הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט חדש של מכון המקדש בי-ם: גידול פרה אדומה בישראל


פרויקט חדש של מכון המקדש יתחיל בשבועות הקרובים בהפריית מבחנה להולדת פרה אדומה, זו אשר שימשה לטהרת הטמאים בימי בית המקדש והפכה למיתוס יהודי. הרב חיים ריצ'מן, ממייסדי מכון המקדש: ''אנחנו עושים צעד דרמטי לכיוון טהרת העם היהודי לראשונה מאז חורבן בית המקדש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-07-2015



פרות אדומות בחווה בדרום הארץ, צילום: מכון המקדש

לראשונה מזה אלפי שנים, צפויה בשבועות הקרובים פריצת דרך בסוגיה שמעסיקה את העם היהודי זמן רב: מכון המקדש בירושלים החל בפרויקט הפריית מבחנה, שבסופו, בפעם הראשונה מאז חורבן בית שני, תוכל להיוולד בדרום הארץ פרה אדומה תמימה. הפרויקט קיבל את אישור משרד החקלאות.

חוקרי מכון המקדש ובראשם הרב חיים רי'צמן אשר מקדיש את חייו לסוגיית הפרה האדומה, גילו כי זן פרות המצוי בארה"ב המכונה red angus הוא בעל מאפיינים זהים לכל המתואר במקורות היהודיים אודות הפרה האדומה. בשר ה-red angus נחשב בעולם ליוקרתי ביותר, ונתחי הבשר המיוצרים ממנו יקרים באופן משמעותי לעומת זנים אחרים. גם בארץ הוא נדיר במיוחד ורק מספר קטן של מגדלי בקר עוסקים בגידולו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משלחת של מכון המקדש טסה מספר פעמים לארה"ב ואיתרה חוואים ומדענים אמריקניים העוסקים בהפרייה של בעלי חיים. אנשי המכון רכשו מספר עוברי פרה מוקפאים לאחר שעברו הפריה מביצית וזרע של פרות אדומות מסוג red angus. במקביל איתרו אנשי מכון המקדש חווה חקלאית בדרום הארץ המגדלת בקר לבשר אשר הסכימה לשתף פעולה עם הפרויקט השאפתני ובחודשים הקרובים יחל תהליך השתלת העוברים הקפואים ברחמן של פרות פונדקאיות שחורות.

על הפרות הנקבות שייולדו כתוצאה מהתהליך, יחל תהליך שמירה קפדני עד הגעתן לגיל שנתיים ואז יוכלו בני העם היהודי להיטהר לראשונה מזה אלפי שנים. יש לציין כי מבחינה גנטית והלכתית אין כל מניעה כי הפרה הפונדקאית תהיה פרה שחורה מאחר והמטען הגנטי כולו הוא של פרות אדומות.

ההגדרות ההלכתיות לפרה אדומה הן נוקשות וקפדניות: כך למשל נאסר שימוש בפרה אדומה שנעשה בה כל שימוש חקלאי או שנשאה משא ולו פעם אחת. בנוסף הפרה חייבת להיות מעל גיל שנתיים ו"תמימה" כלומר שבכל שטח גופה לא תהיה יותר משערה אחת לבנה או שחורה.

על פי התוכנית, מייד עם לידת הפרות האדומות הן יזכו לטיפול VIP עד הגעתן לגיל שנתיים. הפרות האדומות יגודלו במתחם מיוחד שיבנה עבורן בחווה, משגיחי כשרות ילוו את התהליך והפרות ילוו על ידי מצלמות 24 שעות ביממה זאת בכדי לא לפסול אותן. בנוסף יזכו הפרות לפיקוח ביולוגי ובריאותי, הקפדה על מזון עשיר, השגחה וטרינרית ובדיקות רפואיות לאורך כל התהליך.

בימים אלה עלה פרויקט גיוס המונים מבית מכון המקדש באתר הגיוס האמריקני indiegogo. לפני שנה גייס מכון המקדש באותו אתר למעלה ממאה אלף דולר עבור פרויקט מיפוי אדריכלי של בית המקדש.

הרב חיים רי'צמן, מנהל המחלקה הבינלאומית של המכון, סיפר בהתרגשות על המיזם החדש: "הפרה האדומה היא הייסוד לכל ענייני הטהרה של עם ישראל. לצערנו הרב, בגלל שאין לנו פרות אדומות כבר בערך 2,000 שנה, אין טהרה בעם היהודי. אנחנו מאמינים מאוד במיזם החשוב הזה ומתרגשים מאוד לומר שייתכן וכבר בשנה הבאה תיוולד פרה אדומה ראשונה העומדת בכל גדרי ההלכה והאפר שלה יהיה זהה לאפר הפרה האדומה ששימש לטהרה בבית המקדש ובכך העם היהודי יתקדם עוד צעד משמעותי אל עבר המקדש".