הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השנה יכריזו ארגוני הבריאות הבינ"ל על ביעור מחלת דבר הבקר


משמעות הדבר כי המחלה, שגרמה נזקים אדירים לעדרי בקר בעולם - אינה קיימת עוד. זו הפעם השנייה בלבד בהיסטוריה שבה מכריזים על ביעור של מחלה מהעולם. נתונים אלה ונוספים מוצגים בכנס השנתי ה- 22 למדעי הבקר לחלב

משרד החקלאות ופיתוח הכפר  6-5-2010


ארגוני הבריאות הבינלאומיים, ה- OIE (ארגון הבריאות העולמי לבעלי חיים) וה- FAO (ארגון החקלאות העולמי) עומדים להכריז בשנה הקרובה, על העולם כנקי ממחלת דבר הבקר. המחלה גרמה לנזקים אדירים בעדרי בקר בעולם, במיוחד ביבשות אפריקה ואסיה, במשך שנים ארוכות, והיום, כאמור, היא אינה קיימת עוד בעולם. חשוב לציין כי המחלה פוגעת בבקר אך אינה פוגעת באדם.

דבר הבקר היא מחלה קשה ביותר, המתפשטת במהירות רבה בבקר שאינו מחוסן. שיעורי התחלואה והתמותה גבוהים ביותר. מלבד בקר, המחלה עלולה לפגוע גם בחזירים (בעיקר ממוצא אסיאתי) ובמספר מיני חיות בר (בהם בעיקרי מעלי גירה). מקרים של המחלה דווחו גם בצאן, אך מדובר במקרים נדירים.

התפרצות של דבר הבקר בישראל אירעה בפעם האחרונה בשנת 1983. מאז לא נצפתה בארץ המחלה. בשנת 1982, בעקבות התפרצויות המחלה בלבנון, הוחלט בשירותים הווטרינריים על הטלת מגבלות תנועה לבקר וכן, על ביצוע חיסונים נרחבים נגד המחלה. על אף המאמצים, המחלה חדרה לישראל במרס 1983. בהתפרצות זו הופיעה המחלה בעשרה עדרים בלבד, זאת בזכות החיסונים הנרחבים שניתנו מבעוד מועד. מאז לא התגלתה שוב המחלה בישראל.

במהלך העשור האחרון לא נרשמו מקרי דבר הבקר במדינות המזרח התיכון. מדינת ישראל הוכרזה באופן פרטני כמדינה נקייה מהמחלה, ולצדה הוכרזו כנקיות מדינות נוספות, בהן: טורקיה, עיראק, איראן, ירדן ולבנון.

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מבצעים מספר פעולות על מנת לוודא, ככל שניתן, כי המחלה לא תתפרץ שוב בישראל. במסגרת זו תעשיית החלב בישראל משתמשת בטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות איתור מוקדם מאוד של המחלה; קיים פיקוח וטרינרי צמוד על בקר על ידי רופאים וטרינריים ממשלתיים ופרטיים; יבוא הבקר נמצא בפיקוח מחמיר ועוד.

למקרה בו תפרוץ המחלה שוב, ישראל תכננה תוכנית ביעור על פי עקרונות ה- OIE וה- FAO ובנוסף, בכל חשד נשלחות דוגמאות לאבחון מיידי במכון הווטרינרי.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף הוצגו בכנס השנתי למדעי הבקר שהסתיים היום, אותו ארגנו המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות בשיתוף עם התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב. הכנס, במעמד כל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים ווטרינרים וספקים.