הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נעדר ! מחפשים את איריס הסרגל


רשות הטבע והגנים מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחר איריס הסרגל - צמח נדיר בסכנת הכחדה עולמית. עליו ישרים, צבעו סגלגל ויפה, הוא פורח בחורף ונחשב לאחד מהפרחים הנדירים. איך נראה הצמח הנדיר והיפה ? למה חשוב לשמור עליו ואיך תדווחו אם נתקלתם בו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2013



איריס הסרגל, צילום: ד''ר אורי פרגמן ספיר

רשות הטבע והגנים מובילה בימים אלו מבצע לאיתור אוכלוסיות של הפרח הנדיר 'איריס הסרגל', על מנת לנתח את תפוצתו של המין ולתכנן את הפעילות לשימורו. רוב האוכלוסיות של איריס הסרגל נמצאות בישראל, ואם ייעלם מכאן, כנראה ייעלם מכל העולם. המבצע נערך במסגרת פרויקט ציוני דרך - פרויקט שימור צמחים בסכנת הכחדה בשיתוף משרד ראש הממשלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

איריס הסרגל הינו גיאופיט בעל בצל תת-קרקעי מסוג איריס המשתייך למשפחת האיריסיים. הוא נדיר למדי ואנדמי לישראל. נכלל בספר האדום כאחד מ- 414 מינים הנמצאים בסכנת הכחדה. המין תואר למדע בהרי נצרת והוא מופיע בכל האזורים ההרריים בארץ. עלי הפרח הישרים הקנו לאיריס את שמו - הסרגל. בחורף הוא פורח בצבעו התכול והיפה. גובה הצמח מגיע לגובה 10-20 ס"מ. הגבעול נושא פרח אחד. העלים של הצמח ישרים כסרגל והם מחודדים בקצה, מרובעים בחתך רוחב, וארוכים בדרך כלל מהגבעול עם הפרח. קוטר הפרח כ- 5 ס"מ.

מדוע מחפשים את איריס הסרגל?
איריס הסרגל הוא צמח נדיר הנמצא בסכנת הכחדה. הוא צומח אך ורק בישראל, אולם פעולותיו ההרסניות של האדם כלפי הטבע והתפשטותו על חשבון אזורי טבע עשויים לגרום להקטנה בכמותן ובגודלן של אוכלוסיות איריס הסרגל ואף לגרום להכחדתן.

מדוע חשוב לשמור על האיריס מפני סכנת הכחדה?
בדורות האחרונים נכחדו מכדור הארץ מינים רבים של צמחים בעקבות פעולותיו של האדם המנצלות את השטחים הטבעיים ללא התחשבות בטבע. אם ייכחד האיריס מן הארץ הוא ייכחד גם מן העולם.

כיצד נשמור על איריס הסרגל?
ראשית יש לגלות את אתרי הגדילה שלו ואת גודל האוכלוסייה בכל אתר. לשם כך נדרשת עזרת הציבור באיתור אתרי הגדילה שלו ברחבי הארץ. על פי תוצאות הסקר הציבורי אפשר יהיה להעריך את מצבו של האיריס בשטחי הבר בישראל ולתכנן את פעולות השמירה עליו.

איפה תוכלו למצוא את הפרח הנדיר ומתי במהלך השנה?
איריס הסרגל פורח מאמצע חודש דצמבר ועד תחילת חודש פברואר. עד כה אותרו כמה מוקדי גדילה של האיריס בישראל: גולן, גליל עליון, ליל תחתון, כרמל, רמות מנשה, שומרון, הר חברון, הרי יהודה. צפו במפת אתרי צמיחה ידועים - הקליקו כאן
 
כיצד ניתן לזהות את איריס הסרגל ומה ההבדלים בינו לבין איריס הלבנון?
גובהו של איריס הסרגל 10 - 20 ס"מ, מהגבעול יוצא פרח יחיד, העלים מחודדים בקצה ובצורת סרגל ובדרך כלל ארוכים מהגבעול הנושא את הפרח, קוטר הפרח 3.5– 4.5 ס"מ ולו שישה עלי כותרת תכולים. שלושת עלי הכותרת החיצוניים פשוקים לצדדים כלשונות וכן גדולים יותר וצבעוניים יותר משלושת עלי הכותרת הפנימיים. עלי הכותרת הפנימיים זקופים, צרים וקצרים וצבעם תכלת אחיד.

איריס הסרגל - עלי הכותרת החיצוניים ארוכים וצרים תכלת בתוספת קווקו תכול. במרכזם כתם צהוב בולט הנראה ככרבולת מסולסלת.
איריס הלבנון - עלי הכותרת החיצוניים קצרים ורחבים תכלת בתוספת קווקו תכול וכתמים ארגמניים כחולים על רקע עורקים. במרכזם כתם צהוב שאינו בולט

מצאת, צילמת, דיווחת
כיצד משתתפים בחיפושים אחר איריס הסרגל?
• במהלך הטיול מחפשים פרחים של איריס הסרגל
• מצלמים תמונות תקריב של הפרחים כדי לאמת את הזיהוי
• ממלאים את הפרטים בטופס הדיווח המקוון, מהטלפון הנייד או מהמחשב, מצרפים את התמונות ושולחים

לדיווח באמצעות מחשב (הזנה ידנית של מיקום גיאוגרפי) - הקישו כאן

לדיווח מהשטח באמצעות טלפון חכם הקישו כאן או סרקו את הברקוד:


בין המדווחים יוגרל הספר "צמחים מוגנים בישראל" מאת אורי פרגמן-ספיר.

באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים יעודכנו המקומות בארץ שאותרו בהם מקבצי פרחים של איריס הסרגל. לפרטים נוספים הקישו כאן