הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחיר החלב הגולמי יירד בתחילת חודש יולי ב-6.5%


ועדת היישום שקובעת את מחיר המטרה לליטר חלב גולמי, הודיעה כי מחירו יעמוד ברבעון הקרוב על 1.97 ₪. משרד החקלאות עומד לכנס את ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות כדי לדון בהפחתת מחיר מוצרי החלב המפוקחים לצרכן. במשרד מצפים שהמחלבות יוזילו גם מוצרים שאינם בפיקוח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2015



רפת חלב בדרום, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן-אליהו, פנה לוועדת היישום שמחשבת את מחיר המטרה מדי רבעון, לשקול בשנית את עמדתה ביחס לגובה מחיר החלב הגולמי, זאת במטרה להקל על הצרכן ולהוריד את יוקר המחייה. הוועדה קיימה דיון מקצועי נוסף, ועדכנה את עמדתה למחיר המטרה ל- 1.9746 ₪ לליטר החל מ- 1.7.15 - ירידה של 6.48% מהרבעון הקודם בו מחיר המטרה עמד על 2.111 ₪.

מחיר החלב המפוקח משקף את מחיר המטרה - המחיר שמקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי שהוא מוכר למחלבות. בעקבות ההוזלה הצפויה של החלב הגולמי, מצפים במשרד החקלאות שהמחלבות יוזילו גם מוצרי חלב שאינם בפיקוח, מה שלא קרה בהוזלה הקודמת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ועדת היישום לוקחת בחשבון בתחשיביה עלויות צפויות עתידיות בייצור החלב - כדוגמת עלויות שכר העבודה וכו'. מחיר המטרה משפיע באופן ישיר על מחיר מוצרי החלב המפוקחים והלא מפוקחים. לאור זאת, פנה משרד החקלאות בבקשה לכנס באופן דחוף את ועדת המחירים המשותפת עם משרד האוצר על מנת לדון ולהמליץ בפני השרים על הפחתת המחיר לצרכן של מוצרי החלב המפוקחים. בעקבות הורדת מחיר החלב הגולמי, צפויים מחירי מוצרי החלב המפוקחים לרדת בשיעור ניכר.

בן-אליהו בירך על העמדה החדשה, ובכוונתו גם לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לבחון את אמיתות הפרסומים שמחירי מוצרי החלב, שאינם בפיקוח מחירים, לא ירדו עבור הצרכן, וזאת מאחר ותיאום מחירים בין המחלבות הינו מנוגד לחוק ופוגע בצרכן.

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר, כי ההצהרות שפורסמו בתקשורת כי מחיר המטרה של החלב צפוי לרדת בשיעור מתון כך שישפיע רק על מחיר החלב לשתיה, עלולות לגרום למחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח שלא לרדת בעת ירידת מחיר החלב הגולמי, ובעצם מכשירים את הקרקע להשארת המחירים שאינם מפוקחים על ידי המדינה על כנם.