הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר שמיר: סרוב המדינה להביא עובדים זרים לחקלאות - בזיון ורשעות


בישראל חסרים אלפי עובדים בענף החקלאות. לפני מספר שנים החליטה הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים, בתקווה להשתמש במיכון חוסך כוח אדם, אך הניסיון כשל. בחודשים האחרונים נסגרו רק בערבה 40 משקים חקלאיים, מרביתם מאותה סיבה. היום התקיים דיון מיוחד בועדת העבודה של הכנסת, בעקבות פניות רבות של חקלאים בדרישה לבטל את ההגבלה על הבאת עובדים זרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

נושא המצוקה בידיים עובדות בחקלאות הגיע היום (ד') לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. בעוד שבמשרד החקלאות מבינים את הצורך בעובדים זרים, במשרד הכלכלה מתנגדים לביטול ההגבלה על הבאתם. בחודשים האחרונים נסגרו בערבה בלבד 40 משקים חקלאיים, מרביתם מאותה סיבה. בישראל חסרים אלפי עובדים לחקלאות. רוב הישראלים לא רוצים לעבוד בענף, וכל הנסיונות לעודד אותם כשלו. הפלסטינים לא מקבלים אישורי עבודה ותלויים במצב הבטחוני. "זה מצב שהוא בלתי אפשרי ולכן הרבה מאוד משקים סוגרים'' אמר היום מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור לראיון בתכנית הבוקר של רשת ב'. ''המצב הזה לא קיים רק בערבה. בכל מקום שאתה מסתובב אתה רואה את הבעיה הגדולה של העובדים הזרים. אין ידיים עובדות ולכן עוד ועוד משקים נסגרים, ואני לא רואה את האור בקצה המנהרה''.

הדיון היום בכנסת נקבע בעקבות פניות של חקלאים רבים, שמבקשים לבטל את המגבלות על העסקת עובדים זרים בענף. יו"ר הוועדה ח"כ כץ אמר בדיון: "לשרי האוצר והכלכלה אסור לתת יד למותה של החקלאות. המדיניות של צמצום העסקת העובדים הזרים לא הביאה לתוצאות הרצויות. אין לאפשר יבוא בלתי מוגבל של עובדים, אך יש ללכת לקראת החקלאים ולאשר להם תוספת של 4,000 עובדים כפי שהם מבקשים. ח''כ כץ הבטיח כי יפנה לשרים הרלוונטיים בעניין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי שר החקלאות יאיר שמיר שנכח בדיון היום, לפני מספר שנים החליטה הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים הרשאים לעבוד בענף החקלאות, בתקווה להשתמש במיכון חוסך כוח אדם. אבל הנסיון לא עבד, והיום הייצור החקלאי של מדינת ישראל הוא 1.8% מכלל הייצור במדינה. ''זה בזיון'' אמר השר שמיר. ''המספרים יורדים והחקלאים בוכים. זה לא עולה כסף למדינה, זו סתם רשעות. אין לי אוזן קשבת במשרד הכלכלה ובמשרד האוצר. מדינה בלי חקלאות מאבדת את אדמותיה ובניה ונישאר בסוף במדינת תל אביב".

מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, ציין כי בסך הכל מדובר על הוספת 4,000 עובדים. ישנן קרקעות לא מעובדות, נחלות חדשות בערבה התיכונה שנכנסים אליהן מתיישבים חדשים, אבל אין להם עובדים.

עמית סדן מאגף התקציבים במשרד האוצר הסביר בועדה כי צמצום המכסות בעובדים הזרים לא בא כדי לפגוע בחקלאים, אלא בכדי לעודד תעסוקת ישראלים. ''אנחנו לא ראש בקיר ולא אטומים, אנחנו מבצעים התאמות, כמו הוספת עובדים עונתיים" אמר סדן.

חה"כ עמר בר לב (העבודה) קרא להגדיל את אישורי הכניסה והעבודה בחקלאות לפלסטינים, ועו"ד חן כהן ממשרד הכלכלה טען כי נשים ערביות מוכנות לעבוד בחקלאות, אך החקלאים לא מוכנים להעסיק אותן. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן בתגובה: "זה עורבא פרח".

נועם בלום מהתאחדות החקלאים החדשה: "כל כך הרבה איסורים יש על החקלאים וכל כך הרבה פיקוח. הפכנו להיות אריסים של הפקידות של מדינת ישראל. לא ייתכן שעד שנבצע את המהפך הנדרש, ימותו החקלאים, יקרסו המשקים ולא יהיה דור המשך. אני אקבע כמה פועלים אני צריך, לא אף פקיד במקומי".