הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מצילים את הדגה בים לפני שיהיה מאוחר''


קבוצה המונה מאות חברים, התארגנה לאחרונה במטרה לקדם רפורמה מקיפה בענף הדיג בישראל. לטענת חבריה, קיימת הזנחה בכל הנוגע לחקיקה ואכיפה של ניהול ממשק הדייג, שימור הדגה, ושימוש בלתי מושכל במשאב זה. ''המטרה היא לפעול לחקיקה ואכיפה, על מנת שהים התיכון יחזור להיות ים שוקק חיים כפי שהיה עד לא מזמן''. משרד החקלאות בתגובה: ''במשרד פועל פורום משותף לבחינת רפורמה בניהול הדיג בים. עם השלמת העבודה, התכנית תובא לדיון בפני הגורמים הרלוונטיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-07-2013



צילום: אייל ברטוב

יוזמה ציבורית חדשה, בה חברים כבר מאות אנשים, בהם אנשי השקעות, צוללנים וצלמים, ביולוגים ימיים, אנשי ביטוח, שיווק ואדריכלים, התארגנה בימים האחרונים במטרה לקדם רפורמה מקיפה בענף הדיג. על פי חברי הקבוצה, המטרה היא "לפעול לחקיקה ואכיפה לשימור הדגה בים התיכון, על מנת שיחזור להיות ים שוקק חיים כפי שהיה עד לא מזמן". היעדים שהקבוצה שמה לה כמטרה הם - הסדרה והחלת רפורמה בנושא ניהול הדייג בישראל בצורה מתקדמת ויישומית לטובת כל הנוגעים בדבר, שימור והחזרת האיזון למגוון הביולוגי בחופי ישראל, שיפור מצב הדגה, קידום המודעות והגברת האכיפה, כל זאת בשיתוף עם הגופים הרלבנטיים.  חברי הקבוצה קוראים לציבור הרחב לחתום על עצומה ובכך להשפיע על קידום היעדים.
  
"אנו קבוצת אזרחים שנושמים את הים ואוהבים אותו אהבה עזה עשרות שנים", נכתב בדברי ההסבר ליוזמה החדשה. "אנו שואפים שחופי הים התיכון בישראל יחזרו להיות שוקקי חיים, ואנו יודעים ומאמינים שהמטרה אפשרית להשגה. אנו עוסקים בספורט ימי, צלילה, שייט, ודייג ספורטיבי. להבנתנו, ובהתבסס על מחקרים מהארץ ובעולם, שינוי של ממש במצב החי הימי יכול להתרחש רק על ידי פיקוח ותכנון על שני גורמים - החי הימי ואיכות המים. החי הימי מושפע הן מהדייג והן מהזיהום, וכיוון שלפיקוח על הדייג לא נירתם איש, אנו לוקחים על עצמנו את המאבק עליו. החזרת החיים לחופינו אפשרית, על ידי התאגדות של ציבור רחב של אוהבי ים, על מגזריהם השונים, וזאת מטרתנו בהתאגדות הזאת. הים שלחופינו, בעברו ים עשיר ושוקק חיים, כיום מצבו "בכי רע", ומכיוון שאינו מנוהל בממשק בר קיימא, המערכת האקולוגית בו הולכת ומידרדרת ואנו קרובים לנקודת האל-חזור''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות, חלה בישראל קפיצת מדרגה ממשית בתחום הדייג החובבני והספורטיבי (תרבות הפנאי), שמתבטאת בעליה בכמות האנשים העוסקים בו, ברמת המודעות למצב הדגה ולמתרחש בפועל במים ולאורך חופי ישראל, בכמות ורמת המידע על החי בים (תצפיות, דיווחים, סרטונים וכד'), בציוד בשימוש ובמגוון שיטות הדייג ומטרתם. אך גם - בהשפעתם על החי הימי. ציבור הדייגים החובבים והספורטיביים בישראל מונה עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות ילדים ומבוגרים, גברים ונשים מכל המגזרים והמגדרים, המאוגדים ומתקשרים ביניהם במספר פורומים.

