הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירוע זיהום הנפט בערבה: מהגדולים שידעה מדינת ישראל


מיפוי השטח מהאוויר מגלה כי שמורת עברונה, אחת משמורות הטבע הרגישות והחשובות בערבה, נפגעה קשות וידרשו חודשים רבים לשקמה. צוות המשרד להגנת הסביבה פועל בכוחות מתוגברים בצמצום הנזקים הסביבתיים המידיים ובעיקר בשאיבה של מצבורי הנפט הגולמי. המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה תפתח בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-12-2014






אחד מאירועי הזיהום הקשים בתולדות המדינה - כך מגדירים במשרד להגנת הסביבה את אסון דליפת הנפט מצינור קצא"א שארע אמש (ד') דרומית לבאר אורה, כ-20 קילומטרים צפונית לאילת. על פי הערכות המשרד, באירוע דלפו מיליוני ליטרים של נפט גולמי מצינור הנפט של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון), שזרמו למרחק של כ-6-7 ק"מ ונכנסו עד ללב שמורת עברונה – אחת משמורות הטבע הרגישות והחשובות בערבה, שם נמצאים דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם, אוכלוסיית צבאים גדולה וריכוז גדול מאוד של עצי שיטה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום זמן קצר לאחר שהתגלה האירוע, השיגו שליטה על הדליפה ביחד עם נציגי קצא"א והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. בחברת קצא"א עדיין לא יודעים מדוע אירע הפיצוץ. בשלב זה כבר החלו עבודות שאיבה של הנפט, שימשכו גם בסוף השבוע. עם זאת, במשרד להגנת הסביבה סבורים כי יידרשו חודשים ארוכים של שיקום האזור. "ייתכן שנצטרך לגרוף חלק מהקרקע וצפוי גם נזק נופי, מאחר שנידרש להכניס הרבה טרקטורים לתוך שמורת טבע עדינה", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

שמורת הטבע עברונה כוללת אוכלוסיה גדולה מאוד של עצי שיטה, צבאי נגב, מכרסמים וזוחלים, טורפים וכן עופות דורסים. המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, יהושוע שקדי, מעריך כי הזיהום בשמורה הוא בהיקף של כ-1,000 דונם ואף יותר מכך. "מדובר באזור שטוח, כך שהנפט התפרש על שטח גדול בכמה ערוצי זרימה",  לדבריו, הפגיעה העיקרית נגרמה לעצי השיטה, שמחזיקים את המערכת האקולוגית כולה ומהווים גם את מקור החיים של השמורה, כמקור מזון מרכזי של בעלי החיים אוכלי העשב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתום הערכת מצב שהתקיימה בצהרי יום חמישי 4/12/2014 בבאר אורה, בראשות המשרד להגנת הסביבה, הוחלט להמליץ לעיריית אילת לבטל את תחרות הטריאתלון אשר תוכננה למחר באזורים המושפעים מהדליפה, וזאת בשל חשש לבריאות המשתתפים בתחרות.

נכון לשעות הצהריים של יום חמישי התברר כי הזיהום לא הגיע לירדן, עם זאת בתקשורת הירדנית דווח כי יותר מ-80 תושבי עקבה פונו אתמול לבית החולים לאחר שסבלו מקשיי נשימה.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי לדקלי הדום שבשמורת עברונה אין חשש וכי הזיהום לא הגיע לגבול ירדן, אך שפך הנפט פגע בשמורה פגיעה קשה. אחד החששות העיקריים הוא מפני שיטפון שיגרום לנפט להמשיך להתפשט ויגיע למקומות רבים נוספים. 
  
צוות המשרד להגנת הסביבה פועלים בכוחות מתוגברים ומירב המאמצים מתרכזים כעת בצמצום הנזקים הסביבתיים המיידיים ובעיקר בשאיבה של מצבורי הנפט הגולמי.
  
המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע והחוקרים החלו באיסוף הראיות.. במשטרה הירוקה הוקם צוות חקירה מיוחד שיפעל בשיתוף גורמים מחוץ למשרד להגנת הסביבה. החקירה תבחן גם האם ניתן היה למנוע את הדליפה וכיצד היא טופלה על ידי הגורמים השונים.