הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נשלל רישיונו של 'יוסי ביצים'; מואשם בהברחות מהרשות הפלסטינית


החברה המשווקת כ-10 מיליון ביצים בחודש שמהווים כ-8% מכלל השוק, לא תוכל עוד לשווק ביצים. בתקופת שלילת הרישיון לחברה ועד להחלטה אחרת בעניין, יוענקו רישיונות למשווקים אחרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-01-2013


משרד החקלאות ופיתוח הכפר הודיע היום (ד') כי שלל את רישיון שיווק הביצים בישראל של "יוסי ביצים בע"מ". רישיון השיווק הינו שם כולל לתהליך הפיקוח, המיון והאריזה של ביצים מפתח הלול (המגדל) ועד להעברת הביצים לנקודות המכירה.

בתהליך המיון והאריזה, עוברות הביצים בדיקות, מסומנות בשם המשווק ובתאריך האחרון לשיווק. ההגנה על בריאות הציבור היא בין מטרותיה החשובות של הסמכת הקבלנים המורשים לשיווק ביצי מאכל, אשר מוצאת את ביטויה, בין היתר, בהוראה לפיה הסמכה זו ניתנת לתקופה של שנה בלבד, כאשר זו עומדת לשיקול ולבדיקה מחודשים מדי שנה בשנה, אם אין טעמים המצדיקים את ביטולה או התלייתה עוד קודם לכן. מנכ"ל משרד החקלאות מוסמך לפי תקנות מועצת הלול (בהתאם לסמכות שהואצלה על-ידי שר החקלאות), להתלות רישיון לשיווק ביצים.

''עבירות של עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה במזיד''

חברת "יוסי ביצים בע"מ" הינה קבלן מורשה למיון והחתמת ביצי מאכל בהתאם לתקנות מועצת הלול, ומשווקת כ-10 מיליון ביצים בחודש (כ-8% מהביצים בשוק). במהלך חודש אוגוסט האחרון נעצר יוסי עמר, בעלי החברה ומנהלה, בחשד לביצוע עבירות שונות, בין השאר בחשד להברחת ביצים משטחי הרשות הפלשתינאית לשטחי מדינת ישראל שלא כדין. בגין חשדות אלה ואחרים, הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי, שמייחס לו בין השאר, ''עבירות של עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה במזיד; הובלת ביצי מאכל שאינן מוחתמות וללא תעודות משלוח בניגוד לכללי מועצת הלול; ייבוא מוצרים מבעלי חיים, בניגוד לתקנות מחלות בעלי חיים''.

מכתב האישום עולה כי עמר הפיץ לציבור, ביודעין, ביצים מזוייפות שהוחתמו בשטחי יהודה ושומרון. הביצים הועברו לאחר החתמתן למחסנים של אחרים ומשם למחסנים של יוסי עמר או ללקוחותיו. על פי כתב האישום, עבירות אלה בוצעו במשך תקופה ממושכת תוך שיוסי מסתיר מלקוחותיו ומכלל הציבור את העובדה שמדובר בביצים מזויפות המסוכנות למאכל. העבירות המיוחסות ליוסי עמר הן חמורות במיוחד נוכח הסכנה הנשקפת לבריאות הציבור מאחר שביצים אלו לא היו תחת פיקוח וטרינרי, וללא שמירת התנאים הנדרשים ממועד הטלתן ועד לקבלתן בתחנת המיון, כנהוג בישראל, ועל כן קיימת סכנה להתפתחותם של חיידקים, המהווים סכנה ממשית לבריאות הציבור.

יוענקו רשיונות למשווקים אחרים

לאור המעצר וכתב האישום, הוחלט במשרד החקלאות לזמן את עמר לשימוע טרם קבלת החלטה על הכוונה להתלות את הסמכתה של "יוסי ביצים בע"מ" כקבלן מורשה לשיווק ביצים בישראל. בשימוע התאפשרה לו הזכות להשמיע את טיעוניו בכתב ובעל פה בטרם תתקבל החלטה בנושא. מתוך החלטת השימוע עולה, כי לדעת משרד החקלאות, כאשר המנהלים האורגנים של חברה, הם המוח והיד המכוונת בה, ניתן לראות בכל מעשה או מחדל שלהם כמעשה החברה, לפיכך, ניתן לייחס לחברה אחריות בגין מעשיו הבלתי חוקיים של יוסי עמר. על אף העובדה שכתב האישום הוגש רק נגד יוסי עמר ולא נגד החברה, הוחלט במשרד החקלאות שלא להפריד בין אחריותו למעשים המיוחסים לו בכתב האישום לבין אחריותה של חברת "יוסי ביצים בע"מ" למעשים אלה.

לאור כל זאת, החליט מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, לבטל את הסמכת החברה לשיווק ביצים בישראל. ההחלטה תיכנס לתוקפה ביום חמישי 10.1.13 ומעתה יתקשרו המגדלים עם משווק חלופי לשיווק הביצים. "יוסי ביצים" הגיש ערר על החלטת המשרד לוועדת הערר שתתכנס מחר לדיון בעניינו, ו כמנו כן הגיש בקשה לעכב את ההחלטה על שלילת רשיונו עד לדיון בערר, אך בקשתו נדחתה על ידי משרד החקלאות.