הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרידי שמן זית מלפני כ-8000 שנה התגלו בגליל התחתון


חוקרים של רשות העתיקות מצאו במהלך חפירות ארכיאולוגיות בעין ציפורי שליד נצרת, כלי חרס מהאלף השישי לפני הספירה ובתוכם שרידים של שמן זית. ''מדובר בעדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן הים התיכון''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-12-2014



חלקי כדים מעין ציפורי, אשר  נמצאו בהם שרידי שמן הזית. צילום: באדיבות רשות העתיקות

העדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן המזרח התיכון, נחשפה באתר עתיקות בגליל התחתון. כך כותבים חוקרים של רשות העתיקות במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Plant Sciences.

בשנים 2013-2011 ניהלו ד"ר יניר מילבסקי ונמרוד גצוב מרשות העתיקות חפירת הצלה ארכיאולוגית בעין ציפורי שבגליל התחתון. זאת, לפני הרחבת כביש 79 ע"י חברת נתיבי ישראל. חפירה זו הובילה למחקר, המעיד על שימוש בשמן זית בארץ כבר לפני 8000 שנה - באלף השישי לפנה"ס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גצוב וד"ר מילבסקי דגמו בצורה שיטתית את כלי החרס אשר נמצאו בחפירה, כדי לדעת מה אוחסן בהם ואלו שימושים עשו בהם תושבי המקום הקדמונים. ביחד עם ד"ר דבורי נמדר מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, לקחו פיסה קטנה מכלי החרס, ובאמצעות שיטות כימיות של מיצוי וזיהוי בדקו את השרידים האורגנים שנספחו לתוך הדפנות.

מבדיקות אלו עלה, כי כלי החרס שתוארכו לתקופה הכלקוליתית הקדומה הכילו שמן זית.  השוואה של תוצאות המיצוי מהחרסים הארכיאולוגיים עם זה של שמן מודרני בן שנה אחת, הראו דמיון גדול בין השניים, מה שמלמד על רמת שימור גבוהה במיוחד של החומר העתיק, ששרד בהרכב קרוב למקור במשך כ- 8000 שנה.  מבין 20 הכלים שנדגמו, שניים נתגלו כקדומים במיוחד ומתוארכים ל-5,800 לפנה"ס בקירוב.


קנקנית עם שרידי שמן זית משלב קדום של התקופה הכלקוליתית - 5800 לפנה''ס, צילום: באדיבות רשות העתיקות


שבר קנקן עם שרידי שמן זית משלב מתקדם של התקופה הכלקוליתית הקדומה - 4800 לפנה''ס, צילום: באדיבות רשות העתיקות

לדברי החוקרים מילבסקי וגצוב, "בחפירות ארכיאולוגיות תת ימיות שניהל ד"ר אהוד גלילי מול חופי כפר סמיר מדרום לחיפה נמצאו בעבר שרידי תעשיית שמן הזית מתקופה זו, ואילו כעת, בציפורי, נמצאו לראשונה עדויות לשימוש בשמן הזית. יחד עם התגלית מכפר סמיר, זוהי העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ, ואולי בכל אגן הים התיכון''. עוד מוסיפים החוקרים, כי ככל הנראה, שמן הזית היה כבר אז חלק מממרכיבי התזונה, ואולי שימש גם למאור.

על אף שאי אפשר לקבוע בוודאות, יתכן שמדובר בזן של זיתים שבויתו ונוספו לגידולי השדה המוכרים: דגנים וקטניות. גידולים אלו מוכרים לפחות אלפיים שנים קודם לישוב בעין ציפורי. עם אימוצו של שמן הזית, הושלם בסיס המזון העתיק הים תיכוני. מאז ועד היום, מבוססת הכלכלה הים תיכונית על "יצהר, דגן ותירוש", שלושת הגידולים שנזכרים תדיר במקרא.


כד מעין ציפורי בעת לקיחת דגימות במעבדה. צילום: באדיבות רשות העתיקות