הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקרב האחרון על עתיד משק החלב בישראל ?


מטה מאבק הרפתנים התכנס הבוקר (א') לדיון חרום בעקבות הפיצוץ במשא ומתן בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב בישראל. הוגשה בקשה להפגנת אלפים מול משרד ראש הממשלה במהלך ישיבתה ביום א' הבא. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''דוחקים אותנו אל הקיר ולא מותירים בידינו ברירה, נאלץ לנקוט צעדים דרסטיים, לצאת להפגנות ואולי אף לשבש את אספקת החלב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-6-2012


הימים הקרובים עומדים להיות קריטיים לעתיד ענף החלב בישראל. הממשלה עומדת לדון שוב בהמלצות ועדת קדמי למשק החלב בישיבתה ביום ראשון הקרוב, 24 ביוני.

ועדת קדמי הוקמה בהוראת שר התמ''ת שלום שמחון, בעקבות המחאה החברתית בקיץ האחרון, במטרה לבדוק את עליית המחירים בשוק החלב. הועדה פרסמה את מסקנותיה, והיא ממליצה להוריד את מחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי המשולם לרפתן) ביותר מ-30 אג' לליטר ולפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא. מחיר המטרה מפוקח על ידי הממשלה ומאז שנת 2008 כמעט ולא השתנה, ואף ירד ועומד כיום על 2.09 ₪. מנגד, עלו מחירי מוצרי החלב בתקופה זו בעשרות אחוזים כתוצאה מפערי תיווך אדירים שגובות המחלבות ורשתות השיווק.

בפעם האחרונה שהמלצות ועדת קדמי עלו על שולחן הממשלה, הן נתקלו בהתנגדות חזקה מצד הרפתנים והחקלאים, וגם מצד חברי כנסת ושרי ממשלה, וירדו מסדר היום. מבקרי ועדת קדמי טוענים כי ההמלצות פוגעות בעיקר ברפתנים, שהם החוליה החלשה, ולא מטפלות ברשתות השיווק ובמחלבות.

''המלצות ועדת קדמי יביאו לחיסולן המהיר של מאות רפתות, דירים ומחלבות משק בפריפריה, ולפגיעה קשה במקור פרנסתן של הנותרות וברור שגם הצרכן יפגע.'' אומרים הרפתנים. ''במשך שנה לא נעשה דבר על מנת לשנות את המסקנות האומללות של ועדת קדמי, על אף שהוכח גם על ידי הועדה עצמה, כי מחיר מוצרי החלב אינו מושפע כלל ממחיר המטרה אותו מקבלים הרפתנים, מחיר שממילא מפוקח על ידי הממשלה.''

''נמשיך להיאבק בדו''ח ההזוי בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו''

כינוס החירום היום בא בעקבות הפיצוץ במשא ומתן שהתקיים בשבוע שעבר בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, בהשתתפות שרי התמ''ת והחקלאות, ראש אגף תקציבים גל הרשקוביץ, מנהל רשות המסים דורון ארבלי וגורמים מקצועיים ממשלתיים נוספים. הישיבה התקיימה על-מנת לנסות ולהגיע לפשרה בין הצדדים ולהכריע במתכונת בה יקודמו ההמלצות. בסוף הישיבה הודיע מנכ''ל משרד ראש הממשלה כי אם בתוך 10 ימים לא יגיעו הצדדים להסכמות, ההמלצות יועלו במתכונתן המקורית לאישור הממשלה.

בפגישת החרום של מטה מאבק הרפתנים היום, נבחנו צעדי מחאה אפשריים כנגד הכוונה ליישם את מסקנות ועדת קדמי, כאשר בתור צעד ראשון הוחלט, על קיום הפגנת ענק מול משרד ראש הממשלה במהלך ישיבת הממשלה ביום א' הבא. בנוסף הועלו אפשרויות למספר צעדים דרסטיים במידה והרפתנים ''ידחקו לקיר'', ובכלל זה שיבוש ואף הפסקה של אספקת החלב למחלבות.

מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר אמר בישיבה היום, כי המשך הפעילות לאישור המלצות ועדת קדמי על ידי הממשלה מעלה תהיות על המניעים הלא ברורים של צעדיה. "מהלך זה ברור שאינו לטובת הצרכנים. זהו מהלך פופוליסטי לחלוטין הנוגד כל היגיון בריא. לא יתכן, כי שר אחד בממשלה הרוצה להחליף את שר האוצר יגרור אחריו את הממשלה לקבל החלטה אשר תגרום לאלפי משפחות בעוטף עזה, דרום הר חברון, בעמקים ובגולן לאבד את פרנסתן, תחריב את ענף החלב הישראלי המפואר ותותיר את מדינת ישראל כולה תלויה בחסדיהם של אחרים באספקת חלב" אומר בכר.

''פעמים רבות הוכיח ענף החלב את חוזקו ועמידתו הברורה על זכויותיו. הרפתנים ימשיכו את מאבקם הצודק עד אשר יוסרו מסדר היום ההמלצות האומללות של ועדת קדמי. הם הוכיחו את יכולת המאבק שלהם בקיץ שעבר וימשיכו להיאבק בדו"ח ההזוי בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו''. אמר בכר