הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בועדת הכלכלה: משקאות אלכוהולים יסומנו בתוויות אזהרה


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום התקנות המסדירות את הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. החובה להדביק תווית אזהרה על משקאות שאחוז האלכוהול בהם גבוה מ-15.5% תיכנס לתוקף תוך שנה, ועל משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך מזה - שנתיים מיום פרסום התקנות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-07-2013



צילום: עומר שביט

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (ג') את התקנות המסדירות את הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. על פי התקנות, על מיכל משקה משכר חזק, ששיעור האלכוהול בו עולה על 15.5% תופיע תווית שעליה יהיה כתוב "אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!". על מכלי משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם הוא עד 15.5% יופיע הכיתוב: "אזהרה: מכיל אלכוהול - מומלץ להימנע משתיה מופרזת".

עוד נקבע, כי האזהרה תופיע באותיות בצבע שחור על רקע לבן וגודלה יהיה 15% לפחות משטח התווית של המשקה. החובה להדביק את תווית האזהרה על משקאות שאחוז האלכוהול בהם גבוה מ-15.5% תיכנס לתוקף תוך שנה מיום פרסום התקנות. ועל משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך מזה - שנתיים מיום פרסום התקנות. כמו כן אישרה הוועדה את הסעיפים הנוגעים לפרסום בשלטי חוצות, בעתונות, ברדיו, בטלויזיה ובאינטרנט. אלה ייכנסו לתוקפן כבר תוך 90 יום מיום הפרסום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו''ר הועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אמר כי אישור התקנות חשוב בעת הזאת, על מנת להתמודד עם תופעות של שתייה מופרזת בקרב בני הנוער הנמצאים בחופשה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הוסיף כי התקנות הן  חלק מהמאבק לשמירה על בריאות הציבור.

מנכ"ל מועצת גפן היין, צחי דותן, טען בדיון בועדה כי ישנם מספר יינות מצומצם שאחוז האלכוהול בהם מגיע גם ל-16% ואין סיבה שיכללו ברף של המשקאות המשכרים החזקים. מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' גמזו אמר כי בכוונתו לבחון את הנושא יחד עם שרת הבריאות, ואם המשרד ימצא לנכון הוא יגיש תיקון בנושא לוועדה.

מנהלת תחום הסכמים מסחריים דו לאומיים במשרד הכלכלה, נטלי גוטמן חן, התייחסה לאבחנה בחוק בין שני סוגי משקאות משכרים – משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם עד 15.5% (בעיקר בירה ויין) ומשקאות משכרים חזקים ששיעור האלכוהול בהם מעל 15.5%. לדבריה, ההתייחסויות שקיבל המשרד ממדינות בהן ארה"ב והאיחוד האירופי, הן כי אין הצדקה לאבחנה בין סוגי האלכוהול. עוד היא הוסיפה כי צריכה להיות אזהרה אחידה לפי הנוסח הפחות חריף. ח"כ יצחק וקנין אמר בתגובה כי הטענות האלה כבר הועלו בדיונים הקודמים וחברי הכנסת קיבלו החלטה אחרת.