הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: הפרח מאותת לדבורה על כמות הצוף שנותרה בו


ממצאי המחקר המתפרסם בכתב העת היוקרתי Science מסבירים את היכולת הגבוהה של הדבורים לחוש מרחוק את צוף הפרחים, דבר המאפשר להן ללקט מזון ביעילות רבה יותר ומתוחכמת במיוחד. לאחרונה הורחבו המחקרים בעולם בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביק החשוב ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתו ולהצילו מהכחדה, זאת עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-03-2013


דבורת הדבש מזהה באמצעות השדות החשמליים הנוצרים מהחיכוך בין האוויר לבין גופה, את השדות החשמליים שמפיק הפרח בסביבתה, ואלה משדרים לדבורה נתונים על כמות הצוף שהפרח מכיל. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם בכתב העת Science, אשר בדק את רגישות הדבורים לשדות החשמליים שמפיקים הפרחים.

המחקר שנערך על ידי קבוצת חוקרים באוניברסיטת בריסטול שבאנגליה, ובראשם פרופ' דניאל רוברט, מצא כי פרחים מסוגלים לייצר שדות חשמליים שליליים כתוצאה מהקשר שלהם לאדמה, אותם מצליחות הדבורים לקלוט בעזרת השדות החשמליים שנוצרים על ידי הפעילות הגופנית שלהן. כאשר הדבורים מתעופפות, יוצר החיכוך של חלקי גופן עם האוויר טעינת חשמל באופן חיובי, המאפשר להן להגיע היישר לפרח עתיר הצוף, ובכך למנוע בזבוז זמן מיותר לפועלת החרוצה, כעין שלט "מלא" המוצב בחניוני מכוניות. לשדות החשמליים הללו מטרה חשובה נוספת, כמסייעים לאבקה הנאספת מהפרחים להידבק ולהיצמד לגופה של הדבורה לאורך כל מסעה חזרה לכוורת.

במסגרת המחקר, הכניסו החוקרים לחדר הניסוי פרחים מלאכותיים, אשר מחציתם נשאו חומר מתקתק כשלצדם הונח מטען חשמלי קטן, בעוד שהמחצית השנייה של הפרחים נשאה חומר מר במיוחד ללא כל מטען חשמלי לידם. נראה, כי הדבורים חשו בשדות החשמליים והגיעו ישירות לפרחים ששדרו אותם ולא בזבזו זמן בהגעה לפרחים שלא נטענו כלל. כאשר החשמל היה כבוי, הדבורים רחפו באופן אקראי סביב כל הפרחים. לפיכך, מוכיחים החוקרים, כי הדבורים נמשכות לשדות החשמליים, שסייעו להם להחליט על אילו פרחים לנחות.

החוקרים משערים, כי השערות הפלומתיות על גוף הדבורים "מסתמרות" תחת כוח אלקטרוסטטי, בדיוק כמו שיער מול מסך טלוויזיה וכך מזהות את השדות החשמליים שמשדר הפרח. עוד מצאו החוקרים, כי נחיתת הדבורה על פרח טעון הביא את המטענים השליליים של הפרח והחיוביים של הדבורה, להתחבר יחד ולשנות את השדה החשמלי של הפרח עצמו, עובדה שגרמה לשאר הדבורים להימנע מנחיתה על אותו הפרח שכבר ביקרה בו דבורה וליקטה את הצוף ממנו.

לדברי פרופ' דניאל רוברט שהוביל את המחקר, הקשר החשמלי בין הדבורים והפרחים הוא דוגמה נוספת ליופייה של האבולוציה המועילה לשני הצדדים, וכי הממצאים החדשים יפתחו חלון חדש לחקר מערכות החושים של החרקים בעולם כולו. החוקרים הדגישו, כי שדה החשמל המועבר מהפרח אינו הגורם העיקרי שמניע את דבורת הדבש לבחירת מקור הצוף שלה, אלא נוסף לשאר הגורמים הידועים כמו: טמפרטורה, ריח, מרקם ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, חושיה של דבורת הדבש מעולם לא נחקרו ברמה כה מדויקת. ממצאי המחקר מסבירים את היכולת הגבוהה של הדבורים לחוש מרחוק את צוף הפרחים, דבר המאפשר להן ללקט מזון ביעילות רבה יותר ומתוחכמת במיוחד. "לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביק החשוב ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתו ולהצילו מהכחדה, זאת עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם''. אומר אבידור.

אבידור מוסיף, כי ישנה חשיבות עליונה להמשך קיומו של ענף הדבורים, אשר אינו מתבטא רק בייצור דבש. ענף הדבורים בארץ משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. ללא האבקה, אין קיום לרוב הגידולים החקלאיים. כיום דבורת הדבש, הנמצאת בסיכון ממשי להמשך קיומה, משמשת כמאביק העיקרי ובהעדרה יגרם נזק חמור לענף החקלאות בישראל ולא יתקיים ייצור מזון מהצומח, ירקות ופירות. מנתוני מועצת הדבש: בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.