הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פעם רפתן תמיד רפתן: כנס הוקרה לרפתנים הפורשים


בכנס שהתקיים היום (ג') ביהוד, השתתפו עשרות רפתנים שפרשו במסגרת הרפורמה שעובר הענף בימים אלו. מטרת הרפורמה להביא להתייעלות משק החלב ולהפחתת עלות ייצור החלב, זאת באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין לאפשר להם לפרוש. שייקה דרורי: ''חשוב לנו לומר תודה ולהוקיר אתכם על השנים הרבות בהן נשאתם את הענף על גבכם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-07-2013


"כמו שלא נעים לראות גן סגור, בוודאי שלא נעים לראות רפת סגורה. לקחתם החלטה מאוד מאוד קשה, והחלק הקשה ביותר מאחוריכם. עכשיו אתם עומדים בפני תקופה חדשה ומאתגרת, ומועצת החלב תמיד תהיה שם בשבילכם" כך אמר שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב בכנס הוקרה שהתקיים היום (ג') ביהוד, ביוזמת מועצת החלב ותנועת המושבים. בכנס השתתפו עשרות רפתנים שפרשו מענף החלב ובני משפחותיהם.

ענף החלב עובר בימים אלה רפורמה שמטרתה לייעל את משק החלב והיא מתבססת על מתווה שהוצע ע''י מנכ''ל ראש הממשלה הראל לוקר. על פי המתווה, הצעדים שיינקטו במסגרת הרפומה יביאו להפחתת עלות ייצור החלב, זאת באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין לאפשר להם לפרוש מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. מחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי) יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בארבע פעימות ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך הכנס התקיימו הרצאות של יועצים פיננסים מחברת הלמן אלדובי בנושא חשיבה אסטרטגית בניהול השקעות ואפשריות להתחדשות עסקית. ''חשוב לנו ביותר לומר תודה ולהוקיר אתכם על השנים הרבות בהן נשאתם את הענף על גבכם. אנו רוצים להיפרד כידידים, וגם להעניק לכם כלים ממומחים בתחום הפיננסי על מנת להתמודד עם המצב החדש. אין ספק שעוד ניפגש ואנו רוצים שניפגש". אמר שייקה דרורי.

אפרי רייקן סמנכ"ל מועצת החלב אמר כי "זה ברור לכולנו שמי שהיה פעם רפתן תמיד יישאר רפתן בלבו. חלקכם רפתנים מיום היוולדם. האירוע הזה בא להדגיש שתמיד הייתם חלק מאתנו ולעולם תישארו."

מאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים הודה לרפתנים ואמר: "אנו רוצים לומר תודה על מה שעשיתם עד עכשיו ובהצלחה על כל מה שתעשו בהמשך. לחברה הישראלית יש שני סמלים שמסמלים את הישראליות שבה. האחד, הביטחון והשני החקלאות - אתם סמל לישראליות. ענף הרפת נחשב אחד הענפים המורכבים ביותר בחקלאות, ואין לי ספק שמי שהצליח בניהול רפת יוכל להצליח בכל תחום אחר - אנחנו כאן המועצה כאן והמדינה כאן בשבילכם".

אריה שוורץ, רפתן ממושב שדמות דבורה שהגיע לכנס סיפר כי מתווה לוקר אפשר לו לפרוש בתנאים טובים, הרבה יותר ממה שחשב קודם לכן. ''כיום אני ואשתי חיים חיים רגועים יותר, יש לנו יותר זמן לבלות עם המשפחה ולעסוק בפעילויות פחות תובעניות".