הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכספים גפני: לא ניתן יד למהלך גורף של הורדת מכסים


בדיון סוער שהתקיים היום בועדת הכספים של הכנסת בנושא דו''ח ועדת קדמי במחירי המזון, תקפו משתתפים רבים את המלצות הועדה וטענו כי הורדת מכסים תגרום לפיטורי אלפי עובדים ולא תבטיח הוזלת המחירים. חה''כ קירשנבאום: ''הרפתנים עובדים מארבע לפנות בוקר ומרוויחים 6,000 שקלים. הורדת מחיר המטרה תאלץ אותם לסגור את הרפתות. אנחנו בדרך לסגור את כל הענפים במשק מלבד ההיי-טק וענפי השירות. שרון קדמי: ''אין פתרונות קסם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


שנה לאחר פרוץ המחאה החברתית, ועדיין הדעות חלוקות לגבי הדרכים להורדת יוקר המחייה. בדיון סוער שנערך הבוקר (ב') בועדת הכספים בכנסת בנושא המלצות ועדת קדמי, תקפו חברי ועדה רבים את מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, באומרם כי הדו"ח שחיבר מפספס את המטרה, יגרום לפיטורי אלפי עובדים בתעשייה וגם לא יבטיח את הוזלת המחירים המיוחלת.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הזהיר כי יש להמנע מפגיעה קשה בתעשייה המקומית שתפגע רק בחלשים, העשירים לדבריו - הם יסתדרו. ''יש מקרים שהפחתת מכסים תגרום אמנם להורדת מחירים, אך זו לא תהיה משמעותית ותביא לפיטורי עובדים. יש להתמודד עם יוקר המחייה ברגולציה; לבחון כיצד יש קומץ שמרוויח המון כסף, שנהנה מהריכוזיות, מפיק רווחים עצומים. הם גם המייצרים, גם המשווקים והמוכרים וגם לא משלמים את כל המסים כראוי, והממשלה מצידה מתנגדת למס הייסף. נדרש טיפול שורש, אחרת נפספס את המטרה האמיתית. אם האוצר יחליט ללכת על מהלך גורף של הורדת מכסים, ועדת הכספים לא תתן לכך יד. הוועדה מקדמת חוק שיחייב את אישורה גם במקרים של הורדת מכסים".

מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי אמר בדיון: "מחירי המזון בישראל גבוהים משמעותית ביחס למדינות ה- OECD. השוק הישראלי קטן מאוד ויש בו ריכוזיות גדולה. מספר קטן של שחקנים ותנאים אוליגופולים. שיעור החדירה של מותגים פרטיים נמוך מאוד ונע בין 10% ל- 15% בהשוואה ל- 50% במדינות ה- OECD. עוד גורמים לעלויות גבוהות: הגבלות דתיות, גם אם לגיטימיות, כגון הצורך להכשיר מפעלים, בטיחות מזון מחמירה מאוד מאז פרשת רמדיה שמגבירה את העלויות. המדיניות הממשלתית תורמת גם היא את שלה בהתערבות ישירה באמצעות מכסים, מכסות וסובסידיות ובהתערבות עקיפה; ע"י רגולציה סביבתית שיש לה עלות ופיקוח על תחרות. קיימים גורמי מאקרו כמחירי התשומות שהתייקרו, הצמיחה הגלובלית שנפגעה ושער החליפין שמתבטא בייסוף השקל".

''התחרות היא בין משרדי הממשלה על מי ישא את דגל המהפכה החברתית''

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "אין תכנית כוללת; הורדת מכסים תפגע בתעסוקה. התעשייה לא תעמוד בתחרות בינ"ל ואין אלטרנטיבות תעסוקה. יש חשש לפגיעה בייצור מזון וחקלאות בישראל, בעוד מדובר על מחסור במוצרי מזון בעולם והדבר יגרום לתלות שלנו בעולם הגלובאלי. הורדת מכסים במקום עידוד התעשייה המקומית, איננה הפתרון ולא בטוח שתגולגל לטובת הצרכן.

עוד הוסיפה קירשנבאום כי המלצות הוועדה להורדת התמורה ליצרני החלב (מחיר המטרה) ופתיחת שוק מוצרי החלב ליבוא חופשי, יביאו לסגירת הרפתות הקטנות ולהגברת הריכוזיות. "הרפתנים עובדים מארבע לפנות בוקר ומרוויחים 6,000 שקלים. הורדת מחיר המטרה תאלץ אותם לסגור את הרפתות. אנחנו בדרך לסגור את כל הענפים במשק מלבד ההיי-טק וענפי השירות. התחרות היחידה שיש כאן היא בין משרדי הממשלה, על מי יישא את דגל המהפכה החברתית ואף אחד לא דואג באמת להורדת המחירים לאזרחים. ככל שהדבר תלוי בי, לא תהיה הורדה של מחיר המטרה לרפתנים.

יו''ר הלובי החקלאי בכנסת חה"כ שי חרמש (קדימה) טען כי מתכונת הפחתת המכסים לא תמיד עובדת, ואם היא תביא להוזלה של 10 עד 30 אגורות ופיטורי עובדים, אזי התועלת פחות מהמחיר שהמשק ישלם. ''על קפה ותה אין מכס ועדיין יותר זול לייבא מאשר לקנות בארץ. הבעיה ברמה הקמעונאית והיצרנית. מסתבר שניתן למכור קוטג' ב- 5.40 ₪ במקום 7 ₪ ואף אחד לא מפסיד. "מי שקובע את מחירי הקוטג' הן הרשתות הקמעונאיות וראינו שלאחר המחאה בדרך פלא ירד מחיר הקוטג' בצורה דרסטית מבלי שישתנה דבר. ענף החלב הינו הענף היחיד במדינה שהינו ברגולציה מלאה, לא ברור איך לאחר פרק זמן קצר בלבד, לאחר שהעומד בראש משרד התמ"ת כיום חתם על חוק החלב בתפקידו הקודם, חוק שעבדו עליו חמש שנים, הוא עצמו יצא נגד אותו החוק שיזם", אמר חרמש.

ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) טען בדיון כי הבעיה היא לא המכסים אלא הריכוזיות ואיתה יש להתמודד. ''אי שבירת המונופולים - זה הכשל של המשטר בישראל. יש תיאום בין היצרנים הגדולים ולא נותנים לאלו הקטנים להתמודד".

''בכל העולם מסבסדים את החקלאות באזורי הפריפריה''

ח"כ מירי רגב (ליכוד): "הוועדה קמה על מנת להוריד מחירים. על קדמי לבוא עם פתרונות מעשיים איך מורידים מחירים. צריך יותר המלצות על הגדלת כוחם של היצרנים הקטנים. בנוסף, יש להוריד את המיסוי העקיף. בכל העולם מסבסדים את החקלאות באזורי הפריפריה והפתרון לבעיית מחירי מוצרי החלב ומוצרי מזון אחרים הוא להסיר מהם את המע"מ".

ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) "אנחנו המדינה היחידה בעולם ששיעורי המכסים עלו כל הזמן ועכשיו צריך להוריד, אך כאן אנחנו מתנגדים. צריך לבדוק איפה הנזק יותר קטן ואז ללכת על המהלך".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק תומך בהורדת מכסים אך בצורה מסודרת, תוך הדדיות והתחשבות בהסכמי הסחר, ''שלא נהיה הפראיירים היחידים. כשהשותפים שלנו יפתחו בפנינו שווקים גם אנחנו נפתח. שלא נייבא לכאן אבטלה. מחיר הטעות של ועדת קדמי יקר מדי. עם כל הרצון לטפל בצורה נכונה ביוקר המחייה אם נלך עם ועדת קדמי, נשלם מחיר יקר מאוד אם הוועדה טועה ולא נרוויח הרבה אם היא לא טועה. יש פתרונות רבים, פשוט צריך לבחון אותם; הובלה לילית שיכולה להוזיל מחירים, מרכזי הפצה, וכד'".

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף: "עקרונית מסקנות הוועדה מקובלות. הפחתת המכסים על יבוא מוצרי מזון היא הדרך הטובה ביותר ליצירת תחרות במשק ולהוזלת מחירים. הדבר הוכח בשנות ה-90 עם ישום תוכנית החשיפה לייבוא, שתרם להוזלה משמעותית במחירי המוצרים. אנו מאמינים שכך יקרה גם כעת. יש לבצע את תהליך הפחתת המכסים באופן הדרגתי על מנת לאפשר ליצרנים זמן התארגנות". זייף ציין עוד כי "אסור להפוך את המע"מ למע"מ דיפרנציאלי ואין להפחיתו על המזון, שכן יש ענפים נוספים חשובים לא פחות דוגמת ענף התרופות". על כך הגיב יו"ר הוועדה גפני ואמר: "הורידו מכסים בענף הטקסטיל, הכל נפתח אך אופקים נסגרה, נסגרו מפעלים. אופקים לא יוצאת מזה עד היום. אל תהיה בטוח שהורדת מכסים היא הפתרון לחוסר תחרות".

הרפתנים: ''המחלבות ורשתות השיווק אחראיות לעליה במוצרי החלב''

בדיון הועדה השתתפו גם רפתנים שהגיעו מרחבי הארץ להביע מחאתם על המלצות ועדת קדמי בענף החלב. ''עליית מחיר מוצרי החלב הינה אך ורק בגלל חזירות ופערי תיווך של המחלבות ורשתות השיווק.'' אומר צביקה ורפל, רפתן מגבעת יואב שברמת הגולן. ''מחיר המטרה לרפתנים מפוקח על ידי המדינה, בעוד שמחיר זה כיום בהשוואה לשנת 2008 נשאר כמעט זהה ומחירי מוצרי החלב עלו בעשרות אחוזים. אם יפגע מחיר המטרה לא נוכל למכור את תוצרתנו, המשקים המשפחתיים יתמוטטו, הריכוזיות בענף תעלה ומחירי מוצרי החלב לא ירדו, בדיוק ההפך מכוונת המשורר''.

ארנון אשרי, רפתן מכפר ויתקין ציין, כי יצרני החלב הקטנים מהווים 35% מההכנסה בערבה ו- 25% מההכנסה ברמת הגולן, אשר יחד עם הפגיעה בנותני שירות ותעשיות נלוות לרפת כמו תעשיית המספוא, וטרינרים, מובילים, אנשי שירות ותחזוקה ונוספים מהווים 70% מהתעסוקה בפריפריה. "המשמעות של יישום המלצות ועדת קדמי לפתיחת שוק החלב ליבוא והורדת מחיר המטרה לרפתנים הינה פגיעה בלתי הפיכה בענף החלב ובפריפריה וצעדים אלו לא יורידו את המחירים לצרכן הקצה. רפת שמחסלים אי אפשר להקים מחדש ויישום ההמלצות יהיה בכייה לדורות", אמר אשרי.

הרפתנים הבטיחו, כי למרות שרוב שרי הממשלה הביעו בהם תמיכה, הם נערכים למאבק מחודש בכדי להסביר לציבור ''את ההחלטות הזרות והאומללות של ועדת קדמי במשרד התמ"ת''.