הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המכון הישראלי ליין יפורק


הפסקת פעילותו של המכון אינה צפויה ליצור משבר בשוק היינות והמשקאות החריפים, ומבדיקה שנעשתה על ידי משרד התמ''ת קיימת כבר כיום חלופה לביצוע הבדיקות הנדרשות לצורך בחינת עמידת המשקאות בתקינה הרלוונטית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2012



 יקב בצפון, צילום: מתן קידר
 
הקבינט הכלכלי-חברתי אישר אתמול (ד') בישיבתו, את פירוקו של המכון הישראלי ליין, זאת בהמשך להחלטת ממשלה משנת 1997. תחומי העיסוק העיקריים של המכון הם מחקר ופיתוח של זני גפנים חדשים, מחקרים לשיפור איכות היינות, פיקוח על יבוא ויצוא של יינות ומשקאות משכרים, שירותי מידע והדרכה לתאשיית היין, יצוג מדינת ישראל בארגונים בינלאומיים ועוד.
 
בחודש אפריל 2012 הוגש לשר התמ"ת ולשרת החקלאות דו"ח צוות בינמשרדי, שהוקם על ידי השרים לצורך בחינת ענף היין. בין מסקנות הצוות נקבע כי המכון הישראלי ליין איננו מקיים את עיקר מטרותיו, כגון פרסום יינות בכל דרך בארץ ובחו"ל; ייזום, עידוד וסיוע למחקר אודות בעיות ייצוא היין הישראלי ושיווקו; יוזמה וסיוע בהקמת מרכזי פרסום, מוסדות מחקר ומוסדות אחרים שיכולים לסייע במימוש מטרות המכון; רישום החברה ברחבי העולם על מנת שתהווה יצוג חוקי בחו"ל; וכן כי המכון אינו מייצג את היקבים הקטנים שהתפתחו בשנים האחרונות, ואינם חברים בו ובכך נוצר ניגוד ענינים מובנה בפעילותו.

על רקע זה הודיע הממונה על התקינה במשרד התמ"ת למכון היין כי הוא לא יכול להיות מעבדה מאושרת לבדיקות עמידה בתקן יין, ולפיכך ישנה בעיה בכיבוד בדיקות המכון לצורכי הפקת רישיונות ייבוא וייצוא. רשות החברות הממשלתיות והגורמים המקצועיים במשרד התמ"ת מאוחדים בדעה כי הדרך המתאימה לסיום פעילותה של החברה הינה בדרך של פירוק, כאשר מסלול המתאים הינו פירוק מרצון. החלטת הקבינט החברתי כלכלי התקבלה לאחר קיום היוועצות עם דירקטוריון מכון היין, שלא הביע התנגדות למהלך.

החלופה - מכון התקנים הישראלי
 
במשרד התמ''ת אומרים כי חשוב להדגיש ולציין שהפסקת פעילותו של המכון אינה צפויה ליצור משבר בשוק, ומבדיקה שנעשתה על ידי המשרד קיימת כבר כיום חלופה לביצוע הבדיקות הנדרשות לצורך בחינת עמידת המשקאות בתקינה הרלוונטית - בדמותו של מכון התקנים הישראלי, שגם כיום מוכר כדין לעניין זה ומבצע כ-10% מן הבדיקות, והוא ערוך לקליטה מיידית של הפעילות. בטווח הארוך יותר ברור שקיימת גם אפשרות להכיר במעבדות נוספות כמעבדות אשר יוכלו לבצע הבדיקות הנדרשות, וכל בקשה כזו תיבחן על ידי הממונה על התקינה כנדרש.
 
שר התמ"ת, שלום שמחון: "אני שם דגש על כך שהיבואנים והיצואנים לא יפגעו וגם לא העובדים של המכון, לכן אני שמח על היערכות מכון התקנים שערוך לקליטת כל הפעילות, גם תוך הליכי הפרוק של מכון היין, ולנכונות לעשות הכל להבטחת המשך העסקתם של עובדי מכון היין"
 
ענף היין כולל יבוא יינות בסך של כ-38 מיליון דולר ויצוא בסך של כ 25 מיליון דולר. סה"כ הכנסות מבדיקות משקאות אלכוהוליים לצרכי יבוא ויצוא ובדיקות איכות מוערך בסך של 4.5 מיליון ₪(מכון היין מתוך הנ"ל כ3.9 מ' ₪). בדיקות אלו מבוצעות, בעיקרן, על ידי שני גופים בישראל – מכון היין ומכון התקנים. כאשר כ-90% משוק הבדיקות מצוי בידי המכון.