הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יוצאת לדרך: רפורמה בענף הדבש במדינת ישראל


בהצעת חוק חדשה להסדרת רעיית דבורים וייצור הדבש בישראל, פותח משרד החקלאות את הענף בפני דבוראים חדשים תוך הפחתת גובה האגרות למגדלים ופישוט הביורוקרטיה. שר החקלאות יאיר שמיר: ''הגדלת התחרות תשביח את ענף הדבש ותביא להורדת מחירי הדבש לצרכן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2013


הרגולציה בענף הדבש במדינת ישראל עוגנה עד כה בצווים מיושנים המבוססים על הכרזת מצב חירום (צו הדבש משנת 1977 ותקנות משנת 1968) שתוקפם פג. בהתאם להנחיות בית המשפט העליון והכנסת בדבר החלפת צווים המבוססים על מצב חירום בענפי המשק השונים בחקיקה מודרנית, נוצרה הזדמנות לגיבוש מדיניות חדשה בענף הדבש.

על פי תזכיר חוק שהפיץ היום משרד החקלאות ופיתוח הכפר לציבור, מוצע לאמץ מדיניות חדשה שתאפשר את השבחת ענף הדבש תוך הפחתת העומס הביורוקרטי ועידוד כניסת דבוראים חדשים לענף, דבר שיגביר את התחרות ויביא להפחתת המחירים לצרכן.

ענף הדבש הוא ענף בעל תועלות סביבתיות ניכרות וחשיבותו המרכזית היא בהאבקת גידולים חקלאיים וצמחי בר. כיום, רובה המכריע של האבקה בטבע מבוצע על ידי דבורת הדבש אותה מגדלים הדבוראים. בשל מזיקים, מחלות וטפילים, לא יכולות כיום להתקיים דבורי הדבש בטבע, לא ניתן לגדל דבורים ללא הסדרת שטחי רעייה ולא ניתן להזין את הדבורה במזון מוכן (שאינו צוף טבעי) לצורך ייצור הדבש. היקף השטחים המתאימים לרעיית הדבורים במדינת ישראל מוגבל. היקפי הפרדסים והמטעים הנטועים כיום, כמו גם גידולים חקלאיים אחרים, פחתו מאוד במרוצת השנים ובשילוב עם האצת הבנייה בשטחים פתוחים, שטחי הרעייה לדבורים הצטמצמו משמעותית. לכן, עיקר הרגולציה בענף הדבש במדינת ישראל כיום מתבטאת בהקצאת היתרים ורשיונות להצבת כוורות ולייצור דבש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרגולציה בענף נעשתה עד כה ע"י מועצת הדבש, חברה פרטית שבחברים בה נציגי הממשלה, הדבוראים, המשווקים והתנועות המיישבות. על פי הצעת החוק החדשה, סמכויות ההסדרה בענף, לרבות הקצאת ההיתרים להצבת כוורות במקרקעי ציבור יועברו למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ובכך ניתן יהיה למנוע את החשש לניגוד העניינים שבקיום רגולציה בענף ע"י גוף פרטי שאינו חלק מהמערכת השלטונית. בחוק גובשו עקרונות שוויוניים ושקופים שיאפשרו כניסת דבוראים חדשים לענף ובכך יגדילו את התחרות בו, וזאת תוך שמירה על עקרונות יסוד של חופש עיסוק ושוויון.

בחוק ייקבע כי במקרקעי ציבור, בהם מוצב הרוב המכריע של הכוורות, הצבת כוורות מאוכלסות תיעשה בהיתר מוועדת ההיתרים. מתן ההיתרים ייעשה באופן שוויוני בהתחשב בכושר הנשיאה של הצומח באזור לגביו מתבקש ההיתר, ההיתרים הקודמים באזור המבוקש, החשש לגרימת מטרד לציבור או השפעות סביבתיות משמעותיות עקב הצבת כוורות. הוועדה תורכב משני נציגים של משרד החקלאות ונציג ארגון הדבוראים. החוק ישנה את המדיניות שהייתה נהוגה בענף הדבש עד כה להצבת כוורות על קרקע פרטית, במטרה לתת ביטוי למעמדה החוקתי של זכות הקניין במקרקעין אלה, תוך קביעת כללים וקריטריונים שימנעו היווצרות המטרדים לציבור, פגיעה בכושר הנשיאה של השטח או פגיעה במי שהציב בהיתר כוורות על מקרקעי ציבור סמוכים.

בחוק יעוגן איסור הזנת דבורים בסוכר לסוגיו על מנת לשמר את העיקרון שהדבש המופק מרעיית דבורים ומשווק לצרכן, יהיה דבש אמיתי שיוצר על ידי הדבורים מאגירת צוף מהצומח. שר החקלאות ופיתוח הכפר יתקין תקנות לביצועו של החוק באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.