1) Nutrigenomics- השפעת התזונה על הגנום, החלבונים בגוף ועל המטבוליזם. ו-2) Nutrigenetics- השפעת השונות הגנטית באוכלוסייה על האינטראקציה בין תזונה ומחלות.