הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת ''הזרע'' תפנה את חוות שלם בפארק איילון


על פי ההסכם מתחייבת חברת הזרע לפנות 1,100 דונם אשר הוחכרו לה לפני עשרות שנים לבניית חווה חקלאית ליד חירייה. מינהל מקרקעי ישראל ישלם לחברה קרוב ל-20 מליון שקל על השטח שיוחזר. השר גלעד ארדן: ''"מדובר בצעד משמעותי נוסף בדרך להפיכת חירייה ל'סנטרל פארק' הישראלי ממנו ייהנו מיליוני אזרחים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-4-10;1


ביום ה' האחרון נחתם סופית ההסכם אליו הגיעו מינהל מקרקעי ישראל וחברת הזרע המוחזקת על ידי פולאר השקעות, אשר יאפשר את פינוי "חוות שלם" הסמוכה לתל חירייה בתל אביב. מהלך זה הסיר את החסם העיקרי שעיכב את המשך פיתוח הפארק ושם קץ להתדיינות משפטית שהתנהלה בנושא בין חברת הזרע למדינה לאורך שנים. כך נמסר ממינהל מקרקעי ישראל.

על פי ההסכם שאושר בהנהלת המינהל מתחייבת "חברת הזרע" לפנות את הקרקע , לא יאוחר מסוף שנת 2012 ולהשיב אותה למינהל כשהיא נקייה ופנויה ממבנים. מדובר ב-1,100 אשר הוחכרו לפני עשרות שנים לחברה לבניית חווה חקלאית בדרום תל אביב. על פי ההסכם ישלם המינהל לחברת הזרע 18,000 שקלים עבור כל דונם שיפונה ויועבר לרשותו. בנוסף, המינהל ישלם לחברה פיצוי בסך 5.5 מיליון שקל בגין פינוי מבנים המצויים על הקרקע. עוד נקבע כי אם בתוך שלוש שנים ישתנה ייעוד הקרקע מחקלאות למגורים, תהיה חברת הזרע זכאית לפיצוי מוגדל.

פארק אריאל שרון רחב הידיים, שאת הקמתו אישרה ממשלת ישראל בשנת 2005, משתרע על כ- 8,000 דונם (פי שלושה מהסנטרל פארק) והוא כולל את תל חירייה ומרכז המיחזור, בני-ברק העתיקה, פארק מנחם בגין (דרום), שטחים חקלאיים ובית הספר החקלאי מקווה-ישראל. בזכות מעורבותו האישית של ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, סוכלו תכניות בנייה עתידיות בשטחי הפארק והוחלט פה אחד להשאיר את השטחים פתוחים, ללא בנייה, לטובת הציבור. בשנת 2007 הוכרז שמו "פארק אריאל שרון".

בתחומי הפארק יפותחו אתרים ומרכזים שונים כמו אמפיתיאטרון ל-50,000 איש, אגם, טיילת ובתי קפה, פארק מחזור, מוקד ארכיאולוגי, אתרי מורשת ועוד. תהליך הקמת הפארק נחשב לפרויקט הנדסי, אדריכלי וביצועי המבוסס על מספר עקרונות אקולוגיים ובראשם עקרון הקיימות. כך למשל, כל חומרי הבנייה הינם ממוחזרים, מצעי התשתית עשויים מפסולת בניין ממוחזרת, בשטחי הפארק נבנו בריכות אגירה המשמשות לאצירת מים בחודשי החורף והשקיית העצים והצמחייה בקיץ, בפארק מתבצעות עבודות של שאיבת גז שהפסולת מייצרת לצורך אנרגיה ירוקה ועוד.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר כי מדובר בהישג חשוב מאוד שיאפשר מימושו של יעד לאומי בעל חשיבות רבה, ויאפשר הן את פיתוח הפארק והן את הסדרת תשתיות הניקוז לאזור תל אביב. במינהל מסבירים כי ביסוד ההסכם עומד אינטרס ציבורי וכי הוא חסך למדינה הליכים משפטיים ארוכים שהיו נדרשים עד לקבלת פסק דין לפינוי השטח.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "מדובר בצעד משמעותי נוסף בדרך להפיכת חירייה ל'סנטרל פארק' הישראלי ממנו ייהנו מיליוני אזרחים. זהו פרויקט לאומי ואמשיך ללוות אותו אישית בכדי להסיר כל חסם ומכשול בירוקראטי ולאפשר לציבור ליהנות מריאה ירוקה בלב גוש דן מוקדם ככל שניתן".

יו"ר חברת פארק אריאל שרון, אסתי אפלבאום-פולני מסרה כי העברת השטחים לידיי חברת הפארק צפויה להסתיים עד סוף השנה ובכך תשלים החברה את החזקתה על סה"כ כ-3000 דונם משטחי הפארק.

תיק החקירה נגד החברה בפרשת הולילנד ייסגר

אורי שני, מנכ"ל פולאר השקעות, מסר כי "ההסכם שנחתם סוגר באופן הנכון והטוב ביותר, עבור פולאר ועבור ציבור המשקיעים של החברה, את הסוגיה הנוגעת לשטחים עליהם עתיד לקום הפארק על שם אריאל שרון. זהו צעד נוסף וחשוב בפעילות האינטנסיבית שלנו שנועדה להבטיח שהחברה תעמוד בכל מחויבויותיה לציבור המשקיעים".

‏עד לחתימת ההסכם, סירבה חברת הזרע, שהייתה קשורה באנשי נדל"ן המעורבים בפרשת הולילנד, לפנות את חלקה מפארק אריאל שרון וניהלה מאבק משפטי לביטול תוכנית הפארק, על מנת שתוכל לתכנן במקום מתחם מגורים.

כזכור, בעקבות פרשת הולילנד, עלו חשדות לכאורה כי מנהלי הזרע בעבר, אביגדור קלנר ואחרים, נתנו שוחד ליעקב אפרתי, שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ולאהוד אולמרט שר התמ"ת דאז שהיה אחראי על המינהל. ‏על-פי החשד, בשנים 2002-2005 ניתן לכאורה שוחד בהיקף של כ-1.7 מיליון שקל על מנת שחוזי חכירה יחודשו באופן רטרואקטיבי, ייעוד הקרקע ישונה, ועוד. כמו כן, נחשד כי אולמרט ניסה לכאורה לסייע לקלנר להפשיר את הקרקעות החקלאיות במתחם לבנייה.

בהסדר שנחתם ואושר בידי פרקליט המדינה משה לדור, נאמר שהחברות נקשרות בו כביטוי מעשי לנטילת אחריות למעשים העולים מממצאי החקירה. כאמור, תיק החקירה הפלילי נגד החברות ייסגר והן לא יצורפו לכתב האישום שכבר הוגש.

בפרקליטות אומרים, כי מספר שיקולים איפשרו לוותר על כתב אישום נגד החברות: החברות קיבלו על עצמן אחריות למעשים כפי שעולים מממצאי החקירה, נושאי המשרה ובעלי התפקידים שהיו מעורבים בפעילות הפלילית לכאורה ונכללו בכתב האישום בפרשת הולילנד חדלו מלכהן בחברות, והבעלות בחברות התחלפה כבר בשנת 2007 - עוד בטרם נודע לרוכשים על החקירה הפלילית.