הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: הקצאת מים תלת שנתית לחקלאות ולטבע


המעבר מהקצאה שנתית להקצאה לשלוש שנים נועדה לאפשר לחקלאים ולצרכנים וודאות גבוהה יותר באשר לכמויות המים הזמינות לשימוש, ולאפשר להם לתכנן את הגידולים ואת העבודה באופן מיטבי. הכמות שנקבעה למטרות חקלאיות תעמוד על 1,800 מלמ''ק ב-3 השנים הבאות. ההקצאה השנתית תהיה בטווח שבין 570 מלמ''ק ל-640 מלמ''ק על פי החלטת משרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-10-2013



מטעי מנגו בעמק הירדן, צילום: דורון לב - פורטל החקלאות

לראשונה בישראל - שיפור משמעותי של תנאי אספקת המים לחקלאות ולטבע: מועצת רשות המים אישרה היום (ה') סופית את הקצאות המים התלת-שנתיות לצרכי חקלאות טבע ונוף. עד היום, ההקצאה אושרה לשנה בלבד, מה שהקשה על החקלאים לתכנן את צעדיהם מראש מספר שנים קדימה. מצב זה מנע מהם לזרוע גידולים שצורכים יותר מים מאחרים, בשל אי הוודאות לגבי מי השקיה זמינים, והחשש כי העבודה והכסף ירדו לטמיון ליווה אותם תמיד.  בתקופה האחרונה קידם משרד החקלאות הצעת החלטה משותפת עם רשות המים, שתאפשר הקצאת מים שפירים למשך שלוש שנים, בהיקף הגדול מההקצאה הקיימת.

בפתיחת הישיבה החגיגית לרגל ציון ישיבת מועצת המים ה- 100 במספר, סקר מנהל רשות המים אלכסנדר קושניר את ההישגים העיקריים של משק המים ובראשם את המהפכה שבוצעה, עם המעבר ממשק במחסור, המתבסס רק על מקורות המים הטבעיים של המדינה למשק המתכלל את כלל המים המיוצרים מהתפלה ומהשבה, יחד עם המים הטבעיים. כבר כיום, כמחצית מכלל המים המסופקים לבתים ולערים מיוצרת ע"י אדם, דבר אשר ייצב את משק המים ומבטיח אמינות אספקת מים לכלל צרכי המשק לעשור הקרוב. "המעבר מהקצאה שנתית להקצאה תלת שנתית נועדה לאפשר לחקלאים ולצרכנים הרלוונטיים וודאות גבוהה יותר באשר לכמויות המים הזמינות לשימוש ולאפשר להם לתכנן את הגידולים ואת העבודה באופן מיטבי" אמר מנהל רשות המים אלכסנדר קושניר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכמות שנקבעה למטרות חקלאיות תעמוד על 1,800 מלמ"ק ב-3 השנים הבאות.  ההקצאה השנתית תהיה בטווח שבין 570 מלמ"ק ל-640 מלמ"ק על פי החלטת משרד החקלאות, לעומת 530 מלמ"ק שהוקצו השנה. הכמות שנקבעה למטרת טבע ונוף תעמוד על 135 מלמ"ק ב- 3 השנים הבאות. ההקצאה השנתית תהיה בטווח שבין 35 מלמ"ק ל- 50 מלמ"ק.

יחד עם זאת, מועצת רשות המים תחמה את סך הכמות שניתן להקצות בשלוש השנים הבאות באופן המבטיח שלא תהיה פגיעה במקורות המים. חשוב לציין כי ההקצאה הפרטנית לצרכנים החקלאיים השונים תיעשה בהתאם לתקנות שיקבעו ע"י שר החקלאות, בהתאם לסמכותו על פי החוק.

מועצת רשות המים הוקמה בתחילת 2007, ומרכזת את סמכויות הפיקוח, ההסדרה, חקיקת המשנה וקביעת תעריפים במשק המים שהיו מפוזרות בין מספר רב של גורמים. המועצה מונה 8 חברים. 6 נציגי ממשלה בכירים ממשרדי הפנים, חקלאות, הג"ס, אוצר, אנרגיה ומים ורשות המים, ו-2 נציגי ציבור. מועצת רשות המים אמונה על פי חוק המים לקבוע את מדיניות משק המים ולקבוע את חקיקת המשנה לביצועה, תוך שקיפות בתהליך קבלת ההחלטות, שיתופן בציבור ומתן אפשרות להשמיע עמדות.

בשנים הראשונות להקמתה, התמודדו רשות המים ומועצת הרשות עם רצף שנות בצורת קשה והצורך בהאצת ההתפלה (ורפורמת התעריפים). בשנתיים האחרונות מתמקדת המועצה בשיפור כללי הרגולציה על כלל הגופים הפועלים במשק המים, בהאצת ההתייעלות בתאגידי המים ובחב' מקורות ובהמשך שיפור רמת השרות לכלל הצרכנים במדינה.