הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גובש מתווה לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא


ההחלטה שהוביל שר האוצר, אשר באה בתגובה להעלאת מחיר המטרה של החלב הגולמי, תבוצע בהדרגתיות עד שנת 2016. משרד האוצר: ''ההפחתה תוביל להגברת התחרותיות ועשויה להביא להורדת המחירים''. שרת החקלאות: ''צעד חד צדדי ופופוליסטי שעלול להביא לסגירת מאות רפתות ולייצר תלות במחיר העולמי''. ארגון מגדלי הבקר לחלב: ''נחדש המאבק''. מועצת החלב: ''יש לקרוא את שר האוצר לסדר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  4-10-2012


רשות המסים, בהנחיית שר האוצר יובל שטייניץ, גיבשה מתווה מקיף לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא. המתווה כולל הפחתת מכסים של עשרות אחוזים והגדלת מכסות יבוא על מגוון מוצרים שעד כה המכס מנע את יבואם.

על פי המתווה, הורדת המכסים תבוצע בהדרגתיות עד שנת 2016. המכס על גבינות טריות לדוגמא, יירד בהדרגה מ-60% ב-2013 ל-20% ב-2016. המכס על חמאה שולחנית יירד מ-10 שקלים לק"ג ל-4.5 שקלים לק"ג עד שנת 2016. המכס על חלב ניגר עד 10% שומן יירד מ-60% ב-2013 ל-40% ב-2016. המכס על שמנת מתוקה יירד מ-7 שקלים ולא יותר מ-60% לק"ג ל-5.5 שקלים ולא יותר מ-40%. כן יופחתו מכסים על אבקת חלב באריזה קמעונית ועל מגוון מוצרי יוגורט.

משרד האוצר החליט על הגדלת היבוא של מוצרי חלב והורדת מכסים על מוצרים אלו, כמהלך נגדי להחלטת משרד החקלאות להעלות את מחיר המטרה של החלב ב-20 אגורות לליטר, שבעקבותיה ביקשו המחלבות לייקר מוצרי חלב בפיקוח בשיעור של 5%. ההחלטה התקבלה ביום חמישי האחרון, במהלך ישיבה בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, סגנו איציק כהן, הממונה על אגף התקציבים גל הרשקוביץ ובכירים נוספים. מחיר המטרה של החלב עלה ביום ראשון בלילה בשיעור של 20% ועומד על 2.34 שקלים. מחיר המטרה הוא המחיר שמקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי ומחירו נקבע אחת לרבעון, בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק משק החלב. המחיר עלה הפעם בשל עליית מחירי המספוא לבקר. החלטת משרד האוצר התקבלה לאחר שמועצת החלב דחתה את הצעת נציגת משרד האוצר בוועדה, למתן את העליה לכ-15 אגורות.

ממשרד האוצר נמסר היום כי שר האוצר יובל שטייניץ הנחה את הדרג המקצועי במשרד וברשות המיסים לקיים שימוע ציבורי לפני קבלת החלטה להפחית את שיעורי המכס בייבוא מוצרי חלב וכן על הגדלת מכסות כמותיות לייבוא בשיעורי מכס מופחת מכל העולם. המוצרים שלגביהם יש כוונה להפחית את המכסים הם גבינות רכות, יוגורט, אבקות חלב, חמאה שולחנית, ושמנות. שיעורי המכס על מוצרים אלה הם גבוהים ביותר ונעים בין 120% ל-160%.

עוד מוסרים במשרד האוצר, כי ''הפחתת המכסים תיעשה בצורה הדרגתית, וזאת על מנת לתת לתעשייה המקומית זמן הסתגלות למהלך. הפחתת המכסים תוביל להגברת התחרותיות בתחום החלב, הגדלת מגוון מוצרי החלב לצרכנים, ועשויה לתרום להורדת מחירים בתחום.''

מועצת החלב: ''יש לקרוא לסדר את שר האוצר''

שרת החקלאות אורית נוקד הגיבה הערב בחריפות על החלטת משרד האוצר וכינתה אותה "מדובר בצעד פופוליסטי וחד צדדי, העלול לגרום לסגירת מאות רפתות וליצור תלות במחיר העולמי של מוצרי החלב. פתיחת השוק ליבוא, ללא גיבוש מדיניות משותפת עם משרד החקלאות, יגרום לכך שהנפגעים הראשונים יהיו ציבור הצרכנים שיהיו חשופים למחסור". עוד הוסיפה נוקד כי הדרך היחידה להגן על הצרכנים הייתה ונותרה הכנסת המוצרים לפיקוח.

ממועצת החלב נמסר הערב בתגובה: ''שר האוצר בניגוד להודעת המדינה לבית המשפט העליון, בניגוד לחוק החדש שחוקקה הכנסת ובניגוד לדו"ח מבקר המדינה בוחר באופן חד צדדי, בכוח ובמהירות לשנות את מדיניות הממשלה. דרך זו תוביל לפגיעה נוספת בצרכנים. מבקר המדינה קובע כי משרד האוצר הוא האשם בעליית מחירי מוצרי החלב בכך שהוריד את הפיקוח עליהם.''

במועצת החלב טוענים כי שר האוצר ''בוחר להמשיך לפגוע בצרכנים, ברור כי צעד פופוליסטי של פתיחת ייבוא החלב יגרום למוצרי החלב לעלות יותר ולסגירה של כ400 רפתות בפריפריה. עוד ממליצה מועצת החלב לפנות ליועץ המשפטי לממשלה במטרה לקרוא לסדר את שר האוצר ולמנוע פגיעה בצרכנים.''

תגובת ארגון מגדלי הבקר לחלב: "הרפתנים החליטו כי במידה ושר האוצר, יובל שטייניץ, לא יפסיק עם התוכנית לפתיחת השוק לייבוא, שיהרוס את הרפתות בישראל, הם יחדשו את המאבק נגד הייבוא".

מבקר המדינה מנסה לעכב התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח

בתוך כך דווח היום כי מבקר המדינה יוסף שפירא עשוי לעכב את ההתייקרות הצפויה במחירי מוצרי החלב שבפיקוח הנובעת מהעלייה במחיר המטרה של החלב. במשרד המבקר בוחנים צעד שבמסגרתו יתבע שפירא מהשרים הממונים לדחות את ייקור מוצרי החלב הצפוי לאחר חול המועד.  מבקר המדינה חושב שלא ראוי להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים "מבלי לדון קודם לעומק במסקנות דו"ח המבקר הנוגעות לפיקוח על מוצרי מזון שפורסמו רק לאחרונה". ביום שלישי הקרוב, מיד לאחר החג, צפוי שפירא לכנס את הגורמים המקצועיים הרלבנטיים במשרדו כדי לבחון את הצעדים שאותם ניתן לנקוט כדי שיתקיים "דיון רציני ומעמיק בטרם יועלו המחירים".

עוד בנושא: יבוא מוצרי חלב: לא מה שחשבתם מאת עמירם כהן, דה מרקר