הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט ביטל את צו הסגירה למפעל כרמל אולפינים


בהחלטה ביקרה השופטת ג'אדה בסול את עיריית חיפה על שהוציאה את הצו מבלי שתהיה לה את הסמכות הנדרשת לכך, עוד בטרם השימוע שנערך למפעל על ידי המשרד להגנת הסביבה. היא אף ביקרה את המשרד להגנת הסביבה שלא מסר את עמדתו לבית המשפט

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-11-2016



מפעל כרמל אולפינים לגדות הקישון, צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

בוטל צו הסגירה המינהלי שהוציאה עיריית חיפה למפעל כרמל אולפינים מקבוצת בז''ן: בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה ביטל היום (ה') את צו הסגירה שהוציאה עירית חיפה  ב-26 באוקטובר נגד מפעל 'כרמל אולפינים', בנימוק שלא הוצגו מספיק ראיות לכך שהמפעל הפר את תנאי היתר הפליטה וגרם לזיהום סביבתי, וכי המשרד להגנת הסביבה לא מסר את עמדתו לבית המשפט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, בחודש שעבר זימן המשרד להגנת הסביבה את בכירי קבוצת בז"ן לשימוע בעניין חשד להפרה של תנאי היתר הפליטה, זאת בטרם תתקבל החלטת המשרד על נקיטת צעדי אכיפה כנגד חברת כרמל אולפינים. כמו כן נדרש המפעל להעביר מסמכים הנוגעים לתקלות, ולהוכיח כי ננקטו פעולות מקסימליות כדי לצמצם את ההזרמה ללפיד ושפעילותו תהיה תקינה.

יום לפני מועד השימוע במשרד להגנת הסביבה, הוציאה עיריית חיפה צו סגירה מנהלי למפעל ל-30 יום בעקבות התקלות הרבות שהתרחשו בו ולאחר שימוע שהתקיים למפעל בעירייה שבועיים מוקדם יותר - כשלבז"ן עומדת האפשרות לעתור לבית המשפט ולבטל את הצו.

בדיון היום בבית המשפט, ביקרה השופטת ג'אדה בסול את עיריית חיפה על שהוציאה את הצו מבלי שתהיה לה את הסמכות הנדרשת לכך, עוד בטרם השימוע שנערך למפעל על ידי המשרד להגנת הסביבה. בסול ביקרה גם את המשרד להגנת הסביבה על שלא ביאר את היתרי הפליטה שניתנו לכרמל אולפינים, כך שלעיריית חיפה לא היו כלים לקבוע אם המפעל הפר אותם. ''נוכח כוחה המוגבל של עיריית חיפה בנושא היתה הפליטה, כולי תקווה שהמשרד להגנת הסביבה יפעל כמצופה ממנו לבירור הסוגיות שבמחלוקת וניקיטת ההליכים המתחייבים, במידת הצורך''. כתבה השופטת בפסק הדין

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: ''לצערנו, עיריית חיפה לא ראתה לנכון, כפי שהיה מתבקש בהליך רציני, לפנות למשרד להגנת הסביבה ולבקש את חוות דעתו לפני הוצאת צו סגירה, אלא הזדרזה משיקולים תדמיתיים להוציא צו ללא ביסוס עובדתי, ומתוך ידיעה ודאית שהצו לא יוכל לעמוד בביקורת השיפוטית. זאת, רק במטרה לגלגל את האחריות ואת הביקורת הציבורית לכתובת אחרת''.

עוד נמסר מהמשרד כי ''בידי המשרד להגנת הסביבה קיימים מספר כלים אכיפתיים, שטרם הפעלתם המשרד חייב להתבסס על נתונים עובדתיים וחוות דעת מקצועית שיוכלו לעמוד בביקורת מקצועית ושיפוטית. עמדת המשרד לא יכולה להיקבע אך ורק מלחץ ציבורי או תקשורתי. אם היינו סבורים שלאור הנתונים שבידינו אפשר להוציא צו סגירה שניתן היה להגן עליו בבית משפט - לא היינו מהססים לעשות כן. והעובדה שלא נקטנו בצעד זה עד כה מדברת בעד עצמה''.

יחד עם זאת, אומרים במשרד להגנת הסביבה, ''אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת סיום השימוע שערכנו למפעל כאו"ל, שכוללים דרישות של חומרים נוספים מהמפעל ובדיקות לעומק בניסיון לא רק להחליט על צעדי אכיפה, במידה ויידרשו, אלא גם להחליט על הצעדים הנדרשים כדי לצמצם ולהפסיק את התקלות שבגינן הוחלט על השימוע. נמשיך לפעול אך ורק לפי אמות מידה מקצועיות כגורם אחראי כדי להגן על בריאות הציבור, ולא נשתף פעולה עם ספינים ותרגילים פופוליסטיים, ולא ניכנע לשום לחצים - לא של בעלי ההון ולא של כל גורם אינטרסנטי אחר.

ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת ארגון מגמה ירוקה: "ביטול הצו שם באור הזרקורים את מיקומה השולי של העירייה בתוך מסמך החוק, את החלשת סמכויותיה ואת ממשק העבודה הלא ברור שלה מול הרגולטור". ד"ר גולדשימד הוסיפה כי בארגון מצפים מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח את היתר הפליטה של כרמל אולפינים להערות ותיקונים, לכונן מצב של שיתוף הרשות המקומית ולהעניק סמכויות לעירית חיפה של רגולציה על מפעלים המזהמים בשטחה.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בירך היום (ה') את החלטת בית המשפט לבטל את צו הסגירה שהוציאה עיריית חיפה למפעל כרמל אולפינים. "אני מברך על ההחלטה להסיר את איום הסגירה שנוצר מעל מפעל כרמל אולפינים ועשרות מפעלי תעשייה הניזונים באופן ישיר ממפעל זה. יש לזכור כי התעשייה, הרשות המקומית והתושבים נמצאים לעיתים קרובות בכפיפה אחת ומחויבים לפעול בשיתוף פעולה מלא. מפעלי התעשייה במפרץ חיפה עומדים בדרישות החוק ומשקיעים מדי שנה מאות מיליוני שקלים בטכנולוגיה המתקדמת ביותר במטרה לשמור על אוויר נקי ובריאות הציבור ולעמוד בתקנים המחמירים של איכות הסביבה בישראל".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מארגון 'אזרחים למען הסביבה': ''ההחלטה הייתה צפויה במידה רבה אבל עדיין מאכזבת מאד ובעיקר מאכזבת ההתנערות של המשרד להגנת הסביבה ממילוי תפקידו ונקיטת עמדה בפני בית המשפט כלפי מפעל מזהם שהוא בעצמו הזמין אותו לשימוע על ההפרות. אם המשרד להגנת הסביבה היה מגבה את העירייה ומציג בפני בית המשפט נתונים על המפעל, סביר להניח שההחלטה הייתה אחרת. המשרד ממשיך להגן על התעשייה ולא על הציבור''