הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדרך למשחטת ''אדום אדום'': מסלול היסורים של העגלים מאוסטרליה


עמותת אנונימוס הגישה הבוקר תלונות למשטרה, למשרד החקלאות ולמשרד הגנת הסביבה, בדרישה לחקור עבירות לכאורה על חוק צער בעלי-חיים שתועדו בתחקיר ששודר אמש בחדשות ערוץ 10. ארגוני בעלי-חיים באוסטרליה הגישו גם הם תלונה לרשויות האוסטרליות. הצילומים, שתיעד תחקירן אנונימוס, חושפים עובדים המצליפים בעגלים ובטלאים בפריקתם מהאוניות בנמל אילת, ומחשמלים בשוקרים עגלים בהעמסתם מהמפטמה למשחטת ''אדום אדום'' של חברת תנובה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2013



צילום מתוך תחקיר ערוץ 10, באדיבות: עמותת אנונימוס

עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים הגישה הבוקר תלונה למשטרה, למשרד החקלאות ולמשרד הגנת הסביבה, בדרישה לחקור את ההתעללות בעגלים ובטלאים המובלים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה. ערוץ 10 חשף אמש את צילומיו ועדותו של תחקירן אנונימוס, שעקב אחר מסעם של עגלים וטלאים המובלים מאוסטרליה לישראל. התחקירן הציב מצלמה על הר מול נמל אילת ותיעד את פריקתם מהאוניה למשאיות, שנמשכה כ-40 שעות בחום כבד, ועקב אחר המשאיות. הצילומים חושפים התעללות קשה. בין היתר תועדו עובדים המכים עגלים וטלאים בכל חלקי גופם, לרבות בראשם, ואף משליכים טלאים מגובה רב.

התחקירן תיעד גם את פריקת העגלים בתחנת ההסגר בקיבוץ אילות, תוך הצלפות חוזרות ונשנות, משיכות בזנב וחשמול בשוקרים חשמליים, וכן את העמסתם למשאיות במפטמה בקיבוץ בית השיטה – בדרך למשחטת "אדום אדום" של "תנובה" – גם שם תוך שימוש בשוקרים חשמליים, שנפסק כאשר האחראי במקום הבחין במצלמה. תיעוד זה מצטרף לתחקיר "כלבוטק" מדצבר האחרון במשחטת "אדום אדום", שתיעד התעללות חמורה בעגלים ובכבשים, וכן לתחקיר מ-2011 שחשף חשמול בשוקרים של עגלים הנשחטים עבור החברה בתחנת ההסגר בצופר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתלונה נטען כי עולות מן התחקיר עבירות לכאורה הן על חוק צער בעלי-חיים והן על תקנות הובלת בעלי-חיים. "התיעוד מעלה כי העובדים מנחיתים מכות גם על בעלי-חיים פצועים המתקשים בהליכה", נכתב בתלונה. "בתמונות נראה בבירור טלה שבקושי מסוגל לעמוד על רגליו. במקום לספק לו טיפול, העובד מכה אותו שוב ושוב על מנת לזרזו לעבור מהאוניה למשאית".

ארגוני בעלי-חיים באוסטרליה צפו בצילומים מישראל והגישו תלונה לרשויות, עקב הפרה לכאורה של התקנות באוסטרליה, המחייבות את תעשיית הבשר המקומית לעמוד בסטנדרטים מינימליים גם בארצות שאליהן מיוצאים בעלי החיים. הארגונים להגנת בעלי חיים באוסטרליה מנהלים זה שנים מאבק נרחב להפסקת המשלוחים החיים מאוסטרליה.

מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וטלאים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "דבאח" ו"תנובה" ("אדום אדום"). בשדות המרעה האוסטרליים צמחה תעשייה משגשגת של יצוא בעלי-חיים למדינות באסיה והמזרח התיכון. מרגע שיועמסו על המשאיות ומשם לאוניות הצפופות, לא יזכו העגלים והטלאים שוב לצאת למרעה. רבים מהם אינם שורדים את המסע. לאחר כשלושה שבועות הפלגה באונייה המיטלטלת הם יועברו למשאיות, ומשם למכלאות ההסגר, למפטמות – ושוב למשאיות, בדרך לבית המטבחיים.

חגי כהן, "אנונימוס": "זה אבסורד להעביר בעלי-חיים מסע ייסורים באוניות מיטלטלות מהקצה השני של העולם בשביל לפטם ולשחוט אותם בארץ, ומקומם שההתעללות בהם רק מחריפה אחרי העגינה בחופי ישראל. האחראים להתעללות צריכים לתת את הדין – משרד החקלאות והווטרינרים שכשלו בפיקוח, וחברות שיווק הבשר שהזמינו את המשלוחים ועצמו עיניים. אנחנו, כצרכנים, יכולים לבחור שלא לממן את האכזריות הזאת, ולהחרים את תעשיית הבשר".

תגובת משרד החקלאות

ממשרד החקלאות נמסר היום בתגובה כי במסגרת הפעילות הענפה שמקיים המשרד בכל הקשור לרווחת בעלי חיים, קודם אישור תקנות צער בעלי חיים להובלת בהמות (תקנות דומות הותקנו גם בהובלת עופות), המסדירות את הובלתם כך שהדבר יתבצע בצורה המתחשבת ברווחתם. בין השאר, יש להגביל את זמן ההובלה על מנת למנוע מהם סבל מיותר, וכן יש לדאוג לתנאי הגנה והצללה מפני גשם, אוורור, צינון, צפיפות ועוד. ההוראות אף אוסרות הובלת בע"ח כשהם פצועים, קשורים, מונפים, אחוזים בצורה אכזרית בעת ההטענה (כגון אחיזה בראש או בקרניים). חל איסור על שימוש בכוח או בשוקר למעט הפעלת כוח סביר, ועוד הוראות רבות נוספות.

כמו כן ההובלה חייבת להתבצע בנוכחות משגיח או נהג אחראי שעבר הכשרה של משרד החקלאות הכוללת הכרת שיטות למזעור סבלם של בעלי החיים ודאגה לרווחתם. מכוח תקנות אלה, הוכשרו עד כה למעלה מ-500 נהגים ומלווים בקורסים ללמידת שיטות שנועדו למזער את סבלם של בעלי החיים, דבר שהביא לתוצאות והוריד משמעותית את מספר מקרי ההתעללות בעת הובלות.

המשלוח שתועד בתחקיר ערוץ 10, הגיע בתאריך 15.06.13 בשעות הערב לנמל אילת וכלל כ-25,000 ראשי בקר וצאן מאוסטרליה. במשרד החקלאות מציינים, כי פקחי המשרד ורופא וטרינר ממשלתי מטעם המשרד ליוו בנמל אילת חלק מתהליך הפריקה שארך 3 ימים. במסגרת הבדיקה נבדקו גם התאמת המשאיות להובלת בעלי חיים, בדיקת ניקיון המשאיות ופיקוח על ציר הנסיעה לבדיקת ההעברה של בעלי החיים ללא עיכוב.

''משרד החקלאות ביקש מהכתב להעביר לידיו את הצילומים, אך הם טרם התקבלו. נשמח לקבלם בכדי לפעול בנושא''. אומרים במשרד החקלאות.

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר קוראים לאזרחים לפנות למשרד ולדווח על כל חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים.