הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פסק דין תקדימי: ניוד עובדים בחקלאות אפשרי במקרים מסויימים


בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע, כי ניוד עובדים זרים בין משקים חקלאים, לצורך אריזת ושיווק התוצרת החקלאית של המעסיק, אינה עבירה על החוק. בדיון קיבלה השופטת דלית גילה את טענותיו של עוה''ד אשר ייצג את הנאשם ולפיהן המדינה הרחיבה את גבולות העבירה יתר על המידה

יעקב לזר, הזמן הירוק  25-04-2013



למצולם אין קשר לכתבה. צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בפסק דין תקדימי, שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, זוכה החקלאי סעיד אבו חוסין מאזור זכרון יעקב, מאשמה של עבירה על חוקי ההעסקה של עובדים זרים. בית המשפט פסק, כי ניתן לנייד מכסות של עובדים זרים בין משקים לצורך אריזה ושיווק של תוצרת חקלאית.

המדינה טענה, כי החקלאי הפר את היתרי ההעסקה של שישה מעובדיו התאילנדים, בכך ששלח אותם לעבוד בתחומי בית האריזה של משק חקלאי אחר, משק אפרתי בזכרון יעקב. עד היום, בכל פעם שפועל זר נשלח לעבוד מחוץ לתחומי המשק של החקלאי המעסיק אותו, הגישה המדינה נגד החקלאי כתב אישום בגין ניוד אסור של עובדים זרים.

בדיון, שנערך בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, קיבלה השופטת דלית גילה את טענותיו של עו"ד שחר לוינזון, אשר ייצג את הנאשם (שותף במשרד עורכי דין יוסף ישורון ושות'), ולפיהן המדינה הרחיבה את גבולות העבירה יתר על המידה. לוינזון טען, כי את החיוב האומר, שפועלים זרים יעבדו רק במשקו של המעסיק, יש לפרש כך, שלפועלים יותר לעבוד רק עבור משקו של המעסיק המורשה, וכי הם לא "יושכרו" לטובת חקלאים אחרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פועליו של הנאשם אכן עבדו בתחומי בית האריזה של חקלאי אחר, אך מאחר שהוכח כי הם עסקו באריזת פירותיו של הנאשם, הרי שמדובר בעבודה בתחומי המשק המעסיק, ואין להכניס את המעשה לגדרי העבירה של ניוד עובדים זרים, חרף העובדה שבית האריזה נמצא מחוץ למשק המעסיק.

החשיבות התקדימית של פסק הדין, מציין עו"ד לוינזון, היא שאם עד כה בכל פעם שחקלאי היה שולח את פועליו הזרים אל מחוץ לגבולות המשק, הוא היה מסתכן בתביעה פלילית ובקנסות, הרי שמעתה והלאה נקבע, כי פועלים זרים יוכלו לעבוד בבתי אריזה של חקלאי אחר הנמצאים מחוץ למשק של מעסיקם, ובתנאי שהעבודה נעשית לטובת משקו של המעסיק. פסיקתה התקדימית של השופטת גילה עשתה צדק רב עם ציבור החקלאים, בלי לפגוע כלל בזכויות העובדים הזרים או באינטרסים ציבוריים.

הכתבה פורסמה בעתון הזמן הירוק