הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דייגים בקישון צדו בעלי-חיים ימיים מוגנים ונתפסו


צוות שיצא למבצע הסברה בקרב דייגים בקישון, זיהה ארגזים ובהם כמויות גדולות של בעלי חיים ימיים מוגנים האסורים בדיג. המידע הועבר מיד לרשות הטבע והגנים להמשך הטיפול, באמצעות אפליקציה חדשה. ''הדוגמא מהיום היא בדיוק הדרך בה הציבור יכול להשפיע בצורה אמיתית על שמירת טבע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2015



מחבטן אפור. צילום: טל שמע

דייגים במעגנת הקישון, תועדו הבוקר (ד') כשהם צדים 'מחבטנים אפורים' -  מינים מוגנים של בעלי חיים ימיים, בניגוד לחוק. צוות מבית-ספר שדה חוף כרמל  יצא למבצע הסברה משותף של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים בקרב הדייגים במקום, במהלך עבודת ההסברה זיהה הצוות מספר ארגזים שהורדו מאחת מספינות המכמורת, ובהם כמויות גדולות של מחבטנים אפורים, מין של בטאים מוגנים, האסורים בדיג וציד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המידע הועבר מיידית לרשות הטבע והגנים לצורך המשך טיפול ואכיפה, באמצעות אפליקציית Sea Watch, שהושקה על ידי החברה להגנת הטבע לפני מספר שבועות, במסגרת פעילותה לשמירה והגנה על ערכי הטבע הימיים.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי בטאים וכרישים מוגנים, הוכרזו כמוגנים בשנת 2005, אולם הדיג הפרוע שלהם ממשיך עד היום, בין היתר באמצעות ספינות מכמורת, הגורמות לים ולערכי הטבע שבו נזק אדיר. ביחד עם דגים רגילים, ספינות אלה מוציאות מהים גם מינים מוגנים, אך במקום להחזירם לים, הם נמכרים, כמובן שבניגוד לחוק.

מדוח שבוצע עבור החברה להגנת הטבע על ידי שורה של מומחים, נמצא כי למעלה ממאה אלף בעלי-חיים מוגנים, בעיקר כרישים ובטאים, נידוגים מדי שנה בישראל, למרות שהם מוגדרים כערכי טבע מוגנים. בנוסף, מוערך כי בכל שנה נפגעים כ-3000 צבי ים וכ-4 דולפינים, כתוצאה מפעילויות דיג. עוד גילה הדוח כי דיג יתר ושיטות דיג פוגעניות גורמות לקריסת הדגה ולפגיעה בפרנסה, בכלכלה ובטבע.

אלון רוטשילד, רכז תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע: "הדוגמא מהיום היא בדיוק הדרך בה הציבור יכול להשפיע בצורה אמיתית על שמירת טבע – ראיתם דיג אסור, או מפגע אחר הקשור לים? תעדו, תרשמו את הפרטים, תיכנסו לאפליקציה ותדווח בזמן אמת, המידע עובר ישירות ובמהירות לגורמים הממונים על אותה הבעיה, לצורך טיפול".

באמצעות האקפליקציה החדשה ניתן לדווח בזמן אמת על דיג בלתי חוקי ושורה של מפגעים נוספים בים כמו - צב/יונק ימי פצוע, רשת רפאים, פסולת ימית, ביוב, מין פולש וכן לצפות במפת כל הדיווחים שהתקבלו . מהחברה להגנת הטבע מדווחים, כי מאז הושקה האפליקציה, כבר התקבלו דיווחי אמת משמעותיים ומצילי בעלי חיים.