הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תושבי רמת הגולן: לא קודחים לפני שמדברים


בקרוב יחלו קידוחי הניסיון לחיפוש נפט בגולן שיבוצעו ע''י חברת אפק. תושבים בגולן ופעילי סביבה טוענים כי לא היו מעורבים בקבלת ההחלטות וכי התכנית תסכן את בריאות התושבים, החקלאות ומקורות המים. חברת אפק: ''לאורך כל הדרך פעלנו בשקיפות מול כל הגורמים הרלוונטים והאוכלוסייה המקומית ונמשיך לעשות כן''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2014



צילום: המטה לעצירת קידוחי הנפט בגולן

בימים אלו מופקדת בוועדה המחוזית תכנית לקבלת רישיון לביצוע קידוחי ניסיון לאיתור נפט של חברת אפק נפט וגז בע"מ ברמת הגולן. הרישיון יעמיד היתר לבצע חיפושים על שטח המשתרע על פני 396,300 דונם בתחומי דרום ומרכז רמת הגולן. על פי הרשיון הקידוחים יערכו ב-10 אתרים, כאשר בכל אחד צפוי הקידוח להימשך בין 2-4 חודשים לעומק של 1200-2000 מטרים. לאחר סיום הקידוח, יושב האתר לקדמותו ויחל הקידוח באתר הבא. במידה וימצאו סימני נפט, יעוגן זיכיון לביצוע ובעלות על שטח הקידוחים לאורך תקופה של עשרות שנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרעיון לחיפוש נפט בגולן עלה בעקבות תובנות גיאולוגיות שנצברו במהלך פעילות המחקר של מומחי חברת אפק, ואשר נבדקו למול הממצאים והמידע שהצטברו לאורך השנים בנוגע לשכבות התת קרקעיות בגולן. במהלך הבחינה, התברר כי כבר בשנת 1981 התגלו ממצאים המעידים על אפשרות להימצאות נפט בגולן כאשר חברת מקורות ביצעה קידוח מים שיגרתי, בעין סעיד שבדרום הרמה. שלושים שנים לאחר מכן, הבשילו התנאים וממשלת ישראל אישרה את קידוחי הניסיון בגולן בחודש אפריל 2013.

תוכנית החיפושים אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, רשות המים, מקורות, רשות הטבע והגנים, צה"ל, רשות העתיקות מועצה אזורית גולן וגורמים נוספים, שכולם בדקו אותה בצורה מעמיקה ויסודית לפני אישורה.

עד היום הוגשו לועדה כ-800 התנגדויות של תושבים ופעילי סביבה אשר ישמיעו את הסתייגותם בדיון שיתקיים בעוד מספר ימים בועדת התכנון המחוזית בנצרת. מי שעומד בראש חברת 'אפק' שתבצע את עבודות הקידוח הוא השר לשעבר תא''ל במיל' אפי איתם, תושב מושב נוב שברמת הגולן. איתם מתמודד בימים אלו עם ביקורת מבית של חלק מהתושבים, שטוענים כי התכנית הנוכחית תהפוך את חבל הארץ הזה למזוהם על חשבון בריאותם ותסכן את מקורות המים החשובים ביותר במדינת ישראל. התושבים טוענים גם שכל המהלכים נעשים מבלי שמשתפים אותם בהחלטות.

השבוע שלח המטה לעצירת קידוחי הנפט בגולן מכתב לשר החקלאות יאיר שמיר ולאנשי המחוז, ובו מפורטות ההתנגדויות שלהם לתוכנית:

''בימים אלו מקודמת במוסדות התכנון תכנית לקידוחי נפט בדרום רמת הגולן. אנו נמצאים רגע לפני הדיון בשמיעת ההתנגדויות לתכנית קידוחי הנסיון שייערך ב19.6. מכיוון שחוק הנפט מגדיר כי מרגע שהוכרזה תגלית היזם חייב לפתח את הממצא ולהפיקו לא תהיה לנו בהמשך זכות ערעור על השאלה האם נכון בכלל לקדוח נפט בגולן, אלא רק בשאלות טכניות של איך ובאיזו דרך.

