הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


היישוב אודם ברמת הגולן הופך למושב עובדים


זאת במסגרת התוכנית המואצת שמקדם משרד החקלאות לעידוד צמיחה דמוגרפית ביישובים כפריים דלי אוכלוסין בפריפריה הרחוקה. שינוי הסיווג של הישוב אודם ממושב שיתופי למושב עובדים יביא לצמיחה דמוגרפית וקליטת משפחות חדשות, כאשר המטרה היא להכפיל את אוכלוסייתו במהלך 8 השנים הקרובות מ-70 משפחות ל-140 משפחות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2013


במסגרת התוכנית המואצת שמקדם משרד החקלאות לעידוד צמיחה דמוגרפית ביישובים כפריים דלי אוכלוסין, אישרה שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד, את המלצת ועדת המנכ"לים הבין-משרדית , בראשות מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, לשנות את סיווגו של המושב אודם בצפון רמת הגולן ממושב שיתופי למושב עובדים. המטרה, הכפלת אוכלוסיית היישוב במהלך 8 השנים הקרובות מ-70 משפחות ל-140 משפחות.

שינוי הסיווג למושב עובדים המבוסס על משקים משפחתיים, צפוי לגרום לפתיחת שעריו לקליטה מסיבית של משפחות צעירות של בני הישוב ונקלטים נוספים. השינוי ארגוני במהותו, ויאפשר לנקלטים לנהל את פעילותם הכלכלית באופן עצמאי בעוד הם מצטרפים ליישוב ותיק הנהנה ממכלול שירותי חברה וקהילה. "היישוב אודם סבל במשך שנים מתת אכלוס, שינוי הסיווג למושב עובדים יביא לצמיחה דמוגרפית, קליטת משפחות חדשות, ובכך תיווצר קהילה יציבה ביישוב ספר מרוחק". אומרת שרת החקלאות אורית נוקד.

מושב אודם ממוקם על הר אודם, בגובה של כ- 1,200 מטר מעל פני הים, וסובל מתנאי אקלים קשים. משנת 1990 לא נקלטו במושב משפחות חדשות. בשנים האחרונות החלו במושב לפעול לשנות את סיווגו למושב עובדים. בחודש שעבר התקיימה ישיבת ועדת פרוגרמות על מנת לבחון את בקשת היישוב. הוועדה אישרה את הבקשה לאחר שמצאה כי מושב אודם עמד בתנאים המקדימים לשינוי הסיווג, ביניהם - אינטרס המדינה להמשך קיומו של המושב במיקומו הנוכחי משיקולים התיישבותיים וביטחוניים והמשך עיבוד הקרקע החקלאית.

זיהוי ישובים בתת אכלוס בפריפריה הרחוקה

רוב הישובים בתת אכלוס נמצאים בפריפריה הרחוקה, ומתקשים למשוך מתיישבים חדשים למגורי קבע בתחומם. ישובים אלה קיבלו עם הקמתם אמצעי ייצור (קרקע, מים) שאפשרו להם לעבור את תקופת ההתבססות, אך מסיבות שונות יעדי ההתיישבות לא התגשמו בהם בהתאמה לאמצעי הייצור שקיבלו. בתהליך בחינה מתמשך שעורך משרד החקלאות ופיתוח הכפר, זוהו כ-30 ישובים, רובם משקים שיתופיים, אשר השימוש באמצעי ייצור מלאים על ידי מספר החברים המעטים בהם, הביא לביקורת שנבחנה גם על ידי משרד מבקר המדינה. בשנים האחרונות ניתנו מספר פתרונות ששינו את מצבם, לדוגמא - קיבוץ רתמים שהפך ליישוב קהילתי וקיבוץ נטור שהפך למושב עובדים. בשני היישובים נקלטו עשרות משפחות חדשות, והם נגרעו בעקבות זאת מרשימת היישובים דלי האוכלוסין.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מבקשים לציין, כי מדובר בנושא סבוך ביותר, אשר המשרד מטפל בו ''בנחישות ובמקצועיות, תוך קיום עבודת מטה רחבה מאוד, לגבי כל ישוב ויישוב, ותוך שמירה על שקיפות לאורך כל התהליך מול כל הגופים הרלוונטיים. לאחר שנים רבות של טיפול ניתן לראות תוצאות טובות בכל היישובים שנחשבים בתת אכלוס.'

ועדת היגוי בין-משרדית שהחלה לפעול בנושא באוקטובר 2011, כוללת נציגים ממשרדי החקלאות, ראש הממשלה, הבינוי והשיכון, ממינהל מקרקעי ישראל, מהחטיבה להתיישבות, מרשם האגודות השיתופיות ומתנועות ההתיישבות. הוועדה קבעה נוהל עבודה לפיו הוזמנו כל היישובים דלי האוכלוסין לדיונים מכינים ואלה נדרשים להציג בפניה מתווה לקליטה ולצמיחה דמוגרפית וכן, חלופה מתאימה מבין "סל חלופות" הכולל בין היתר את האפשרויות: ישוב חקלאי ללא שינוי, ישוב חקלאי צומח, שינוי סיווג לכפר שיתופי / מושב עובדים / ישוב קהילתי. הוועדה בוחנת את ההצעות ואף קובעת לוח זמנים למימוש אבני הדרך שיובילו לשינוי תוך דרישה לדוחות ביצוע תקופתיים מהיישובים השונים.

לדברי רותי פרום-אריכא, מ"מ מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, המשרד שואף לחזק ולייצב את מעמד היישובים החקלאים והכפריים. ''המשרד פועל לניהול המחסור באמצעים חקלאיים ולחלוקה הוגנת של אמצעי הייצור, בצד קידום אכלוסם של ישובים דלי אוכלוסין כחלק ממימוש יעדי ההתיישבות. עבודתה של הוועדה הבין-משרדית מהווה נקודת מפתח לשינוי מהותי במצבם של הישובים, לטובתם וכחלק מאינטרס ציבורי כולל''.