הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרכז חדש לחקר אבדן קרקעות פוריות יוקם בישראל


שנים של חקלאות אינטנסיבית, רובן בתקופה של חוסר מודעות לסביבה, נותנות כיום את אותותיהן. קרוב לחצי מילון דונם יצאו עד כה ממעגל העיבוד החקלאי בישראל, כתוצאה מסחף. מענק שניתן לאוניברסיטת בן גוריון בנגב מהמדען הראשי במשרד החקלאות, ישמש להקמת מרכז מצוינות לחקר אבדן קרקעות פוריות בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2013



בור בשדה חקלאי כתוצאה מסחף באירוע גשם באגן נחל חרוד, צילום: רמי זיידנברג

מענק מחקר בסך מליון שקלים מטעם המדען הראשי של משרד החקלאות אושר לפרופ' טל סבוראי מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן- גוריון בנגב. המענק ישמש להקמת מרכז מצוינות לחקר אבדן קרקעות פוריות שבראשו יעמוד פרופ' סבוראי. צוות המרכז יכלול את הפרופסורים אלכס פורמן ושגיא פילין מהטכניון, ד"ר שמואל אסולין ממרכז וולקני ופרופ' אפרת מורין מהאוניברסיטה העברית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אובדן קרקעות פוריות מאגנים חקלאיים הינה בעיה עולמית ומהווה גם בעיה חמורה מאד בישראל. שנים של חקלאות אינטנסיבית, רובן בתקופה של חוסר מודעות לסביבה, נותנות כיום את אותותיהן. מומחים מעריכים כי קרוב לחצי מילון דונם יצאו עד כה ממעגל העיבוד החקלאי בישראל, כיוון שכשליש מעובי הקרקע המקורי נסחף ובשדות רבים נעלמה הקרקע כולה עד לחשיפת סלע האם. בשטח נותרת לעיבוד קרקע רדודה, והיעלמות השכבה העליונה גורמת להקטנת קיבול המים וחומרי ההזנה, ומפחיתה יבולים בצורה משמעותית. נוסף על כך, נגרמים נזקים כלכליים כתוצאה מהצטברות הסחף ומהצורך בסילוקו במורד השדות.

המענק יאפשר לפתח מנגנון קבלת החלטות להקטנת אבדן קרקעות פוריות על סמך הבנה טובה יותר של תהליכי הסחיפה והשפעת האדם. מנגנון קבלת ההחלטות ישולב במערכת מידע גיאוגרפית ונתוני חישה מרחוק לשם פיתוח יכולת טיפול פרטני במרחב.

שלבי המחקר יכללו כימות תהליכי סחף ושיקוע באגנים חקלאיים באמצעות פיתוח מודל פיזיקלי המשלב מרכיב הידרולוגי שיכלול סימולציה של חידור על פני תכונות הקרקע, מבנה הפרופיל וסוגי עיבוד וכן רכיב הילוך זרימה עילית. כמו כן יילמד הקשר בין משטר הגשם ותהליכי אובדן הקרקעות על פי נתונים דינמיים בזמן ובמרחב ממכ"מ מטאורולוגי. יבוצעו מדידות מפורטות של קצבי סחיפת קרקע באמצעות סורק לייזר ידני ומוטס ותילמד השפעת האדם על קצב הסחיפה דרך מניפולציות של סוגי עיבוד קרקע שונים.