אחרי שעות מחקר ארוכות ולמידה מקיפה של הנושא, וע"ס נסיונות דומים שנעשו בעולם אנו חייבים להתריע בפניכם על הסכנות הברורות והמיידיות העולות מהתכנית:

1. החברה הודיעה כי היא מחפשת נפט בתצורה הנקראת TIGHT OIL. זהו נפט לא קונבנציונאלי הכלוא בסלע וכדי להפיקו יש להשתמש ב FRACKING סידוק הידראולי של הקרקע הנעשה באמצעות כמויות מים אדירות וכימיקלים רעילים שונים. המים והחומרים הרעילים אמורים להישאב החוצה אך בפועל בדיקות בעולם מראות כי כמחצית נותרת כלואה בקרקע. אלו שנשאבו החוצה אמורים להיות מאוחסנים בבריכת אגירה פתוחה בקירבת האתר ( ובאשר להתנדפות הגזים הרעילים הללו לאויר- מי ישורנו).

2. בניגוד לקידוחי מים, קידוחי הנפט הללו מתוכננים לחצות את שכבת האקוויפר. הנזק למי התהום מחדירת גזים המשתחררים במעבר השכבות הוכח כבר בעולם. אנו בהחלט עלולים למצוא עצמנו עם מים מזוהמים בגופרית ובכימיקלים ההופכים אותם בלתי ראויים לשימוש ורעילים.

3. במדינות רבות בארה"ב (דוגמת צפון דקוטה ופנסילבניה ) ישנם דיווחים על נטישת אדמות ע"י חקלאים עקב הפיכתם לבלתי ראויות לעיבוד, מזוהמות ומומלחות.

4. לצורך הפקת הנפט בשיטה המתוארת מעלה יש צורך בכמויות מים אדירות ( 5 חביות מים לכל חבית נפט, צפי ל5,000-10,000 חביות נפט ביום! ). ידוע לנו כי מי גולן ערכו עם אנשי החברה סיור בשטח לבקשת רשות המים והראו כי במרבית המקומות המבוקשים אין למי גולן מים לתת להם. ברור לכולנו כי מרגע הכרזת תגלית תחייב המדינה את מי גולן לספק להם מים, ולכן ברור לכל כי במקומות מסוימים הדבר עלול לבוא ע"ח מי החקלאות שלנו.

5. מחקר אמריקאי מראה כי אחוז בארות הנפט הדולפות מתחיל מ 5% בשנה הראשונה ומגיע בתוך 10-15 שנה ל 50%. מדינת ישראל איננה ערוכה בשום צורה שהיא להתמודד על אסון אקולוגי בקנה מידה שכזה.

6. את כל אלו, ועוד סכנות רבות שקצרה יריעה זו מלתאר, מבקשת מדינת ישראל להכניס לאחד האזורים הרגישים ביותר מבחינה סביבתית אגן ההיקוות של הכנרת. בגלל מבנהו הגיאולוגי של הגולן, כל זיהום מי תהום משמעו זיהום המעיינות, ומשם לנחלים ולכנרת הדרך קצרה.

7. הגולן נחשב כיום כאסם הפירות של מדינת ישראל. בזנים רבים אנו מובילים כאזור הגדול והאיכותי ביותר בארץ. בשיתוף מלא של משרדכם מקודמת בימים אלו תכנית נהדרת המאפשרת לחקלאים צעירים להיקלט ולהקים נחלה חקלאית בגולן, ולחקלאים הותיקים להגדיל את אמצעי היצור העומדים לרשותם. כל אלו עומדים בפני סכנה מיידית!

8. אנו רואים בכם, ראשי משרד החקלאות, כמייצגים ושומרים על החקלאים והחקלאות בגולן ובכלל. איננו מבינים איך תכנית שכזו מתיישבת עם חקלאות חזקה, מקצועית, מבוססת ופורחת המאפשרת לחקלאי הגולן לחיות ממנה בכבוד ובביטחה.

