הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עכשיו זה סופי: תוצרת חקלאית לא ארוזה תחויב בסימון ארץ המקור


חובת הסימון תיכנס לתוקף בעוד חמישה חודשים והיא תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי. יו''ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח: ''אני מברך את יוזמי החוק, ח''כ רם בן ברק, אלון שוסטר וינון אזולאי, את יו''ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2023


""
Image by M. Maggs from Pixabay

מליאת הכנסת, אישרה הלילה (ד') בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק המחייבת לסמן באופן בולט את ארץ המקור של מוצרים טריים מתוצרת חקלאית, כאלה הנמכרים בתפזורת, או נארזים בנקודת המכירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מטרת החוק, שקיפות לצרכנים ועידוד רכישת תוצרת מקומית. חובת הסימון תיכנס לתוקף בעוד חמישה חודשים והיא תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (עופות, בשר ודגים), למעט בשר טרי המשווק באופן מקוון.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח:  ״אני מברך על העברת חוק סימון תוצרת חקלאית אשר תאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של התוצרת החקלאית. הצעת חוק זו משמעותית מאוד לחקלאים ולצרכנים וכאחד בהיותה מדגישה את התוצרת האיכותית והטרייה של החקלאים המקומיים אל מול התוצרת המיובאת ומטיבה עם הצרכנים אשר יוכלו לבחור איזו תוצרת חקלאית הם מעדיפים לרכוש בזמן הליך הקנייה בסופר. אני מברך את יוזמי החוק, ח״כ רם בן ברק, אלון שוסטר ויינון אזולאי, את יו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך״.

אורי דורמן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל: “כל מדינה צריכה להתגאות בתוצרת החקלאית שלה, ורק אצלנו מצאנו את עצמנו נאבקים על הזכות לסייע לציבור להבדיל בין תוצרת חקלאית מקומית וטרייה לבין תוצרת מיובאת. לשמחתי אחרי שנים רבות של עבודה אימצה הכנסת את עמדת ההתאחדות והחוק עבר. לצרכן קיימת זכות לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים והתוצאה תיהיה חיזוק החקלאות והחקלאים המקומיים והכלכלה הישראלית".

ח״כ אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר: ״מאז כניסתי לכנסת, נלחמתי על קידום החוק, זה הוא יום גדול לצרכנים ולחקלאים הישראלים. החוק יאפשר שקיפות צרכנית כפי שקיים בכל יתר המוצרים הארוזים היום ותמיכה בחקלאות ישראלית. סימון תוצרת חקלאית הוא כלי יעיל להנגשת מידע, שיסייע לצרכן להחליט איזו תוצרת לרכוש. אני מודה לח״כ דוד ביטן, יו״ר ועדת כלכלה, ח״כ רם בן ברק (יש עתיד) וח״כ ינון אזולאי (ש״ס) על השותפות לאורך הדרך״.



בארגון מגדלי הדגים, המוביל בשנים האחרונות את היוזמה לסימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית טרייה, ברכו הבוקר על אישור החוק. שיקו דומוביץ', מנכ"ל הארגון: "מדובר בחוק חיוני שהוא שילוב הדוק בין הגנה על הצרכן ועמידה על זכויותיו, לבין תמיכה וקידום החקלאות הישראלית. לצרכן הישראלי מגיע לבסס את החלטות הרכישה שלו על מידע מלא ונגיש לגבי המוצרים אותם הוא רוכש. החוק יאפשר לכל אחד מאיתנו לבטא את העקרונות, הערכים וסדרי העדיפויות שלנו במעמד הרכישה. הצרכנים והחקלאים בישראל חבים היום תודה גדולה לקודמי בתפקיד, אלי שריר, שלחם ללא לאות לקידום היוזמה הברוכה הזו.

''אנו מברכים את יוזמי החוק, חברי הכנסת ינון אזולאי ורם בן ברק על הדבקות והאחריות בהן הובילו את היוזמה לתת בידי הצרכן כלים ומידע באופן שקוף וגלוי, את חה"כ אלון שוסטר וששון גואטה שהובילו את התמיכה בחוק וכן את יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ דוד ביטן וחברי הוועדה, על הדיון המעמיק ועל הבקיאות, הידע ובעיקר על הנחישות והמחויבות להבטחת שקיפות מלאה בפני הצרכן הישראלי שהובילו לאישור החוק בקריאה שניה ושלישית. כמו כן, אנו מודים לשר החקלאות אבי דיכטר ולאנשי המקצוע במשרד החקלאות בכלל ובחטיבה לאסטרטגיה בפרט, שתמכו וקידמו את החוק החשוב הזה מתוך אחריות ודאגה לטובת הצרכנים והחקלאים בישראל. בזכותם יוכלו אזרחי ישראל ליהנות מהשקיפות והנגשת המידע, המקובלים במדינות רבות בעולם, גם כאן אצלנו בישראל". אומרים בארגון מגדלי הדגים.

