הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


30 אלף איש ביקרו בתערוכה החקלאית בערבה


התערוכה ארחה במשך יומיים את הקהל הרחב, חוקרים, חקלאים, אנשי ענף החקלאות והתעשייה החקלאית, יצואנים ותעשיינים. שר החקלאות שמיר: ''על הממשלה להפנים את מה שהבין טרומפלדור ב-1921 - היכן שנעבד את הרגב האחרון, שם יקבע הגבול''. מנכ''ל המו''פ: ''נמשיך להניף את דגל הפיתוח החקלאי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-02-2015



שר החקלאות יאיר שמיר ורעייתו אלה, טועמים זני עגבניות חדשים, צילום: שניר יזביצקי

כ- 30 אלף מבקרים פקדו בשבוע שעבר את התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שהתקיימה בחצבה שבערבה. התערוכה שהשתרעה על שטח של 15 דונם, אירחה במשך יומיים את הקהל הרחב, חוקרים, חקלאים, אנשי ענף החקלאות והתעשייה החקלאית, מפגשים עסקיים בין חקלאים, חברות יצואנים ותעשיינים. בתערוכה הציגו 250 חברות מהארץ והעולם את החידושים העדכניים ביותר בתחום החקלאות ותחומים נושקים. המבקרים השתתפו בסיורים מודרכים שנערכו בחממות תחנת המחקר של מו''פ ערכה תיכונה וצפונית.

באירוע הפתיחה החגיגי שיבח שר החקלאות יאיר שמיר את פועלם של תושבי וחקלאי הערבה, ואמר כי על הממשלה להפנים את מה שהבין טרומפלדור ב-1921 - היכן שנעבד את הרגב האחרון, שם יקבע הגבול, וכי ישנה חשיבות עליונה בחיזוק החקלאות, המו"פים והפריפריה.  במהלך הסיור ביקר השר בחממות הפיתוח הייחודיות של הערבה וצפה במיטב הפיתוחים החקלאיים החדשניים בערבה, ביניהם זני עגבניות חדשות של חברת "זרעים טכנולוגיות"- עגבנייה שחורה בטעם אוכמניות ועגבנייה צהובה בטעם אגס העשירות בליקופן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר קק"ל אפי שטנצלר אמר באירוע: ''קק"ל רואה בחקלאות את נידבך היסוד של הציונות, תומכת ומממנת חלק ניכר מהמו"פ החקלאי בערבה, ברמת הנגב, בגליל וברחבי ישראל ומסייעת בערבה בקליטת משפחות צעירות חדשות. השנה החגיגה החקלאית מתנהלת באווירה קשה עקב המשברים הכלכליים כמו זה הפוקד את רוסיה. המשימה של קק"ל לחולל מפנה בערבה, בנגב ובפריפריה מאחר ובלי חקלאות אין ציונות''.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה אייל בלום: ''המילה ציונות הפכה שגורה בפי כל פוליטיקאי, אך מי שמקיים את הציונות בפועל הם תושבי הערבה. על הממשלה להחליט אם היא מעוניינת לחזק את הפריפריה והחקלאות על מנת ליצור עצמאות בייצור ושיווק מזון, כך שהמדינה לא תהיה תלויה במדינות זרות ובהחרמות כאלו או אחרות, המוטלות מידי פעם על ישראל. לחקלאות בישראל בגבולות המדינה קיימת חשיבות עליונה בהתיישבות בשולי המדינה, בביטחונה ובציונות הלכה למעשה" בלום קרא לכלל הארגונים החקלאיים להתארגן תחת גוף אחד על מנת לחזק את הפעילות מול הממשלה החדשה .


צוות חקלאות חברתית ישירה, צילום: שניר יזביצקי

צוות ארגון "חקלאות חברתית ישירה" קיים בתערוכה שוק למכירת ירקות מובחרים מהערבה התיכונה  - ישירות מהחקלאים לצרכנים שנמכרו ללא פערי תיווך. כרמית משיח וג'קו שיפמן הקימו את הארגון בעקבות 'מחאת הפלפלים' אותה יזמו לפני כחצי שנה, שהחלה כמכירה ישירה של תוצרת חקלאית לצרכנים וצברה תאוצה במשך החודשים האחרונים. בימים אלו, מקימים כרמית וג'קו שווקי חקלאים בנקודות מכירה בכל הארץ. בהמשך הם מתכוונים ליזום עם החקלאים שלבים נוספים של שיווק ישיר לצרכן.

