הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים דורשים: לבדוק את הקטסטרופה של פערי המחירים ברשתות


התאחדות חקלאי ישראל פנתה ליו''ר ועדת הכלכלה של הכנסת, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא מחירי הירקות והפירות ברשתות השיווק. זאת בעקבות פרסומים לפיהם חלק ניכר מהשיפור ברווח של רשת השופרסל הושג על ידי יבוא מוזל של פירות בעקבות הפחתת המכסים, אשר נמכרים במחירים גבוהים בהרבה מתוצרת הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

התאחדות חקלאי ישראל, בראשות המזכ''ל אבשלום (אבו) וילן, פנתה לועדת הכלכלה של הכנסת בבקשה לקיים דיון דחוף בפערי המחירים של הירקות והפירות ברשתות השיווק. כמו כן, מבקשת ההתאחדות מיו''ר הועדה לפנות למחלקת המחקר של הכנסת, כדי שתבדוק את הפערים בין המחירים שהחקלאים מוכרים את התוצרת שלהם, לבין המחיר שהצרכנים משלמים עליה.

הפנייה נעשתה בעקבות פרסום ב''ממון'' בשבוע שעבר, לפיו עולה כי חלק גדול מהרווח של רשת שופרסל מקורו בפירות ובירקות. בכתבה חשף מנכ''ל שופרסל איציק אברכהן, כי חלק ניכר מהשיפור ברווח הושג על ידי יבוא של פירות, בעיקר של תפוחים מחו''ל אשר נמכרים במחירים גבוהים מאלה הגדלים בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדצמבר האחרון הגדילה הממשלה את מכסות יבוא התפוחים ללא מכס, ושופרסל עברה למכור בסניפיה בעיקר תפוחים מיובאים שרכשה במחירים מוזלים - אך מחירם לצרכן לא ירד ולעתים אף עלה.

במכתב ליו''ר ועדת הכלכלה חה''כ אבישי ברוורמן כותב מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן: ''מתחקירים שבוצעו בשבוע זה, מתבררת הקטסטרופה של פערי המחירים, הקיימים ברשתות השיווק בישראל ובמיוחד בשופרסל. פערים אלו ידועים לחקלאים מאז ומתמיד, כיוון שמחירי הפירות והירקות ביציאה משער החקלאי מגיעים לפעמים למאות אחוזים גבוהים יותר, כאשר הם נמכרים לצרכן. במיוחד חמורה התופעה בתפוחים המיובאים על ידי הרשתות, שם הם נמכרים במחירים מופקעים!''

''ברור לי ולהנהלת התאחדות חקלאי ישראל ובמיוחד לארגון מגדלי הפירות שהתפוח הוא על השולחן, כרגע, שלא נניח לפערים אלו להמשיך ולהתקיים ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו להביא תופעה זו לציבור. אנו מבקשים ממך, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, שלאחרונה חוקקה שני חוקים הקשורים לנושא: התיקון לחוק ההגבלים העסקיים וחוק הפיקוח על המזון, לקיים דיון דחוף בנושא ולבקש ממכון המחקר בכנסת לבצע בדיקה של סוגיה זו.'' מסיים וילן את מכתבו.