רני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים:  "סימון ארץ ייצור הפירות והירקות הוא מהלך מתבקש שנהוג במרבית מדינות המערב כבר שנים רבות. זכותו של הצרכן לדעת מהיכן מגיע הפרי והירק שלו, הרבה יותר לדעתי מחולצה או מכשיר חשמל שם נוהל זה נהוג כבר שנים רבות. עכשיו יכול כל צרכן לדעת האם הוא קונה עגבנייה מהערבה או עגבנייה טורקית, ענבים טריים תוצרת הארץ או ענבים שניבצרו לפני חודשיים בדרום אפריקה. אין לי ספק שהישראלים מעדיפים חקלאות ישראלית".

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, ״זהו יום היסטורי עבור החקלאות הישראלית ועבור הצרכנים הישראלים. מעתה ניתן יהיה לדעת מהיכן מגיעה התוצרת החקלאית אשר מונחת על המדפים ומוצעת לציבור למכירה. למעשה, זה יאפשר לצרכן הישראלי לממש את זכותו הבסיסית והיא החופש לבחור את מה שהוא רוכש על בסיס כל המידע הרלוונטי לו. המקום שבו נוצר המזון שאנו רוכשים מלמד אותנו על רמת הקידמה שבו המוצר הופק, על רמת הפיקוח והבקרה עליו ובסופו של דבר על איכות המוצר. שינוי זה יאפשר גם לחקלאים הישראלים לשווק את מוצריהם טוב יותר. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות ליו״ר ועדת הכלכלה, חה״כ דויד ביטן ולחברי הכנסת רם בן ברק, ינון אזולאי ואלון שוסטר על הירתמותם המלאה לשינוי זה אשר מהווה אבן דרך חשובה לחקלאות הישראלית.״
.

» פורסם בחדשות
 













משרד החקלאות על המהלך של סמוטריץ': ייבוא חלב מחו''ל עלול ליצור מצב של עליית מחירים - חדשות חקלאות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות על המהלך של סמוטריץ': ייבוא חלב מחו''ל עלול ליצור מצב של עליית מחירים


במשרד טוענים כי אין מחסור אמיתי בחלב, אלא אי וודאות לעוסקים בענף. כושר הייצור בישראל גדול מהביקוש בכ20%. ''פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי האחרון, שמטרתו להקנות את הוודאות לעוסקים בענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי הפריפריה מצפון עד דרום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-07-2023


""
Image by Couleur from Pixabay

משרד החקלאות מגיב אתמול (ג') להחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחתום על הצו לביטול המכס על ייבוא חלב: ''שוק החלב הוא שוק מתוכנן. כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב של עליית מחירים ולא ירידת מחירים''. אומרים במשרד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

על פי משרד החקלאות, בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור. מה שחסר זו הוודאות לכלל העוסקים בענף בכדי להמשיך ולייצר חלב מפוקח ומוצריו. כמו כן, כושר הייצור בישראל גדול מהביקוש בכ20%, ולכן אין צורך כיום בפתיחה נוספת של השוק לייבוא.

בנוסף, הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח. על כן אין ביטחון שהחלב המיובא יימכר במחיר מפוקח לצרכן.

''פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023, שמטרתו הייתה להקנות את הוודאות לענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי פריפריה מרמת הגולן והגליל בצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה בדרום.'' אומרים במשרד החקלאות.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״החתימה החד צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר  הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל. ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות העלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה , מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בני עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות״.

בעקבות הצהרת שר האוצר בשבוע שעבר, הוגשו  שלוש עתירות לבג״צ בדרישה לבטל את החלטת האוצר, על ידי מועצת החלב, התאחדות יצרני החלב ואגודת מגדלי הצאן (עזיזה). בעתירה חושפים העותרים ''את המניפולציות שעשו בעלי עניין מקרב רשתות השיווק והיבואנים על מנת לייצר אווירה של מצב חירום שבגינו יש צורך לבטל את ההגבלות על ייבוא חלב, תוך הפרה בוטה של כלל ההסכמים עליהם חתומה המדינה מול משק החלב.''  איציק שניידר, מנכ”ל מועצת החלב: “מדובר בצו שישרת את היבואנים ובעלי הרשתות ששוב יעשו קופה על חשבון הציבור תוך פגיעה אנושה במחלבות, בייצור המקומי ובביטחון המזון. אגף התקציבים עשה טעות שהמליץ לשר להפר הסכם חתום עם ענף החלב. פעם הסכם עם האגף היה משהו משמעותי, מהיום אין סיבה לחתום על הסכמים שכעבור חודש מופרים בצורה גסה”.

