הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל תקים 28 מרכזי מצוינות לחקלאות בהודו


כך סוכם במסגרת ביקור ממלכתי ראשון של שר הכלכלה בנט בהודו. שיתוף פעולה ייחודי זה מהווה נדבך חשוב ומרכזי ביחסי המדינות, ומשמש בין היתר קרקע פוריה לחברות ישראליות לפעול במדינה בתחום החקלאות. עוד סוכם במהלך הביקור על הקמת קרן מו''פ משותפת לישראל והודו. במוקד פגישה שקיים בנט עם שר המסחר והתעשיה של הודו עמדו דיוני הסכם הסחר החופשי המתנהלים בין המדינות. השר בנט: ''החדשנות הישראלית -זו הדיפלומטיה האמיתית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-10-2013



השר נפתלי בנט בביקור במרכז החקלאי. צילום: יח"צ משרד הכלכלה

במסגרת ביקור ממלכתי שעורך בימים אלו שר הכלכלה נפתלי בנט בהודו, ביקר אמש השר במרכז המצוינות לחקלאות במדינת האריאנה בצפון המדינה. המרכז הוקם בסיוע הממשלה המקומית ומדינת ישראל באמצעות מש"ב - המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ, במטרה לסייע לחקלאים הודים להגדיל את היקף היבולים החקלאיים. השר התרשם משיתוף הפעולה הקרוב בין מומחי החקלאות הישראלים וההודים ומטכניקות הגידול הישראליות של הירקות, המוצגות במרכז המצוינות - ביניהם מלפפוני "בית אלפא", עגבניות שרי, חצילים, פלפלים וקישואים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

באמצעות ידע, מומחיות וטכנולוגיה ישראלית, מיושמות במרכז המצוינות שיטות גידול מתקדמות המותאמות לתנאים המקומיים, ומביאות לגידול ניכר בתוצרת החקלאים ההודים. בנוסף לכך, התארכה גם עונת הגידול שעמדה על 3 חודשים בחקלאות המסורתית, לתשעה חודשים וחצי בשנה. פעילות מרכז מצוינות זה ודומים לו, משפיעה באופן ישיר ועקיף על חייהם של עשרות אלפים רבים במדינה בה למעלה מ-60% מכוח העבודה מועסק בחקלאות. במרכז זה, עברו עד כה כ-20,000 חקלאים השתלמויות שונות.

כחלק מתכנית עבודה משותפת של ממשלות ישראל והודו, מתוכננים לקום 28 מרכזי מצוינות לחקלאות עד מרץ 2015, מתוכם 9 עד סוף שנה זו. שיתוף פעולה ייחודי זה מהווה נדבך חשוב ומרכזי ביחסי ישראל והודו, ומשמש בין היתר קרקע פוריה לחברות ישראליות לפעול במדינה בתחום החקלאות.

השר בנט אמר במהלך הביקור: "החדשנות הישראלית -זו הדיפלומטיה האמיתית. לא עוד דיפלומטיה של סכסוכים. אני מאמין במדיניות כלכלית של "אור לגויים", זוהי דיפלומטיה שבה מייצרים עולם טוב יותר להודים וכך נוצר הקשר העמוק בין מדינות, כך שבנוסף לתוצרת העסקית תצמח לישראל גם תועלת דיפלומטית".

הקמת קרן מו"פ משותפת לישראל והודו

בתוך כך, נועד אתמול שר הכלכלה בנט בניו-דלהי עם שר האוצר ההודי, פ. צי'דאמבאראם. השניים דנו ביוזמות שונות להידוק קשרי הסחר והכלכלה בין ישראל להודו. במהלך הפגישה סיכמו השרים על הקמת קבוצות עבודה לצורך הקמת קרן דו-לאומית למימון פרויקטים משותפים בתחום המחקר והפיתוח בין חברות ישראליות להודיות. לפי הערכות, מקרנות בילאטראליות דומות, היקף הקרן צפוי להגיע לכמה מיליוני דולרים. ההתקדמות הינה תוצאה של מאמץ משותף של משרדי האוצר וכלכלה. שר האוצר ההודי ציין במהלך הפגישה כי מינה צוות מיוחד מטעמו לניהול הדיונים מול ישראל בנושא. הצדדים סיכמו כי פגישה ראשונה בין צוותי העבודה תתקיים בחודש הבא, כאשר את ישראל ייצגו בשיחות נציגים ממשרד הכלכלה ומשרד האוצר.


