הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד המדע הכריז על ''שנת נשים פורצות דרך במדע ובטכנולוגיה''


שיעור הנשים באוניברסיטאות עומד כיום על כ-29% והעתיד לא נראה מבטיח - שיעור הסטודנטיות במקצועות ההנדסה, המתמטיקה, הסטטיסטיקה ומדעי המחשב עומד על 25%-31% בלבד. שר המדע דנון: ''מתכוון להוביל תהליך חקיקה שיעניק תמריצים למוסדות להשכלה גבוהה שיובילו שינוי באחוז הנשים במוסדותיהם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2015



צילום משרד המדע הטכנולוגיה והחלל

על רקע דו"ח של משרד המדע והמל"ג שפורסם השבוע וממנו עולה כי נשים מהוות כיום מיעוט בסגל האקדמי הבכיר בישראל, החליט משרד המדע על השקת קמפיין הסברה נרחב והכריז על ''שנת נשים פורצות דרך במדע ובטכנולוגיה''.

שיעור הנשים באוניברסיטאות עומד כיום על כ-29%, ובמכללות המתוקצבות 39% . המצב חמור במיוחד בחוגים במתמטיקה ומדעי המחשב שם הן מהוות 11% בלבד ו-13% במדעי הטבע הפיסיקליים. גם העתיד אינו נראה מבטיח כרגע – שיעור הסטודנטיות במקצועות ההנדסה, המתמטיקה, הסטטיסטיקה ומדעי המחשב עומד כיום על בין 25% ל-31% בלבד מהסטודנטים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על השקת התכנית והקמפיין הכריז היום שר המדע דני דנון באירוע חגיגי בהשתתפות נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב פרופ' רבקה כרמי, המדענית הראשית של משרד המדע פרופ' נורית ירמיה, מנכ"לית אינטל ישראל מקסין פסברג ומייסדת Alljobs רויטל הנדלר.

לקמפיין נבחרו מדעניות צעירות שעוסקות במחקרים מעניינים מזוויות פחות מוכרות בציבור כמו: ד"ר הגר לנדסמן שבמסגרת מחקרה חוקרת את הרכב החומר האפל באמצעות טלסקופ ייחודי בקוטב הדרומי, שם גם שהתה תקופה מסויימת; ד"ר בת חן לובין ממרכז המחקר האזורי שומרון שמחקרה בודק את הדנ"א של גפנים ומנסה למצוא את הגפן התנ"כי. ד"ר קרינה יניב ממכון ויצמן למדע שמחקרה על דגי זברה חשף לראשונה את התפתחות מערכת הלימפה בעובר; וד"ר רוני קמאי מהמחלקה להנדסת בניין באוניברסיטת בן-גוריון שמחקרה עוסק במוכנות של בניינים לרעידות אדמה.

​בנוסף, יעלה החודש בערוצי הילדים קליפ שבמרכזו להקת נערות המתכננות מופע באמצעות כלים מעולם המדע במטרה לפנות לקהל יעד זה בגובה העיניים.

​לדברי שר המדע דני דנון, ״הנתונים שהוצגו באחרונה בדו"ח הוכיחו גם הם כי האקדמיה הישראלית נתונה במצב קשה של חוסר בנשים. לאור תמונת המצב, אני מתכוון להוביל תהליך חקיקה שתעניק תמריצים למוסדות להשכלה גבוהה שיובילו שינוי באחוז הנשים במוסדותיהם. לצד זה המשרד מתכוון להשקיע משאבים רבים בקידום נשים למקצועות מדע ולהשקיע כ-30 מיליון ₪ בתכניות לנערות, במימון מחקרים בנושא, הקמת מרכזי ידע, הענקת מלגות וקיום כנסים. את פירות המאמצים נוכל לקטוף בעוד מספר שנים".

​מנכ"לית אינטל ישראל מקסין פסברג תאמר באירוע: "על מנת להעלות את ייצוגן של נשים ושל קבוצות תת-מיוצגות אחרות בתחומי המדע והטכנולוגיה, יש ליצור תרבות המעודדת שונות ומגוון. אנו באינטל מאמינים שגיוון בתעסוקה הוא המנוע לחדשנות וליצירתיות. לא דרך אפליה מתקנת, אלא בעבודה קשה של התמדה והטמעה של ערכי שיווין בארגון, בין היתר באמצעות דוגמה אישית. לכן אני כה גאה ש-30% מההנהלה הבכירה של אינטל ישראל ו-40% מהנהלת המפעל שלנו בקרית גת - הן נשים. צריך לחזק את המודעות של הגורמים השונים בתוספת הערך שמביא שילובן של נשים. גיוון, שונות וייצוג שוויוני מיטיבים עם החברה כולה, ולכן ייצוג שווה של נשים במדע וטכנולוגיה אינו מטרה, אלא אמצעי לשיפור החברה".