הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שוב: מפגע זיהום באחד מיובלי נחל הקישון


ביוב גלש לנחל סעדיה, אחד מיובלי הקישון, המשמש כבית גידול לבעלי חיים ייחודיים ונדירים. עומס במערכת הולכת הביוב שנגרמה עקב הגשמים הכבדים, גרם לגלישת מי השפכים אל הנחל. רשות נחל הקישון: יש צורך בשדרוג מערכת הביוב באזור והתאמתה לעומסי הספיקה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2016



ביוב זורם לנחל סעדיה, צילום: יונתן שביט - ראש תחום סביבה, רשות נחל קישון

אירוע זיהום נוסף בנחל הקישון: בתחילת השבוע איתרה רשות נחל הקישון מפגע זיהום בנחל סעדיה, אחד מיובליו של הקישון. הזיהום נגרם כתוצאה מגלישת ביוב בספיקה גבוהה של מעל 100 מק"ש, מקו ביוב ראשי בחיפה, שלטענת הרשות נמצא באחריות תאגיד 'מי כרמל'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ברשות נחל הקישון מסבירים, כי עקב הגשמים הרבים שירדו באזור, נוצר עומס במערכת הולכת הביוב וכתוצאה מכך גלשו מי השפכים והציפו חלק נכבד מהשטח הצמוד לנקודת הפריצה ומשם זרמו במספר נתיבים היישר אל נחל סעדיה.

יום לאחר האירוע, דיווחה רשות נחל הקישון כי מי הנחל עכורים כתוצאה משאריות הביוב שעדיין נותרו במקום וריכוז האמוניה בנחל עדיין חורג מהתקן הסביבתי. הרשות הודיעה כי תמשיך ותבצע ניטור כימי וביולוגי בנחל.

ברשות מציינים כי יש צורך בשדרוג מערכת הביוב באזור והתאמתה לעומסי הספיקה הנוכחיים, לרבות הפרדה מוחלטת של הניקוז העירוני ממערכת קווי הביוב. הממצאים הועברו למשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, לצורך בדיקה וחקירת האירוע.

נחל סעדיה אחד מיובלי הקישון, מוזן מנביעה טבעית (עין סעדיה) של מי תהום מתוקים באיכות שאין כדוגמתה בכל אגן היקוות הקישון. הנחל משמש כבית גידול לבעלי חיים מימייים ייחודיים ונדירים ביניהם, 'טריטון הפסים' וצמחי גדה נדירים כגון 'כדורן'.

לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "אירוע הזיהום בנחל גרם לפגיעה אקולוגית אשר את נזקיה נוכל לאמוד בימים הקרובים, בין היתר אנו נערכים לאפשרות של תמותת דגים בנחל. נחל הסעדיה הינו בית גידול רגיש מבחינה אקולוגית והשמירה עליו צריכה להעשות גם בפעולות מנע כגון החלפת קווי ביוב ישנם."

רק לפני כחודש, אירע מקרה זיהום חמור בנחל קישון, שנגרם כתוצאה מהזרמת ביוב מתחנת הסניקה של קרית חרושת השייכת לתאגיד המים והביוב 'מעיינות העמקים'. מממצאי הבדיקה הראשוניים עלה, כי עומס על תחנת השאיבה גרם ככל הנראה להפסקת חשמל ובעקבותיה זרם הביוב ישירות לנחל קישון. מקרה זה היה השני בתוך חצי שנה בו מזהמים מי הביוב של התאגיד את סביבת הנחל בו מתקיימת מערכת אקולוגית מגוונת ורגישה.