בית המשפט העליון דחה היום (ד') את העתירות וקבע שהסרת המכס על חלב מיובא תצא לפועל. למרות זאת, על המדינה להשיב תוך חודש לטענות שהוגשו בה וכוללות את תמיכת שר החקלאות דיכטר בעצירת הייבוא.

הרפתנים: משרד האוצר והעומד בראשו הזניחו את הטיפול בהתייקרות החלב

"כל היחס לרפתנים בישראל בפרט ולחקלאות בכלל הוא מביש", אומר ארנון אושרי בן ה-66, מהרפתנים הוותיקים בארץ מכפר ויתקין. "התחושה שחושבים שאנחנו מיותרים במדינה, שאנחנו מפריעים. חוץ מזה שאומרים לנו שאנחנו 'מלח הארץ' - שום דבר טוב לא עושים למעננו או באים לקראתנו. הממשלה מעדיפה את היבוא על הייצוא".  אושרי מוסיף: "את יוקר המחיה גורמות הממשלה והמדינה, לא החקלאים. הכי קל להן לייבוא מים מטורקיה או חלב מאירופה, אבל מה עם החקלאים? מה עם הרפתנים שעובדים 50 שנה באותו מקצוע ועכשיו צריכים לקבל עוד מכה כואבת בכנף? זה נראה שרוצים לגמור אותנו".

עמוס טהר מעזריקם, רפתן ותיק, כואב את המצב: "הממשלה לא העלתה את מחיר החלב המפוקח והכאוס משתלט על העסק. שוק החלב נהדר, יש פה מספיק חלב, אבל הפער בין הייצור של הרפתנים לבין ההיצע ללקוחות הוא בלתי נתפס".

הרפתנים טוענים כי משרד האוצר והעומד בראשו הזניחו את הטיפול בהתייקרות החלב שהייתה ידועה זה שנה ולא חתרו להשיג הסכם שיאפשר את מיתונה באמצעות סבסוד לרפתנים. "אנחנו צריכים להתמודד עם העניין שבעורפנו נושפים היבואנים", מסביר אושרי. "במקום שהמדינה תדאג לביטחון המזון - הם מסרבים להשקיע בחקלאות. זה דבר נורא". גם טהר מסכים: "אנחנו בנקודה קריטית לענף".

לטענתם, התנהלותו של השר סמוטריץ', שהחליט להפר הסכם ענפי שנחתם בתחילת השנה, שכלל התחייבות למחלבות, למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בדלק, ומנותק משיקולים פוליטיים. "הרפתנים נפגעים בזה באופן ישיר", מסבירים בענף. "בנושא חקלאות - מתנהלים במדינה בחוסר אחריות משווע. המדינה רוצה לעבור לארבע מחלבות עיקריות בלבד ולהשקיע בייבוא, ומה עם הרפתנים עצמם?". מושב חירום מיוחד למצב ענף החלב ולהחלטה הדרמטית של הממשלה יתקיים בתערוכת "אגרומשוב" באקספו תל אביב.

""
הרפתן עמוס טהר מעזריקם. צילום: אלבום פרטי

כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, פרסם ביום ראשון האחרון להערות הציבור, צו המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר, זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות. על פי הודעת משרד האוצר, כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. ''כדי להתמודד עם המחסור, מציע שר האוצר לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023. ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר שהמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.''

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים. בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר ע״י הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה. המהלך הזה יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים ויגרום להורדה מיידית של המחירים. לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים. בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו. המאבק ביוקר המחיה נמצא בראש סדר היום ואני נחוש, יחד אתכם אזרחי ישראל, לנצח במאבק הזה. נמשיך להקל את הנטל הכלכלי מעל אזרחי ישראל לצד השמירה על החקלאות כערך לאומי וציוני ראשון במעלה״

» פורסם בחדשות
 













מבצע 'מגן וחץ': חקלאים בעוטף עזה יוכלו להגיש בקשות לפיצוי ב''מסלול ירוק'' ייעודי - הודעת משרד החקלאות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבצע 'מגן וחץ': חקלאים בעוטף עזה יוכלו להגיש בקשות לפיצוי ב''מסלול ירוק'' ייעודי


לפי חישוב שבוצע במשרד החקלאות עולה כי הפיצוי יכול להגיע לסכום של למעלה מ-25 מיליון ₪ לכ-1,000 חקלאים המעבדים את השטחים שלהם במרחק של עד 20 ק''מ מגבול הרצועה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-07-2023


""
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות אישור תקנות קרן הפיצויים מס רכוש (רשות המיסים) המסדירות את תשלום הפיצויים עבור נזקים עקיפים לעסקים בטווח של עד 40 ק"מ שחוו פגיעה כלכלית בעקבות ההסלמה הביטחונית במבצע "מגן וחץ", קרן הפיצויים ברשות המסים ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר סיכמו על "מסלול החקלאות" כחלק מתקנות הפיצויים לנזקים עקיפים בשל המבצע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לפי חישוב שבוצע במשרד עולה כי פוטנציאל הפיצוי יכול להגיע למעלה מ-25 מיליון ₪ לכ-1,000 חקלאים המעבדים את שטחיהם במרחק של עד 20 ק"מ מגבול הרצועה.

