הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אוכלוסיית הדבורים נכחדת - העולם מתגייס להצלתן


במספר מדינות בעולם, בהן ישראל, יתקיימו בחודשים הקרובים קמפיינים לאומיים לעידוד נטיעות עצים ושיחים צופניים, במסגרת המאמצים להצלתה של אוכלוסיית הדבורים, ששליש ממנה נכחד ב-4 השנים האחרונות. מועצת הדבש: ''קיומה של החקלאות הצמחית מצוי בסכנה. צפויים נזקים לענפי הקוסמטיקה והטקסטיל וצפויה התייקרות מוצרים רפואיים הנשענים על מוצרי כוורת''

מערכת פורטל החקלאות  8-12-2011


כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם נכחדה בארבע השנים האחרונות ובעולם גובר החשש לענף גידול הדבורים, להתייקרות במוצרי הכוורות ולטווח הרחוק גם לעתיד האנושות. בישראל נערכת מועצת הדבש לקידום המודעות בצורך לשמירה על ענף גידול הדבורים.

אלברט איינשטיין הזהיר כבר לפני 60 שנה כי ארבע שנים בלבד לאחר העלמות הדבורים, תעלם גם החקלאות בעולם והמזון יאזל. דבורי הדבש אחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם. הן מספקות חומרי גלם לתרופות ותפקידן משמעותי בתעשיות רבות. מסתבר כי האדם לא למד לקיים את תהליך ההאבקה באופן מכני והסכנה לדבורים הינה ממשית. לכן מתגייס בימים אלה העולם כולו להצלתן.

הסיבות להעלמות המשמעותית של הדבורים הינן שונות, אך רובן נעוצות במחסור במקורות מזון איכותיים, שנובע מהתרחבות השטחים העירוניים וצמצום בשטחי צמחייה המספקים מזון חיוני לשמירת בריאותן של הדבורים והגנה מפני וירוסים קטלניים שכבר השמידו אוכלוסיות דבורים גדולות.

במאמר שהתפרסם לאחרונה בגרדיאן הבריטי, דווח על ניסוי חדשני לגידול דבורי דבש בתחומי הערים הגדולות כמו לונדון, ניו יורק, הונג קונג ופריס. הניסוי הוכיח כי הדבורים מסוגלות לגדול ולהתפתח בערים, בכוורות שהוצבו על גגות בניינים, בגנים עירוניים ואפילו במרפסות הבתים. על פי המחקרים, הצורך בתזונה בריאה וטובה והזמינות לכוורת יכולות להיות סיבות טובות להעברת דבורי הדבש אל תוככי הערים. כמו כן, בגני העיר ישנם מקורות צופנים רבים, שמזמנים מקורות עשירים ומגוונים עבור הדבורים. המחקרים גורסים כי אולי בעיר דווקא ישנו הבסיס לבריאות טובה של הדבורה ועמידותה בפני מחלות ומזיקים. ניתן להרגיל את הדבורים להתנהגות נכונה בעיר על-ידי בניית כוורות המתאימות למבנה העירוני ולהציבן בגנים. כך גם ניתן יהיה לקצר את מעופן בחיפוש אחר מזון ולשמור על חיוניותן. הדבוראים שיבחרו לכך, יהיו זמינים לבקר ולטפל בכוורות. ''באופן הזה גם יהיה ניתן להשלים בחינה מחודשת של יחסי המין האנושי עם דבורי הדבש וליצור עולם בו הן חיות לצדנו בערים ואנחנו מברכים את קיומן, אכפתיים יותר, מודעים לחשיבותן ומציבים אותן במקום חשוב בחיינו, כפי שהן ראויות לו, כי הדיירות החדשות בערים הינן החשובות ביותר. '' נכתב במאמר

בכמה מדינות בעולם, בהן גם ישראל, יתקיימו בחודשים הקרובים קמפיינים לאומיים לעידוד נטיעות עצים ושיחים צופניים שפרחיהם משמשים מזון לדבורים. בכנס שיקיימו מועצת הדבש ומשרד החקלאות ב-27 בדצמבר 2011 ידון האיום הקיומי המרחף על אוכלוסיית הדבורים בעולם כולו ובישראל בפרט והדרכים שיאפשרו לענף להמשיך ולהתקיים גם במציאות של אורבניזציה גוברת. בכנס ישתתפו שרת החקלאות אורית נוקד וראשי ארגונים חקלאיים, חוקרים מהארץ והעולם ודבוראים.

על פי מועצת הדבש, בישראל ישנם 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות, ובישראל 60,000 כוורות משמשות להאבקה.

"דבורי הדבש הן חלק בלתי נפרד מחיינו, למרות שרובו של הציבור אינו מודע להיקף מעורבותן בקיום המזון שאנו צורכים ובתחומי הרפואה והקוסמטיקה'' אומר מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''העולם שאנחנו מכירים הוא נוח ומגוון הודות לדבורי הדבש החשובות ולכן חלה עלינו החובה לשמור עליו ולקיים אזורי מרעה צופניים לדבורי הדבש, אשר מזונן הולך ונכחד. הדבר אפשרי בהחלט ואנו מתכננים עם קק"ל פרויקט גדול של נטיעות צופניות. גם על המוסדות שונים, צה"ל וכל אדם בגינתו חלה החובה לסייע לטבע ולשמור עליו למען המשך קיום של האנושות בדורות הבאים" אומר אבידור.