הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שריפת ענק בנחל אל-על בגולן: שמורת הטבע נשרפה כמעט כליל


מזג האוויר החם והיבש הביא עימו שוב גל של שריפות בצפון הארץ. רק בשעות הערב השיגו כוחות הכיבוי שליטה כמעט מלאה בשריפה גדולה שהשתוללה בנחל אל על וככל הנראה נגרמה על ידי גנבי מתכות שפעלו באזור. שמורת הטבע נשרפה כמעט כליל. השריפה כילתה 10,000 דונמים של צמחיית נחל וחורש טבעי וגרמה נזק כבד לשמורה, לבעלי חיים ולשטחי מרעה

מערכת פורטל החקלאות  15-11-2010


יום קשה של שריפות בצפון הארץ. ביממה האחרונה פרצו שריפות רבות באזורי הגליל המערבי ורמת הגולן שבהליך כיבוין לקחו חלק צוותים רבים של כבאי האיגוד במרחב צפון, רט"ג וקרן קימת לישראל.

שריפה גדולה פרצה הבוקר בנחל אל על שליד צומת אליעד בדרום רמת הגולן. (במקביל אליה פרצה שריפה בשטח אש ליד קידמת צבי צפונית לקצרין). כוחות כיבוי גדולים וצוותי קק"ל עמלו מאז שעות הבוקר לכבות את השריפה בנחל אל על, שכילתה מעל 10,000 דונמים של צמחיית נחל וחורש טבעי וגרמה נזק כבד לשמורה, לבעלי חיים ולשטחי מרעה.

ככל הנראה, החלה השריפה כתוצאה מפעילות של גנבי מתכות באזור צומת אליעד. האש התפשטה במהירות לאפיק השמורה. בשל תנאי השטח הקשים באפיק, המוקף במצוקים גבוהים, יכלו כוחות הכיבוי להילחם בה בעיקר בעזרת מסוקים. האש שלובתה על ידי רוחות, השתוללה בתוך הנחל במשך שעות ארוכות, בין היתר באזורים שהגישה אליהם מוגבלת מאוד. "אפילו המטוסים לא יכולים לפזר את חומרי הכיבוי בתוך האזורים הנמוכים. יש מקומות שניתן להגיע אליהם בג'יפים, אבל יש גם כאלה שהגישה היחידה אליהם היא ברגל, עם מיכלי מים על הגב". סיפר עמרי גל, דובר רשות הטבע והגנים

תושבי היישובים אליעד ואבני איתן התבקשו שלא לצאת מבתיהם ומתנדבים של צוותי חילוץ גולן פינו מטיילים מהשמורה.

בשעות הערב הצליחו כוחות הכיבוי לכלוא את האש בעומק האפיק והשיגו שליטה כמעט מלאה בשריפה הגדולה. שמורת הטבע במקום נשרפה כמעט כליל. הזוחלים, המכרסמים וחסרי החוליות נפגעו. נזק נגרם גם למגדלי הבקר שאיבדו שטחי מרעה.

עד הבוקר צפויים עשרות צוותי כבאים להישאר במקום כדי להתגבר לחלוטין על השריפה.

• בשעות הלילה פרצה שריפה בהר אחים שליד הישוב יודפת ונשרפו כ-50 דונם. היום אחה"צ השריפה התחדשה ועדיין אין אומדן של נזק.
• שריפה פרצה ליד הישוב הררית. צוותי כיבוי של האיגוד וקק"ל בסיוע מטוסים מהאוויר השתלטו על האש שכילתה דונמים שלמים של חורש טבעי והתפשטה לכיוון בתי הישוב.
• בישוב אשבל הוצת גזם של זיתים אשר התפשט לידי שריפה
• ביער שגב פרצה שריפה במהלך הלילה אשר התחדשה שוב במהלך היום וכילתה כ-25 דונמים של יער נטוע צעיר מאוד.
• בישוב געתון פרצה שריפה שכילתה דונמים של חורש טבעי.
• בישוב נופית שליד טבעון פרצה שריפה בשעות הבוקר שכובתה ואחה"צ פרצה שריפה במוקד אחר בישוב.

בשריפות היום ברמת הגולן עלו באש כ-10,000 דונמים של חורש טבעי. מארגון מגדלי הבקר נמסר כי הדליקות היום הסבו לחקלאים נזק המוערך ב-3.5 מיליון שקלים שאיבדו שטחי מרעה רבים.