במסגרת  הסיכום נקבעו שני "מסלולי חקלאות": האחד, עבור חקלאים המחזיקים בשטחים הסמוכים ביותר לרצועת עזה, במרחק של 0 עד 7 ק"מ מהגבול. חקלאים אלו יקבלו פיצוי בהיקף של 4,400 ₪ עבור כל עובד שמועסק במשק שלהם. השני, עבור חקלאים המחזיקים בשטחים יותר מרוחקים, בטווח של 7 עד 20 ק"מ מהרצועה, אשר יקבלו פיצוי בהיקף של 2,000 ₪ עבור כל עובד שמועסק במשק שלהם. חקלאים בטווח של עד 7 ק"מ שייבחרו בכך יוכלו לתבוע פיצוי במסגרת המסלול האדום  לנזק עקיף, קרי הוכחת נזק ברמה הפרטנית.

חקלאים בטווח של בין 20 ל-40 ק"מ שלא זכאים למסלול חקלאות ייעודי, יכולים לתבוע פיצוי במסגרת "מסלול שכר" - מסלול רגיל שמופיע בתקנות ומתאים לכלל העסקים.

» פורסם בחדשות
 













מחפשים חשיפה בין-לאומית ? הכירו את מגזין Isra-Tech - חדשות בנושא טכנולוגיות הישראליות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחפשים חשיפה בין-לאומית ? הכירו את מגזין Isra-Tech


המגזין הדיגיטלי עוסק בטכנולוגיות הישראליות ומופץ ע''י שגרירויות ישראל והנספחים המסחריים לבעלי עניין פוטנציאליים בשווקי היעד ברחבי העולם. אז אם גם אתם בעלי פתרונות בתחומי אגרוטק, פודטק וטכנולוגיות מים, ומחפשים חשיפה והזדמנויות עסקיות בינלאומיות - מוזמנים להשתתף במגזין Isra-Tech

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-07-2023


""

הכירו את מגזין Isra-Tech - מגזין דיגיטלי בשפה האנגלית, שמופץ על ידי כל השגרירויות הישראליות והנספחים המסחריים של ישראל בעולם. למגזין מספר גיליונות, כשכל גיליון עוסק בתחום תעשייה אחר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מטרת המגזין לחשוף את הטכנולוגיות הישראליות לבעלי העניין הפוטנציאליים בשווקי היעד ברחבי העולם, ביניהם ניתן למנות משקיעים, בעלי חברות ומנהלי פיתוח עסקי של תאגידים, חברות עסקיות וגורמי ממשל המביעים עניין בטכנולוגיות הישראליות.

גיליון Isra-Tech השני יצא לדרך! והפעם הוא עוסק בתחומי אגרוטק, פודטק וטכנולוגיות מים. אם גם אתם בעלי פתרונות בתחומי אגרוטק, פודטק וטכנולוגיות מים, ומחפשים חשיפה והזדמנויות עסקיות בינלאומיות, מוזמנים להשתתף במגזין Isra-Tech בכתבה שיווקית/ מודעה.

מוזמנים לעיין בגיליון הראשון של המגזין, שמופץ בימים אלה ועסק בתחום ה-Climate Tech - בקישור כאן

המגזין ייסגר בסוף יולי 2023 ויופץ בקרב מאות אלפי קוראים בדיגיטל באמצעות מספר ערוצים:
· 108 נציגויות ישראליות בעולם
· 55 הנספחים המסחריים של ישראל
· 48 לשכות המסחר הדו לאומיות בישראל
· 15 לשכות המסחר בחו"ל
· לחברי מכון היצוא
· לחברי התאחדות התעשיינים
. לקבוצות רלוונטיות במדיה החברתית

המגזין מופק על ידי חברת פפריקה הפקות, בשיתוף מכון היצוא, משרד החוץ, מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים וארגון הלשכות הדו-לאומיות. חברת פפריקה הפקות, מפיקה מגזינים ומדריכי עסקים לישראל ולחו"ל כבר עשרות שנים. מגזינים אלו הוכיחו את עצמם כבעלי השפעה עסקית, המסייעים בפיתוח ובהגברת היחסים העסקיים בין ישראל למדינות העולם. דוגמאות למגזינים אלו:

מדריך עסקים ישראל-הודו:
https://www.dmag.co.il/pub/paprika/india_israel22

מדריך עסקים ישראל-איחוד האמירויות:
https://www.dmag.co.il/pub/paprika/israel-uae

מדריך עסקים ישראל-יפן:
https://www.dmag.co.il/pub/paprika/Israel-Japan2023

ויש עוד...
 

