הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פטנט ישראלי: שמן מאכל במקום ריסוס כימי


פיתוח ישראלי טבעי המחליף את הצורך בשימוש בחומרי הדברה כימיים באמצעות תחליב משמן מאכל. מחקר של מכון וולקני הוכיח את יעילות החומר בהתמודדות עם מחלות, חרקים, פטריות ומזיקים בחקלאות

מערכת פורטל החקלאות  19-12-2011


פטנט עולמי להדברה ירוקה פותח במינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות: במחקר שנערך במכון התגלה כי ניתן להשתמש בשמן מאכל לצרכי הדברה. שימוש זה מפחית משמעותית את הצורך בחומרי הדברה כימיים ומוריד את עלויות הריסוס.

את הפטנט פיתח ד"ר שמואל גנמור, מהמכון להנדסה במינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות, אשר הצליח להפיק תחליב שעשוי משמן מאכל, המיועד לריסוס על גידולים מסוגים שונים כתחליף לחומרי הדברה כימיים, כדוגמת: עגבניות, קישואים, פלפלים ועוד.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

המחקר הוכיח כי התחליב שעשוי משמן מאכל יעיל בהתמודדות עם מחלות, חרקים, פטריות ומזיקים בחקלאות, כדוגמת: אקריות, כנימות, קימחון ועוד. יתרה מזאת, נמצא כי התחליב יעיל גם במניעת הופעת מחלות בצמח מבעוד מועד, ועל כן ניתן לעשות בו שימוש לטובת מניעה של מחלות ונגעים עתידיים, עוד לפני שתקפו את הצמח.

מעבר להיותו פתרון ירוק וידידותי לסביבה ולאדם, התחליב בעל יתרונות רבים בהשוואה לחומרי ריסוס רגילים: הוא משתמר טוב בטמפרטורת החדר ואין צורך להוסיף חומרי שימור בניגוד לחומרי הדברה אחרים. חומר הגלם ממנו מפיקים את התחליב לריסוס, השמן, הוא זול יחסית ועומד על דולר לליטר, ולא נדרשות כמויות גבוהות של ריסוס בדומה לכמויות שדרושות כאשר מדובר בחומר הדברה בגלל יעילות התחליב.

הצלחת ההדברה היא למשך העונה כולה והחרקים אינם מפתחים עמידות נגד התחליב כפי שקורה עם חומרי ריסוס אחרים. התחליב אינו מכיל שאריות חומרי הדברה, בטוח לשימוש ואינו מצריך "ימי המתנה" בטרם הקטיף.