הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פגרים של חסידות בנחל לבן: הערכה כי ריסוס הארבה גרם למותן


צפרים של החברה להגנת הטבע, מצאו היום (ששי) פגרים של חסידות בנחל לבן שליד ניצנה. להערכת הצפרים נראה כי הן הורעלו מחומרי הדברה נגד נחילי הארבה. הפגרים הועברו לבדיקות מעבדה. החברה להגנת הטבע קוראת לרשות הטבע והגנים ולמשרד החקלאות שלא לפזר חומרי הדברה רעילים במקומות רגישים אקולוגית, בשל עונת הנדידה שהחלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-03-2013



חסידות בעונת הנדידה בערבה, צילום: גילה טל

בימים אלו אנו חווים תופעת טבע עוצמתית ויוצאת דופן של נחילי ארבה שמגיעים אלינו ממצרים. במבצע ריסוס מהאוויר ומהקרקע באזור רמת נגב, הצליח משרד החקלאות להדביר מיליוני חגבים והכתיר משימה זו בהצלחה. פעולות הריסוס היו מחויבות המציאות על מנת למנוע נזקים אדירים לחקלאות, אולם הן פוגעות במידה מסויימת בחייהם של בעלי החיים באזור. היום (ששי) מצאו צפרים של החברה להגנת הטבע פגרים של חסידות בנחל לבן שליד ניצנה.

ציפורים ועופות הניזונים מחרקים, בהם חגבי הארבה, החלו לספוג בגופם את החומר הקטלני. בקיבתן של החסידות שמתו נמצאו חגבים מרוססים, ולהערכת הצפרים נראה כי הן הורעלו מחומרי ההדברה נגד הארבה. הפגרים הועברו לבדיקות מעבדה.

האזור שרוסס משמש בית גידול והזנה למינים שונים של ציפורים, בהם אף מינים נדירים בסכנת הכחדה, שמגיעים בעונת הנדידה לאזור הנגב. גם חייהם של בעלי חיים קטנים וחרקים אחרים נתונה בסכנה היות והם ניזונים מחרקים שונים בשטח. מחר (שבת) תבוצע בדיקת תמותה של בעלי כנף בשטח המרוסס.

החברה להגנת הטבע קראה לרשות הטבע והגנים ולמשרד החקלאות שלא לפזר חומרי הדברה רעילים במקומות רגישים אקולוגית, בשל עונת הנדידה שהחלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במקרים כאלה של סיכונים ליבולי השדה, למשרד החקלאות יש סמכות בלתי מוגבלת לרסס כל שטח שהם רואים בו סיכון, אומרים בחברה להגנת הטבע, ומציינים כי במהלך ניסיון הקטילה המאסיבי של החגבים באזור ניצנה, מטוסי משרד החקלאות ריססו מעל שמורות טבע ומעל מערכות טבעיות רגישות בהם חיים לא מעט עופות.

לדברי יואב פרלמן, ממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, שעופות כגון חוברה, רץ המדבר וקטה, אשר מקננים בדיוק באזורי הריסוס, נמצאות בסכנה משום שבשעות הריסוס הראשונות, אווירוני משרד החקלאות הדבירו בצורה מפוזרת וללא בקרה, ודבר זה יכול לגרום להרעלה משנית של ציפורים העלולות לאכול את החגבים המורעלים. ומעבר לכך, הריסוס פוגע לא רק בארבה אלא גם בשאר מקורות מזונם של הציפורים- בחרקים ובבעלי חיים.  "אנחנו, בחברה להגנת הטבע, יחד עם רשות הטבע והגנים, יישרנו קו מול משרד החקלאות לרסס בצורה מבוקרת ומדויקת יותר, ובכך ולמזער נזקים עתידיים. כרגע מוקדם מידי לדעת כמה עופות ניזוקו ובאיזו רמה" הוסיף יואב פרלמן.

בתוך כך, משרד החקלאות הודיע הערב כי הוא נערך לריסוס נוסף של נחיל ארבה שחדר בשעות אחר הצהריים לשטח ישראל והתמקם בניצנה ובאזור צאלים. במשרד החקלאות נערכים לרסס אותו מהאוויר ומהקרקע מחר (שבת) עם אור ראשון.