» פורסם בחדשות
 













מחקר חדש: אכילת עלים ירוקים עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות אלצהיימר - האגודה האמריקנית לנוירולוגיה 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: אכילת עלים ירוקים עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות אלצהיימר


במחקר של האגודה האמריקנית לנוירולוגיה נמצא קשר בין צריכת ירקות עליים ירוקים, קבוצה הכוללת עשרות סוגים, לבין הפחתת הסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. בנוסף, נמצא כי תזונה בריאה תורמת לשמירה על תפקוד המוח ולהאטת הירידה הקוגניטיבית בגיל מבוגר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-07-2023


""
צילום: Istock

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המוביל Neurology של האגודה האמריקנית לנוירולוגיה, נמצא קשר בין צריכת ירקות עליים ירוקים לבין הפחתת הסיכון להתפתחות מחלת האלצהיימר. קבוצת הירקות העליים הירוקים היא קבוצה גדולה הכוללת עשרות סוגים, בהם חסה, כרוב, תרד, ברוקולי, בצל ירוק, עירית, עלי חרדל, ארוגולה, רוקט, גרגר הנחלים, מנגולד, סלרי, ארטישוק, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, עשבי תיבול ועוד. עוד הוכח כי הקפדה על תזונה בריאה עשויה לסייע בשמירה על תפקוד המוח ולהאט ירידה קוגניטיבית המגיעה עם הגיל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במחקר, בו השתתפו 581 אנשים שהיו בני 84 בממוצע בתחילת המחקר, עקבו החוקרים אחרי דפוסי התזונה שלהם במשך כ-7 שנים, ואת הקשר לסמנים ביולוגיים שונים לאלצהיימר (כמו: רבדים עמילואידיים, חלבוני tau ופתולוגיה כוללת) ברקמת המוח עצמה, לאחר המוות.

במחקר נמצא כי דפוסי תזונה בריאים יותר, כמו תזונת MIND (תזונה שהותאמה למניעת תהליכים ניווניים במערכת העצבים) ותזונה ים-תיכונית, המדגישות צריכת ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, שמן זית ועוד, ומכילות פחות מזון מהיר ומטוגן, היו קשורים לפתולוגיה כוללת נמוכה יותר של אלצהיימר. ממצאים אלה נמשכו גם לאחר נטרול משתנים מבלבלים נוספים.

בנוסף, תזונת MIND שמה דגש גם על צריכת ירקות עליים ירוקים (יותר מ-6 מנות בשבוע). במחקר נמצא כי בקרב נבדקים שהיו בשליש הגבוה ביותר של צריכת הירקות העליים הירוקים, הייתה פתולוגיה כוללת פחותה של מחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שבשליש הנמוך ביותר. כן נמצא כי ציון תזונת MIND גבוה יותר בנקודה אחת, היה קשור, לפחות רבדים חלבוניים במוח, בדומה להיות המוח צעיר יותר בכ-4 שנים.

המחקר החדש מצטרף לספרות המדעית המצביעה על קשר בין צריכת ירקות ופירות לבין תפקוד המוח. לדוגמה: במחקר שעקב אחר כ-13,000 נשים אמריקניות במהלך יותר מ-10 שנים, נמצא שהביצועים הקוגניטיביים היו טובים יותר אצל נשים שדיווחו על הצריכה הגבוהה ביותר של ירקות ממשפחת המצליבים ושל ירקות עליים ירוקים, לעומת הצריכה הנמוכה ביותר. גם צריכת פירות יער ותות שדה, לפחות פעמיים בשבוע מדי שבוע, נמצאה קשורה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בקרב נשים. במחקר שעקב אחר כ-5,000 גברים אירופאים בני 68 בממוצע במשך שש שנים, נמצא שצריכת ויטמין C וּויטמין E בתזונה נקשרה לסיכון מופחת להתפתחות אלצהיימר. גם בסקירת מחקרים חדשה שפורסמה בימים אלה, וכללה 14 מחקרים שהקיפו 242,000 נבדקים, נמצא כי תזונת MIND, הכוללת יותר ירקות, פירות ובפרט ירקות עליים ירוקים, הייתה קשורה בהפחתה של 17% בסיכון לדמנציה.

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc. ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מדגישה כי "המחקרים החדשים מדגישים את הפוטנציאל הרב הגלום בתזונה בריאה הכוללת מרכיבים טריים כמו ירקות ופירות, העשירים בנוגדי חמצון ודלקת, ובפרט ירקות עליים ירוקים, לשמירה על תפקוד המוח ולקידום בריאות הציבור. לכן, אנחנו ממליצים על צריכת ירקות ופירות מ-5 קבוצות צבע: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול. מומלץ לשלב ירקות עליים ירוקים בתזונה באופן יומיומי".

