הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בממשלה: יוקם צוות לבדיקת הקמת איים מלאכותיים בים


צוות היגוי יבדוק היתכנות הקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל, שעליהם יוקמו תשתיות כמו שדה תעופה, מתקנים צבאיים תחנות כוח, מתקן להתפלת מי ים ועוד. עמותת אדם טבע ודין: ''להקמת איים בים פתוח וסוער אין תקדים בעולם. אנחנו עתידים להפוך לשפני ניסיון בקנה מידה עולמי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-6-2012


תוכנית להקמת איים מלאכותיים לצורך הצבת מתקני תשתית קיימת במשרדי הממשלה כבר מספר שנים, ועכשיו היא צפויה לצאת לבדיקת היתכנות ראשונה ומקיפה.

היום (א') אישרה הממשלה את הקמתו של צוות היגוי בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה מנחם גרינבלום. צוות ההיגוי, שבו יהיו נציגים ממשרדי הממשלה השונים, ייבחן את היתכנות הקמתם של איים מלאכותיים מול חופי ישראל שישמשו להקמת מגוון מתקני תשתיות ביניהם - תחנת כוח, מתקן ניסויים צבאי, תחנת כוח שרפת פסולת, מתקן התפלת מי ים, מחזור, מתקני אנרגיית רוח, שדה תעופה ועוד.

ועדת ההיגוי תזמן את כל הארגונים והגורמים הנוגעים לנושא ובכלל זה יועצים הידרולוגים, ארגונים סביבתיים ומומחים בתחום. הוועדה תבחן מספר פתרונות הנדסיים להקמה כגון הקמת אי צף, אי על כלונסאות, ייבוש שטחים ועוד, וכן תבחן את ההשפעה של כל אחד מהפתרונות על קו החוף הקיים. הצוות יגיש את המלצותיו לראש הממשלה בתוך שנה. עלות עבודת הוועדה מוערכת בכ-3 מיליון ₪. העלות הכוללת של הקמת אי בשטח 200 דונם מוערכת במיליארד וחצי דולר.

ההצעה להקמת הוועדה הוגשה על ידי שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ, אשר סבור כי הקמת האיים המלאכותיים יכולה לפתור את בעיית המחסור בשטחים להקמת מתקני תשתית גדולים. ''הפתרון של איים מלאכותיים נותן מענה להקמה של מתקני תשתית גדולים שאחרת היו מוקמים על החוף וגוזלים שטח יקר וכן פוגעים בסביבה. אנו נבחן נסיון שהצטבר במדינות שונות וכן טכנולוגיות חדשות ומקוריות'' אמר השר

עמותת 'אדם טבע ודין' שהייתה חברה בצוות הממשלתי שבחן את הנושא, העבירה חוות דעתה השוללת הקמתם של איים אלו. לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', הסקר הממשלתי שפורסם בעבר בנושא לקה בחסר ולא בחן מכלול היבטים ציבוריים וסביבתיים הנוגעים להשלכות האיים המלאכותיים. "הסכנות האורבות לסביבה הימית בישראל, כמו איים מלאכותיים וכמו כל קידוח גז ו/או נפט בסביבה הימית מחייבים הקמת רשות לאומית לניהול ימי, כמקובל בעולם, אשר תבחן, תפקח ותקבל החלטות בנוגע לקיומן של תשתיות ימיות, כאשר האינטרס היחיד שינחה אותה יהיה האינטרס הסביבתי והציבורי", כך לדברי עו"ד ברכה.

יעל דורי, ראש תחום תכנון ב'אדם טבע ודין' אומרת כי לבניית אי כמו זה המתוכנן בישראל אין תקדים בעולם. מקור ראשי של אי ודאות הנוגע לאי המתוכנן לקום מול חופי ישראל, הינו העובדה כי מדובר במקרה ראשון בעולם, ככל הידוע לנו, של תכנית לבניית אי מלאכותי בים פתוח וסוער. כל האיים המלאכותיים, מרביתם ביפן, המשמשים לשדות תעופה או לצרכים אחרים, ניבנו בתוך מפרצים או בתחום שטחי מים מוגנים אחרים. ביפן, כעקרון, לא בונים איים בים הפתוח, וגם בהולנד, שם נצבר ניסיון רב שנים בייבוש הים, אין בונים איים כאלה. מבחינה זו, אנחנו עתידים להיות שפני ניסיון בקנה מידה עולמי''.