השר בנט בביקור במרכז החקלאי. צילום: יח"צ משרד הכלכלה

במהלך הפגישה, הדגיש השר בנט בפני עמיתיו ההודים, כי ישראל רואה בהודו שותפה טבעית ואסטרטגית וכי משרד הכלכלה פועל ביתר שאת, ליישום יוזמות המיועדות לקידום וחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. השר ציין כי במסגרת זו הוגדרה הודו כמדינת יעד לייצוא ישראלי, וכי הוקמה קרן ייעודית לסיוע לחברות ישראליות המבקשות לייצא לשוק ההודי או להרחיב את פעילותן בשוק זה. נספח מסחרי שלישי בהודו (נוסף על מומביי וניו-דלהי) מטעם משרד הכלכלה, עתיד להיכנס לתפקידו בעיר בנגלור בשבועות הקרובים.

השר בנט אמר כי "הודו היא מעצמה כלכלית עולה. עם מעל 1.2 מיליארד תושבים, ומשטר דמוקרטי, מדובר על יעד כלכלי ממדרגה ראשונה למדינית ישראל. אסור לישראל להסתמך רק על שווקי המערב ולכן משרד הכלכלה פועל נמרצות על מנת לסייע לחברות ככל שניתן בכדי לפרוץ לשווקי המזרח".

הסכם סחר חופשי בדרך

במסגרת ביקורו נועד השר בנט גם עם שר המסחר והתעשייה של הודו, אנאנד שארמה. במוקד הפגישה עמדו דיוני הסכם הסחר החופשי המתנהלים בין המדינות. במהלך הדיון, הדגיש השר בנט את החשיבות הרבה אותה הוא מייחס לפיתוח הקשרים המסחריים והכלכליים עם כלכלת הענק של תת היבשת, וציין כי הוא רואה בהודו שותפה אסטרטגית חיונית. לפיכך, פועל משרד הכלכלה על מנת להרחיב ולהדק את שיתוף הפעולה המסחרי בין שתי המדינות, בדגש על יצירת כלים אשר יסייעו ליצואן הישראלי לאתר הזדמנויות עסקיות בשוקי הענק של הודו ולהפיק את מלוא הפוטנציאל העסקי מהזדמנויות אילו. לשם מטרה זו הגדיר השר בנט את הודו כ"מדינת יעד" לייצוא ישראלי.


בפגישה עם שר האוצר ההודי. צילום: יח"צ משרד הכלכלה

שני השרים דנו במשיכת השקעות איכותיות מהודו לישראל, במטרה לקדם שיתופי פעולה מסחריים וטכנולוגיים בין תאגידי הענק ההודיים הידועים בפעילותם הבינלאומית הנרחבת, לחברות ישראליות, שביכולתן להציע לחברות ענק אלו פתרונות טכנולוגיים חדשניים. השר בנט הזמין את עמיתו לביקור בישראל והשר שארמה קיבל את ההזמנה וצפוי לבקר בישראל כבר בחודש ינואר.

המו"מ להסכם הסחר החופשי בין ישראל להודו החל ב-2010. לכשייחתם, יהיה זה הסכם הסחר החופשי הראשון של ישראל עם מדינה ביבשת אסיה. המדובר בהסכם נרחב במהותו, המיועד להסדיר נושאים שטרם נכללו בהסכמי הסחר החופשי האחרים של ישראל דוגמת סחר בשירותים, תנועת עובדים והשקעות.

משרד הכלכלה מפעיל, באמצעות מנהל סחר חוץ, שתי נספחויות מסחריות - בניו-דלהי ומומביי. נספחות מסחרית שלישית תיחנך בשבועות הקרובים בבירת הטכנולוגיה של הודו, העיר בנגלור.