הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בג''ץ: קופות חוות מזור נשארות בינתיים בארץ


דרישת חוות מזור לאשר לה משלוח מיידי של 40 קופות לניסויים נדחתה על-ידי בג''ץ. דיון נוסף יתקיים בעוד כחודש. פעילי בע''ח: נמשיך המאבק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


בג''ץ הודיע אתמול (א') כי יקיים דיון נוסף בעניין משלוח הקופים לניסויים בחו''ל תוך חודש. בכך הוא דחה למעשה את בקשת חוות מזור, לאשר לה משלוח דחוף של 40 קופות שנולדו בחווה לניסויים בארצות הברית.

בעקבות הדיון שנערך בבג"צ לפני כשבועיים (5.6.2012), במסגרתו הבהיר בית המשפט כי לא יתיר לחוות מזור לייצא לניסויים קופים שניצודו בטבע, הודיעה החווה לפני כשבוע שהיא מוותרת על כוונתה זו, אך מבקשת כי בג"צ יורה לאפשר לה לייצא כ-40 קופים שנולדו בחווה.

בתגובה להודעת חוות מזור, טענה עמותת ''תנו לחיות לחיות'' כי על חוות מזור לפעול בדרכים המקובלות והחוקיות מול הרשויות ולהגיש בקשה רגילה להיתר חדש, והיא איננה יכולה לבקש מבית המשפט צווים כאלו. אתמול (17.6.2012) החליט כאמור בג"צ לקבוע את העתירה להמשך דיון בשבועות הקרובים.

מתנו לחיות לחיות ועמותת מאחורי דלתות המעבדה נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שבית המשפט לא נעתר לבקשת חוות מזור לייצא את הקופים שנולדו בחווה, ותחת זאת קבע את העתירה להמשך דיון. נמשיך להיאבק כנגד המשלוח הזה, אשר עומד בניגוד לדין, למדיניות הישראלית ולנהלים שנקבעו על ידי השר להגנת הסביבה. SNBL היא מעבדת רעילות, ואי אפשר לייצא אליה קופים מישראל, בין אם הם ניצודו בטבע, ובין אם נולדו בחווה".

מייד לאחר הודעתה של חוות מזור בשבוע שעבר, על פיה היא מבקשת לייצא את הקופים שנולדו בחווה, הבהירו הארגונים למען בעלי חיים כי הודעת חוות מזור עומדת בניגוד בולט להצהרותיה במסגרת ההליך המשפטי. כך נכתב בסעיף 21 לתגובת חוות מזור לעמדת היועץ המשפטי לממשלה רק לפני חודש אחד: "להסיר כל ספק, מבחינת המחקר הספציפי, אין כל אפשרות לקבל מהחווה משלוח חלקי בלבד, שכן על כל הקופים המיועדים למחקר להגיע מאותו מקור".
הארגונים טוענים, כי הפליק-פלאק שעשתה חוות מזור בהודעתה לבג"צ מטיל צל כבד נוסף על התנהלות החווה והמעבדה אליה מיועדים הקופים.