הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנימה אלימה מאיימת על שיח הצבר הישראלי


האֶצבַּרית, כנימה אלימה שהחלה להתפשט בצפון ומאיימת להגיע לכל הארץ, עלולה לחסל את שיחי הצבר הישראלים. במכון וולקני ובקק''ל נערכים למנוע את התפשטותה באמצעות טיפול ארוך טווח על ידי אקלום אויבים טבעיים של הכנימה, כדי שירסנו את פעילותה ההרסנית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2013



כנימות על שיח צבר, צילום באדיבות: מכון וולקני

שיח הצבר נמצא תחת איום ממשי של כנימה אלימה שמתפשטת בצפון ומאיימת להגיע  ליתר חלקי הארץ. לאחרונה נצפו בעמק החולה גושים של שיחי צבר נגועים בטפיל לבן, אשר גרם למותם. אנשי מקצוע ממרכז וולקני וקק"ל זיהו את הפגע: כנימת מגן המכונה אֶצבַּרית Dactylopius opuntiae המוכרת כמין אלים ששימש להדברת שיחי צבר בדרום אפריקה ואוסטרליה. העוסקים בבחינת האֶצבַּרית מציינים, כי מרגע שהכנימה זוהתה והוגדרה, היה ברור שיש צורך בפעולה מיידית למיגורה, שכן התפשטותה יכולה לאיים על שיחי הצבר בכל הארץ.

תצפיות מעקב שהחלו להתבצע לאחרונה, נועדו לאמוד את היקפי הנגיעות, ובכלל זה לוודא כי אין התפשטות לאזורים נוספים. על פי ניסיון העבר, כמו במקרים דומים אחרים, אין די בהדברה מקומית ויהיה צורך לשקול טיפול ארוך טווח על ידי אקלום של אויבים טבעיים של הכנימה על מנת לרסן פעילותה ההרסנית.  ה"אצברית" היא מין פולש המתפתח רק על מיני צבר, והיא כנראה התבססה בארץ בשל יבוא לא תקין של צמחי קקטוס מחו"ל.  "מדובר בכנימה המפרישה רעלנים לתוך הרקמות של הצמח כדי שיהיה לה קל יותר לשאוב מתוכו מזון", מסביר פרופ' צבי מנדל ממרכז וולקני, "כך היא פוגעת בחלקי הצמח החיוניים לאספקת המזון וגורמת בסופו של דבר למותו".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצבר הגיע לישראל ממרכז אמריקה לפני כמה מאות שנים. הוא הובא לארץ כדי לשמש כבית גידול לכנימות שאינן מזיקות לצבר, מהן היה נהוג להפיק צבע אדום. הכנימה לא התפתחה טוב בארץ, ושיחי הצבר לעומתה נשארו.

"בטווח הקצר אנחנו רוצים לעשות ניטור ואיתור של המוקדים הנגועים ולבדוק עד איפה הכנימה הזאת התפשטה''. אומר דויד ברנד, יערן ראשי ומנהל אגף הייעור בקק"ל. ''בהמשך ננסה להדביר אותה בצורה דרסטית באמצעים מכניים או באמצעות ריסוס", סיכם ד"ר ברנד. "אנחנו יודעים שבאמצעים כאלה קשה מאוד לבער לחלוטין את הכנימה ולכן, כדי להציל את הצבר הישראלי המצוי, אנחנו נערכים כעת להיכנס למהלך הרבה יותר יקר ומסובך: הבאת זבוב טורף שהוא המדביר הטבעי של הכנימה הקטלנית. אם לא נעשה כלום, הכנימה תתפשט ותקטול את כל שיחי הצבר בישראל".


שיח צבר נגוע מתמוטט, צילום באדיבות: מכון וולקני