9. מבחינה ציבורית לא נוכל להשלים עם תמיכתכם בתכנית זו, הרי לשם כך ישנו נציג המשרד בועדה המחליטה. אל תפלו שולל להרדמות וההטעיות בהן נוקטת חברת אפק, חיקרו ובידקו בעצמכם ובאמצעות מדריכי השה"מ הנהדרים המצויים בגולן את הסכנות שמזמנת לכולנו התכנית.

אנו מבקשים לבטל את התכנית לאלתר או לכל הפחות לדחות את הדיון הקרוב עד לזמן המאפשר לכל גופי המקצוע ובכללם אתם, אנשי משרד החקלאות, לבדוק את כל הסכנות שעלולות להגרם מתכנית זו. ''

תגובת חברת אפק

מחברת אפק נמסר בתגובה: "חברת אפק גאה להוביל את הפרויקט הלאומי של חיפוש הנפט בגולן. לאורך כל הדרך פעלנו בשקיפות מול כל הגורמים הרלוונטים והאוכלוסייה המקומית ונמשיך לעשות כן. נציגי החברה נמצאים בקשר רציף עם נציגי המועצה האזורית. רכזי משקים רלוונטים עודכנו ואף התקבלו אישורים של המחזקים בקרקע. כמו כן, במהלך השנה האחרונה פורסמו סידרת כתבות הן בעיתונות הארצית והן בעיתונות המקומית מתוך מטרה להביא את הפרויקט לתודעת הציבור.

''מציאת מאגר נפט משמעותי בגולן היא משימה בעלת חשיבות לאומית עצומה. אנו מכבדים את התושבים שמביעים עניין בפרויקט, שואלים שאלות ואף מתנגדים, זהו חלק מההליך הדמוקרטי הנכון והראוי. אנו שמחים כי המשרד להגנת הסביבה, רשות המים, רט"ג, מקורות, המועצה האזורית גולן וגופים רבים נוספים אישרו את תוכניות העבודה לאחר בדיקה מעמיקה ויסודית ונתנו לפרויקט את ברכת הדרך.

ההגנה על הסביבה היא מרכיב מרכזי בפעילות החברה ואנו פועלים ע"פ הסטנדרטים המקצועיים המחמירים ביותר. כל הסיכונים האפשריים נותחו במסמך הסביבתי, והוצגו הדרכים למניעתם ודרכי הטיפול. על בסיס זה ניתן אישור הרשויות, כולל משרד הגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשות המים, לביצוע הקידוחים. הקידוחים ילוו בצוות מעקב שיכלול נציגי המועצה האזורית גולן, רט"ג, המשרד להגנת סביבה, רשות המים ומשרד האנרגיה. מידע מפורט ניתן למצוא באתר האינטרנט של החברה : afekoil.co.il

בכתבה שפורסמה בחודש שעבר בעתון ששי בגולן, אומר ראש המועצה אלי מלכה "מועצה אזורית גולן הינה מועצה ירוקה המובילה תכניות ירוקות פורצות דרך. לא מצאנו סתירה בין תפיסתנו הירוקה בהתאם ל"חזון הגולן" לבין פעילות החברה, שאושרה על ידי כל גורמי האישור ומשרדי הממשלה הרלוונטיים והוועדה המחוזית לתכנון ובניה. המועצה נמצאת בעניין בדיוק מסיבה זו - לשמור על ערכי הטבע והנוף, על איכות חיי התושבים, על שטחי החקלאות וגם לאפשר לקיים את תהליך חיפוש הנפט בגולן ובמסגרתו גם קידוחי ניסיון, המלווים ומפוקחים בצורה הדוקה גם על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, רשות המים, רשות העתיקות, רט"ג וגורמים רלוונטים נוספים. חברת "אפק" פועלת מול המועצה וכלל הגורמים בגולן בצורה פתוחה, מקצועית ושקופה. אנו כמערכת אזורית רואים בפרויקט זה כבעל חשיבות לאומית, אשר עשוי להוביל את מדינת ישראל לעצמאות אנרגטית ולמצב את הגולן כנכס אסטרטגי בהיבטים של אנרגיה. אנו שמחים על שממשלת ישראל אישרה לחפש נפט בגולן ומקווים שאכן ימצא".