» פורסם בחדשות













לראשונה: מוקד חירום ינטר שריפות פיראטיות באזור יהודה ושומרון - המשרד להגנת הסביבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: מוקד חירום ינטר שריפות פיראטיות באזור יהודה ושומרון


מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, יבצע רישום של כמות ומיקום השריפות הפיראטיות כדי לייצר תמונת מצב עדכנית ולשפר את ההתמודדות עם הפגיעה באיכות חיי התושבים באזור. מדובר בהוספת נדבך נוסף בהתמודדות המורכבת עם התופעה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-07-2023


""
זיהום אוויר מבערות פנימיות של פסולת ביישוב ג'ת. צילום: אורן הרמן, המשרד להגנת הסביבה

תופעת שריפות הפסולת הפיראטיות מהווה את אחד המפגעים הבריאותיים והסביבתיים החמורים ביותר ביהודה ושומרון. בהיעדר פתרון פסולת מוסדר לכפרים ולערים הפלסטינים,  תושביהם שורפים באופן יום יומי מאות טונות פסולת בכ-300 אתרי פסולת פיראטיים. תוצרי שריפות אלו מכילים חומרים המזהמים את האוויר ויוצרים מפגעים חוצי גבולות אשר פוגעים בבריאותם של כלל התושבים ביהודה ובשומרון וכן בישובים צמודי הגדר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

שריפות אלה גורמות לזיהום משמעותי וסיכון לבריאות הציבור, למשאבי הטבע, ולמקורות המים, הן בתחומי אזור יהודה ושומרון והן בתחומי ישראל. מפגעים אלו נובעים, בין היתר, מהעדר תשתיות טיפול מתאימות בפסולת וכן העברה בלתי מבוקרת של פסולת מתחומי ישראל. כתוצאה מכך מבוצעות שריפות פסולת, האסורות גם על פי תחיקת הביטחון באזור יהודה ושומרון, וגורמות למפגעים חמורים.

לפני כחודש, אישרה הממשלה את הצעת המחליטים שהגישה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, לטיפול במפגעים סביבתיים חוצי גבולות וחיזוק האכיפה הסביבתית באזור יהודה ושומרון. איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, יחד עם מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה, יזם רישום של כמות ומיקום השריפות, וכעת התווסף אופן התיעוד על הקיים, כדי לקבל תמונת מצב בהירה וברורה במטרה לבצע מעקב וקידום הטיפול במפגע החמור.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "השריפות הפיראטיות ביהודה ושומרון פוגעות באיכות חיי התושבים ואנו פועלים למיגור התופעה, גם בהתאם להחלטת הממשלה שהעברנו החודש לטיפול במפגעים סביבתיים ובשריפות פסולת ביהודה ושומרון המשפיעות על תושבי האזור ולחיזוק האכיפה הסביבתית. איגוד ערים שומרון והמערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום של המשרד, משתפים פעולה בשגרה ובחירום, לטובת מענה לאירועים סביבתיים. באחרונה הידקנו את שיתוף הפעולה והחלפת המידע בין הגופים לטובת יצירת תמונת מצב מדויקת יותר אודות מפגעי הריח והשריפות בגזרת יו"ש. פעילות זו מיועדת לשיפור העברת המידע הנמסר לציבור ולמקבלי ההחלטות לטובת שיפור התמודדות עם מפגעים אלו"

רפול אנגל, יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון ומ"מ ראש מועצה אזורית מטה בנימין: "מי שאמון בפועל על הסדרת הנושא בשטחי C הוא המנהל האזרחי, אך בשל היעדרו של פתרון קצה לפסולת הפלסטינית וכן בשל היעדר פעילות  למנהל האזרחי בשטחי A ו- B, המפגעים רק מחמירים עם השנים. הקמת מתקנים למיון, טיפול והטמנת פסולת לכלל האוכלוסייה אשר יפעלו במסגרת החוק הישראלי, ובהתאם  לאמות המידה המחמירות של המשרד להגנת הסביבה, ויפוקחו על ידי המשרד להגנת הסביבה ונציגי האיגוד, תמנע יצירת מפגעים במקור"

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, גלעד בן ארי: "מדובר בהוספת נדבך נוסף וחשוב בהתמודדות המורכבת עם תופעת השריפות. תקוותנו היא שהצגת תמונת המצב האמיתית תסייע לפתרון הנושא. חובתה של המדינה לקדם פתרון זה ואנו נמשיך ונפעל לשם כך למען בריאות התושבים והשמירה על הסביבה".

