הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע: דו''ח האיומים על שטחים פתוחים לשנת 2011


מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע וכותב הדוח, איתמר בן דוד: ''השנה ראוי לציין כי בחלק גדול מהמאבקים הסביבתיים שהסתיימו בהצלחה או שנמצאים במגמת שיפור בולטת, לקחו חלק תושבים מקומיים וקואליציות של ארגונים. אין ספק כי מאמץ משותף של אנשים וקהילות, לצד תמיכה של ארגונים ועמותות יכול להניב הצלחות רבות ומשמעותיות לטובת הציבור בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  18-1-2011


דו''ח האיומים על השטחים הפתוחים של החברה להגנת הטבע לשנת 2011 חושף: 98 איומים על הסביבה, הטבע והנוף, מהחרמון ועד אילת.
15 מאבקים סביבתיים הסתיימו בשנת 2010 בהצלחה ועוד 10 מאבקים נמצאים במגמת שיפור.

לצד השיפור, התווספו השנה 24 איומים חדשים על השטחים הפתוחים, כולל כאלה המפורסמים בדו''ח לראשונה, ביניהם בניית גשר בנחל כזיב, הרחבת היישוב תמרת לשטחי יער, התייבשות נחל סעדיה, תוכניות להקמת מרינה בחופי נתניה, הרחבת היישוב קרית יערים, הקמת רובע חדש באשדוד הגובל בדיונת החול הגדולה, הזרמת ביוב לשמורת הטבע נחל שגור, כרייה וחציבה סמוך לשוהם, גן לאירועים פרטיים בתוך יער להב בדרום, בשטח שיועד לציבור, כפר נופש באתר עתיקות בעיר האבודה בנגב, הרחבת העיר רחובות לשטחים פתוחים, אזור תעשייה ואחסנה ליד שדה התעופה בעובדה ועוד.

בין המאבקים שהסתיימו בהצלחה ובשל כך לא נכללים בדוח השנה - בנייה בנפתול נהר הירדן, ערימות עפר בצומת ישי, כביש 561 בשרון, חוף פלמחים, הרחבת העיר יבנה מזרחה ותוכניות לחציבה בנחל נטוף. הדו''ח מציין את הכוח הציבורי ואת העובדה שלפחות ב -27 מאבקים סביבתיים לוקחים חלק פעיל וחשוב תושבים וארגונים מקומיים.

סקר: 87% אחוז סבורים כי ישנם היום פחות שטחים פתוחים מאשר בעבר

לרגל פרסום הדוח, ביצעה חברת מרקט ווטש סקר מיוחד עבור החברה להגנת הטבע, בנושא עמדות הציבור על חשיבות השטחים הפתוחים בישראל. על פי הסקר, 81% מהציבור מקשרים שטחים פתוחים לשטחים לא בנויים, לשדות חקלאיים, לטבע ונוף, דשא, פרחים ועצים, לשטחים ירוקים ולמרחבים פתוחים. לשאלה על איזה דברים משפיעים השטחים הפתוחים, ענו 75% שעל האוויר שאנחנו נושמים ו-60% אחוז שעל בתי הגידול של בעלי החיים ועל הבריאות שלנו ושל ילדינו. 87% סבורים כי ישנם היום פחות שטחים פתוחים מאשר בעבר, 57% ענו כי בנייה היא הגורם העיקרי המשפיעה על הירידה בכמות השטחים ו-53% השיבו כי המדינה אינה שומרת מספיק על השטחים הפתוחים. רק 6% סבורים כי המדינה שומרת על השטחים הפתוחים.

הצלחות ומגמות שיפור

בפרק מיוחד בדו''ח, בדקו במכון דש"א של החברה להגנת הטבע מה היה קורה לאותם מאבקים שהסתיימו בהצלחה או שנרשמה בהם מגמת שיפור, במידה וחוק התכנון והבנייה המקודם בימים אלה היה כבר מיושם. על פי הבדיקה, ההצלחה או מגמת השיפור בלפחות 9 ממאבקים אלה לא היו מתאפשרות בגלל הבעייתיות שברפורמה. בין המאבקים שלא היו מתאפשרים: הקמת העיר ניצנית, סלילת כביש 653, כרייה בנחל נטוף, פיתוח אנרגיה סולארית במישור ימין.

מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע וכותב הדוח, איתמר בן דוד: "השנה ראוי לציין כי בחלק גדול מהמאבקים הסביבתיים שהסתיימו בהצלחה או שנמצאים במגמת שיפור בולטת, כמו חוף פלמחים, חיבור קידוחי דלית ותמר בחוף הכרמל, פארק השרון ומרחב נחל פולג, פתחת ניצנה וחולות סמר, לקחו חלק תושבים מקומיים וקואליציות של ארגונים. אין ספק כי מאמץ משותף של אנשים וקהילות, בעלי ניסיון וידע מקומיים, לצד תמיכה של ארגונים ועמותות ציבוריות מקצועיות, יכול להניב הצלחות רבות ומשמעותיות לטובת הציבור בישראל, גם ברמה המקומית וגם ברמה הארצית והלאומית."

ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי: "מהדוח ניתן לראות בברור שבשנה האחרונה חלה התקדמות משמעותית ביישום מדיניות בת קיימא בכל הקשור לשימוש מושכל במשאב הקרקע. יחד עם זאת, על ההצלחות הסביבתיות מעיבה כצל כבד הרפורמה בחוק התכנון, אשר קידומה ממשיך בימים אלה בכנסת. הרפורמה, המקודמת במסווה של 'סגירת מרפסת', מהווה איום מערכתי על יכולתה של החברה האזרחית בכלל והחברה להגנת הטבע בפרט, להשפיע על דמותה של הארץ, מכיוון שעיקרה הוא חיזוק יכולותיהן של הממשלה ושל הרשויות המקומיות לקדם מיזמי נדל"ן ותשתית, במקביל להחלשת יכולותיה של החברה האזרחית להשפיע."

לדו''ח המלא
לצפייה בממצאי הסקר