הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מנע הברחת דגים מסוכנים לישראל


פקחי משרד החקלאות תפסו בנמל התעופה בן גוריון מעל 1000 בעלי חיים ימיים אסורים ליבוא שהגיעו במשלוחים מהמזרח. הכנסת מינים שאינם קיימים בישראל עלולה לפגוע פגיעה קשה באיזון האקולוגי של החי והצומח ולנזק באוכלוסייה הימית. כמו כן נתפסו אתמול גם כבשים שהוברחו משטחי הרשות הפלסטינית לישראל במטרה למכור אותם כבשר למאכל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2013


פקחי השירותים הווטרינריים בשיתוף פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות תפסו אתמול (א') שני משלוחים ענקיים של יותר מ-1,000 בעלי חיים ימיים שהוברחו לישראל בתוך משלוחים תמימים לכאורה, של דגי נוי. מתחקיר ראשוני שבוצע במקום, עולה כי הם יועדו למכירה בחנויות. משרד החקלאות פתח בחקירה.

המשלוחים שהיו ללא רישיונות ייבוא ותעודות בריאות, כמתחייב בייבוא בעלי חיים, הגיעו ארצה ממדינות המזרח ובתוכם נמצאו דגים האסורים ליבוא מסוג פיקוק באס, דגי ראש נחש אדום, דגי תנין, דגי זהב של מים קרים ועוד מאות דגים מסוגים שונים. על מנת להטעות את הפקחים נכתבו על חלק מהשקיות שמות של דגים שונים המותרים בייבוא ולא תאמו כמובן את תכולת השקיות.

מדובר בבעלי חיים נדירים ובעלי פוטנציאל מכירה רווחי ביותר, בשל האיסור הגורף בהבאתם לישראל. דגי ראש נחש אדום, דגי פיקוק באס ודגי תנין הינם דגים  טורפים ואגרסיביים מאוד העשויים להשמיד אוכלוסיות דגים מקומיות, ומתקיימים גם בתנאים קשים וירודים במיוחד. במשלוח אחד נתפסו 25 דגי ראש נחש אדום, הנחשב לדג פולש ואגרסיבי מאוד. בעולם ידוע הדג כמין המשתלט על אזורי מחייה שלמים ופוגע במאזן הביולוגי. כמו כן, נתפסו 80 דגי פיקוק באס ממשפחת הציקלידים שבמקור גדלים בדרום אמריקה, ונחשבים גם הם לדגים פולשים ואגרסיביים מאוד. בטבע גודלם יכול להגיע ל-90 ס"מ, ובאקווריום ל-75 ס"מ.  המשלוח השני הוברח בארגז בעל "דופן כפולה" ובו 60 דגי תנין, גם הוא דג אגרסיבי במיוחד, שגודלו יכול להגיע עד למטר וחצי והוא ניזון מדגים ועופות מים.

 "הכנסת מינים שאינם קיימים בישראל תפגע פגיעה קשה באיזון האקולוגי של החי והצומח בישראל ולנזק באוכלוסייה הימית, ומהווה כמובן נזק סביבתי'' אומר חגי נויברגר, מנהל יחידת הפיקוח באגף הדיג במשרד החקלאות. ''משרד החקלאות ימשיך לאכוף הברחה של דגים האסורים בייבוא. אני קורא לציבור לדווח על כל חשד לעבירה בתחום הדיג (דיג אסור, מכירת דגים האסורים בייבוא וכו') לטלדג, מוקד שפעיל 24 שעות ביממה בטלפון  073-2211133".

» הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ובתוך כך, בעקבות מידע מודיעיני מקדים, תפסו אתמול פקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות משאית בסמוך למחלף עירון כשבתוכה 82 כבשים שהובלו משטחי הרשות הפלסטינית. המשאית נתפסה בדרכה לצפון הארץ, במטרה להעביר את הכבשים לשחיטה ולמכור אותם כבשר למאכל. כבשים אלה גדלים ללא פיקוח ווטרינרי, ולכן מהווים סכנה משמעותית לבריאות הציבור.

רואי קליגר, מנהל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות (פיצו"ח) אומר כי מהחקירה הראשונית של הנהג עולה כי מדובר ברשת של מבריחים שהיתה פעילה לפני כ-6 שנים בעבירות דומות והורשעה כבר בעבר. ''לאחר 6 שנים של 'תרדמת'' נראה כי רשת המבריחים חזרה לפעול. הנהג הודה בחקירתו בעבירות המיוחסות לו, ונפתח תיק משפטי נגדו ביחידה".

משרד החקלאות מבקש מהציבור להקפיד לרכוש בשר במקומות מוכרים הנמצאים תחת פיקוח ווטרינרי, ומדגיש כי חל איסור על העברת מוצרים מן החי מהאוטונומיה עקב חשש ממשי לבריאות הציבור, בשל העדר פיקוח של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות על גידול בעלי החיים ברשות הפלשתינאית.