» פורסם בחדשות
 













''שביל הים'' - אוניברסיטת חיפה תקים מרכז לחקר הים - בשיתוף פעולה עם שברון מדיטרניאן לימיטד ורציו אנרגיות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''שביל הים'' - אוניברסיטת חיפה תקים מרכז לחקר הים


המרכז שיוקם בשיתוף פעולה עם שברון מדיטרניאן לימיטד ורציו אנרגיות, יקדם מחקר בנושאי סביבה וקיימות, משאבי תיירות, נופש ופנאי, שבילי הליכה בעולם ובישראל ופיתוח כלכלי -תיירותי לצד שמירת הסביבה, תוך התמקדות בשביל הים של ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-07-2023


""
אוניברסיטת חיפה ברקע. מאת : צבי רוג'ר - עיריית חיפה - אגף הדוברות והפרסום, CC BY 3.0,, ויקיפדיה

תרומה משמעותית להעמקת המחקר והפעילות האקדמית של אוניברסיטת חיפה: החברות שברון מדיטרניאן לימיטד ו-רציו אנרגיות ישתפו פעולה עם אוניברסיטת חיפה, כחלק מתכנית ההשקעות החברתיות שלהן, וישקיעו  בהקמת מרכז לחקר הים שיקרא "שביל הים" אותו תקים האוניברסיטה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המרכז החדש ישלב את המחויבות של האוניברסיטה  להוראה, למחקר ולתרומה למען הקהילה. "מרכז 'שביל הים' משלב את המחויבות שלנו למחקר למען הקהילה. התרומה החשובה הזו תאפשר לשפר את ההבנה שלנו לגבי החשיבות של 'שביל הים' ולגבי התרומה החברתית של שביל הליכה שמנגיש את חוף הים לציבור", אמר נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין.

מנכ"ל שברון מדיטרניאן לימיטד (CML) ג'ף יואינג בירך על שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת חיפה וציין כי בכל מקום שבו שברון פועלת ברחבי העולם היא שואפת להעצים אנשים וקהילות ולעודד אותם למצות את הפוטנציאל שלהם וכך בישראל.

לדבריו, "ההשקעות החברתיות שלנו בתחומי החינוך, הפיתוח הכלכלי, חקר הסביבה והשמירה עליה מקדמות ומחזקות את הקהילות בהן אנו פועלים. בישראל, ליבת הפעילות של שברון מתבצעת בים ואך טבעי שנשקיע משאבים בהבנה מחקרית של החוף והסביבה הימית בשיתוף פעולה עם מוסד אקדמי מוביל שחרט על דגלו לקדם ערכים המשותפים לחברה שלנו".

מנכ"ל רציו אנרגיות, יגאל לנדאו : "זהו נדבך נוסף בעשייה החברתית של רציו ואנו גאים לתמוך בפרויקט המשלב שני תחומים היקרים מאוד לליבנו - הים והאקדמיה. מרכז 'שביל הים' יאפשר המשך פיתוח המחקר והמצוינות האקדמית באוניברסיטת חיפה, יחד עם תרומה לקהילה ולאזור בו אנו פועלים ופיתוח הנוף לרווחת התושבים והמבקרים".

"שביל הים" הוא שביל הליכה שאורכו כ־240 ק"מ, לאורך חופי הים התיכון - מראש הנקרה ועד זיקים,  שמטרתו המרכזית היא להנגיש את חופי הים של ישראל לציבור הרחב ולעודד הליכה בשבילי ישראל. המקטע הראשון של השביל, בין ראש הנקרה ועד לאכזיב נפתח בתחילת שנת 2022.

""
עוגן הדרך הראשון של שביל הים בראש הנקרה. מאת ד''ר אליק אדלר - מהצלם, CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

שבילי הליכה מקשרים בין הקהילה והסביבה והם כלי חינוכי, בריאותי וחברתי חשוב ביותר. "שביל הים" בישראל משלב אתרי טבע וסביבה, מורשת, ארכיאולגיה, היסטוריה ותרבותי. הוא עובר בשטחים פתוחים ובאזורים עירוניים, בפריפריה ובמרכז, ומהווה כר פורה למחקרים מתחומים רבים ומגוונים.

המרכז שיוקם הודות לתרומה של שברון מדיטרניאן לימיטד ורציו אנרגיות יקדם מחקר בנושאי סביבה וקיימות, משאבי תיירות, נופש ופנאי, שבילי הליכה בעולם ובישראל ופיתוח כלכלי-תיירותי לצד שמירת הסביבה, תוך התמקדות בשביל הים של ישראל.

המרכז יעניק מענקי מחקר לחוקרים ומלגות לתלמידי מחקר, יקיים כנסים וימי עיון, יפעיל קורס אקדמי בנושא "קיימות סביבתית לאורך שביל הים" ופעילויות אקדמאיות נוספות. המרכז ישלב בין מחקר, הוראה ותרומה לקהילה, כחלק מהחזון אותו חרטה על דגלה אוניברסיטת חיפה.