לדברי חברי הקבוצה, פעילות הדייג החובבני והספורטיבי מייצרת הכנסה של מיליוני שקלים בשנה לכלכלת ישראל במסחר ופעילות פנאי.  ''ציבור זה עומד נדהם בשנים האחרונות למול ההזנחה הקטסטרופלית הקיימת בכל הנוגע לחקיקה ואכיפה של ניהול ממשק דייג מסודר, שימור הדגה בחופי ישראל, ושימוש בלתי מושכל במשאב זה. ציבור זה מודאג מההתנהלות הקיימת אשר פוגעת בים ובחיים בו, וחווה על בשרו את הירידה בכמות הדגים והידרדרות מערכת החיים בחופי ישראל, התנהלות אשר גרמה לירידה מתמדת בכמות הדגה בים, עד כדי הכחדה מקומית של מינים מסוימים כגון הלוקוס הלבן, המוסר המלכותי ועוד מינים רבים וחשובים. אנו כציבור מודאג, שילדינו בדורות הבאים לא יוכלו לדוג בחופי ישראל בעתיד כפי שכבר קורה במדינות שכנות באגן הים התיכון קוראים לשנות מצב זה כל עוד אפשר. אנו מאמינים שעוד ניתן להציל את מערכת החיים בחופי ישראל''

הסדרה והחלת רפורמה בנושא ניהול הדייג בישראל 
  
חברי הקבוצה מבקשים לקדם יעדים הנחוצים לשימור החי הימי והמגוון הביולוגי, בין השאר -אכיפה מידית של כל חוקי הדייג הקיימים - אכיפת גדלי המינימום למיני הדגים השונים (גם במעגנות, אצל המשווקים לסוגיהם סוחרי דגים, מסעדות, יבואני ציוד דייג), כולל הציוד שבשימוש; פיקוח על סירות דיג ללא רישיון מסחרי שמתנהלות כיום באין מפריע; תכנית פרישה ורפורמה מיידית לדייג המכמורות - שיטה שחלקה בגרימת הנזק לחי הימי גדול מכל שאר השיטות גם יחד כיוון שהיא לוכדת את הדגיגים הצעירים והורסת את בית גידול של כל דור העתיד בים; הפסקת היתרים מיוחדים לדייג מסחרי וחוקי בתחומי שמורות טבע ימיות מוכרזות וכאילו שקיימת מגמה להפוך אותן למוכרזות; הפסקת שיטות דייג חוקיות אך הרסניות במיוחד שמפרנסות דייגים בודדים, כדוגמת דגיגי בורים עבור בריכות דגים, המכמורתן מהקישון שגורר על הסלע, דייג בתחוויק (צמצום רשת בצלילה) ודייג בצלילה עם מכשירי עזר (צלילת מיכלים). פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט של הקבוצה.

בין חברי הקבוצה ניתן למצוא את עופר אלעד - מנהל השקעות בחברת נדל"ן, אוהב טבע וים, צולל ומצלם בארץ ובעולם 26 שנה. אנדרי אהרונוב – ביולוג ימי ומנהל בית הספר לחוויה תת ימית אבידג, עוסק בהדרכות צלילה חופשית למטרות ספורטיביות, ספורטיבי, הכרת החי הימי, צילום תת ימי ודייג ספורטיבי. בעברו עסק במחקר אקולוגי במסגרת אוניברסיטת ת"א, ובהמשך בצילום תת ימי בצלילה חופשית, מחקריו וסרטיו על החי הימי בים התיכון שלנו מראים בבירור את עושר החי בשמורות טבע היום ובעבר למול ההידרדרות החי מחוץ לשמורות. דור חבקין - מתכנן פרמקלצ'ר בכיר, יועץ לפיתוח בר קיימא, בנייה ירוקה, חסכון לאנרגיה ומומחה לשיקום נוף, ואיש ים שרוף. דוד ארנון – בכיר בחברת ביטוח מובילה , עוסק שנים רבות בצלילה חופשית בארץ ובעולם. אורי בינסטד – בעל חברה לשיווק באינטרנט, חובב ים וטבע ועוסק בצלילה חופשית למטרות ספורטיבית וצילום תת ימי, ודייג ספורטיבי. עידו אביטל –עובד בתחום השיווק והמכירות בענף הרכב, חובב ים וטבע ועוסק בדייג ספורטיבי בצלילה חופשית. מור בללטי – אדריכל מוביל, איש ים שרוף, עוסק שנים רבות בצלילה חופשית ספורטיבית חופשית בארץ ובעולם.

תגובת משרד החקלאות

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי ''במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, פועל פורום משותף יחד עם משרדי האוצר והגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, לבחינת רפורמה בניהול הדיג בים התיכון. עם השלמת העבודה, התכנית תובא לדיון בפני הגורמים הרלוונטיים''.