כרמית שמגדלת פלפלים במשק החקלאי שלה בערבה אומרת: "בחרנו להמשיך את הורינו כדי לנסות להחיות את מה שנותר מהמשקים, אך אנחנו קורסים תחת הנטל של פערי התיווך. כולם גוזרים קופונים על החקלאי: רשתות השיווק, התאגידים והספקים שקובעים מחירי תשומות גבוהים מידי על חשבוננו, הוצאות יצור מהגבוהות בעולם. מס מועצת הצמחים ומס המעסיקים הנוסף שאנחנו נדרשים לשלם, כולם לוקחים נתח גדול מהחקלאי הקטן שבפועל עובד הכי קשה והכי הרבה זמן בחוליה הזו''

כרמית הוסיפה ואמרה כי בקצב הזה ובהעדר התערבות ממשלתית, לא יהיו יותר חקלאים צעירים והחקלאי יהיה מקצוע שהולך ונכחד. ''כבר עכשיו משקים סוגרים ברחבי הארץ. קיימים חוקים רבים של משפט חקלאי בארצות אחרות, המגינות על החקלאי ובמקביל מורידות את מחירי המזון הגבוהים וחלק מהחוקים האלו מאפשרים לחקלאים למכור בצורה ישירה. אנו מאמינים שניתן לשנות ומקווים, כי בכנסת הבאה, יהיה לזה יישום גם בישראל למען המשך החקלאות".


צילום: אלונה להב

במסגרת התערוכה נערך כנס מקצועי גדול בנושא "גישות לפתרון בעיית מליחות המים בערבה התיכונה", בהשתתפות עשרות חוקרים, מומחים, ראשי ארגונים, ראשי רשויות חקלאים ועוד. במסגרת הכנס הוצגו מגוון מחקרים ועשייה בתעשיית המים. כמו כן, הוענקו מלגות לימודים לסטודנטים למחקר מטעם הקרן ע"ש יאיר גוראון ז"ל.

מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בועז הורויץ, בירך את מבקרי התערוכה וחקלאי הערבה והודה לכל החברות שהציגו בה. "זכינו השנה לעמוד בראש התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שזכתה להצלחה רבה, בהגיעם של למעלה מ- 30 אלף מבקרים מרחבי הארץ, משנה לשנה התערוכה גדלה ומתפתחת ומשמשת מפגש מיוחד בין החקלאים ואנשי המחקר, ההדרכה ותעשיית החקלאות ומביאה לשיתופי פעולה פוריים. אנו בתחנת "יאיר" נמשיך להניף את דגל הפיתוח החקלאי ולארח כל שנה חברות נוספות".

משרד 'תקשורות' בבעלות יעל שביט, טיפל זו השנה השמינית בתקציב יחסי הציבור של התערוכה החקלאית בערבה. משרד 'תקשורות' לייעוץ תקשורתי ואסטרטגי נוסד לפני 20 שנה ומייצג ארגונים חקלאיים, מלונות וכפרי נופש, יקבים, מסעדות, תעשיות היי טק, מכוני מחקר ועוד. בין לקוחות המשרד: חברת נתיבי ישראל-מרחב צפון, מועצת הדבש, גני התעשייה של סטף ורטהימר, המרכז הרפואי זיו, יקב הרי גליל, החברה לפיתוח הגליל (מפעלים בבעלות קיבוצי הגליל העליון), מלון מצפה הימים, תיירות עין גב, תיירות מרום גולן, מלון חוף נחשולים, כפר הנופש גונן, רשת מרינדו-הבשר מהגולן ועוד. בתקציב הפקת התערוכה והכנסים טיפל אייל שיראי, מפיק ובימאי.

בין המבקרים בתערוכה היו שר הרווחה היוצא ח"כ מאיר כהן, ראש המועצה האזורית תמר דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית חבל איילות אודי גת, ראש מועצה אזורית אשכול חיים ילין, מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, משלחות מחו"ל, שגרירים, ראשי ראשיות, מנכ"לי החברות המציגות, חקלאים וקהל רב. התערוכה הוכתרה בהצלחה רבה.