» פורסם בחדשות
 













חוקרים מעריכים: בקיץ הזה יגיעו מעט מדוזות לחופי ישראל - מחקר של אוניברסיטת חיפה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוקרים מעריכים: בקיץ הזה יגיעו מעט מדוזות לחופי ישראל


חוקרים מאוניברסיטת חיפה מעריכים בסבירות גבוהה, שבקיץ לא נראה הרבה מדוזות בחופי הארץ. ''אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה נכון לרגע זה''. אז למה זה קורה, והאם לתופעה יש קשר לשינויי האקלים ?

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-07-2023


""
חוף הכרמל. צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

האם נחווה השנה קיץ בלי מדוזות? בניגוד לשנים קודמות, בהן בתקופה זו של השנה נחילי ענק של החוטית הנודדת כבר מגיעים לחופי ישראל, החופים כמעט ונקיים לגמרי ממדוזות. על פי ההערכות של החוקרים של אוניברסיטת חיפה, ייתכן כי מצב זה יישמר לכל אורך הקיץ וכך נחווה קיץ שהוא כמעט נטול מדוזות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

"בהתבסס על שנים קודמות בהן המדוזות הגיעו באיחור והיו לנו נחילי קיץ קטנים, ייתכן ונראה תופעה זו גם השנה. כלומר, לא יגיע אלינו נחיל גדול וצפוף. אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה, נכון לרגע זה", אמר ד"ר דור אדליסט מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה.  

בשנים האחרונות, בשלב זה של הקיץ נחיל גדול של החוטית הנודדת כבר ממלא את החופים, המדוזות סותמות את המסננים של תחנות הכוח וכל הליכה לים מלווה בחששות של צריבות. אלא שהשנה, החופים עדיין נקיים כמעט לגמרי והדיווחים על המדוזות הם ספורדיים.

ד"ר אדליסט ופרופ' דרור אנג'ל מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, שהקימו את האתר "מדוזות בעם", שבו הציבור הרחב מדווח על מפגש עם מדוזות, מספרים על כך שרוב הדיווחים הם על ים נקי. "בשנים קודמות, היינו מקבלים דיווחים כבר מיאכטונרים ומכמורתנים שנמצאים בלב ים, שהמדוזות בדרך אלינו. בינתיים גם הם מספרים שהים נקי ממדוזות", אומר פרופ' אנג'ל.

גם ד"ר גור מזרחי מבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה מספר על תמונה דומה – הפעם ממעוף הציפור. במחקר אותו מוביל ד"ר יואב להן מבית הספר למדעי הים, הם רגילים לזהות את נחיל המדוזות בעזרת מטוס, ואז לשוט אליו כדי לחקור אותו לעומק. ד"ר מזרחי עלה לאוויר בתחילת השבוע, אבל המראה שראה היה ים נקי מהחיות הלבנות והצורבות. "השטח שסקרנו מהאוויר היה רחב מאוד. טסנו במרחק של  6 מייל מקו החוף ולאורך כל החופים ולא נצפו נחילי מדוזות. ראינו מעט מדוזות שייתכן והן נשארו באזור מתקופות החורף והאביב", אמר ד"ר מזרחי, שחוזה גם הוא בסבירות גבוהה שהקיץ הזה יהיה נקי יחסית ממדוזות.

""
חוף הכרמל. צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

אז למה המדוזות לא מגיעות? כמו תמיד כשמדובר בענייני מדוזות, מדובר בהערכות. למרות שבכל שנה אוספים החוקרים עוד ועוד מידע לגבי המדוזות, הנסתר עדיין רב על הגלוי. אפשרות אחת היא שינוי בזרמי הים, שאולי סחפו את המדוזות לאזורים אחרים. אולם לדברי החוקרים, הם לא מזהים דיווחים על נחילי מדוזות במקומות אחרים, אליהם יכלו להגיע בעקבות שינוי בזרמים. בנוסף לכך, הזרם הצפוני, שיכול אולי לסחוף את המדוזות אל חופי ישראל וגם לאזורים מרוחקים יותר היה חלש השנה, כך שאולי הזרמים הינם חלק מההסבר לתופעה.

ההערכה המרכזית עליה מסכימים החוקרים היא ששינויי אקלים גרמו לכך שמי הים התחממו בצורה איטית יותר השנה ולכן הטמפרטורה הנוחה ל"הבשלת" הפוליפים למדוזות התאחרה בכשבועיים. לאור זאת, ההערכה הראשונית של פרופ' אנג'ל וד"ר אדליסט הייתה שגם המדוזות יאחרו במשך זמן דומה. אולם הזמן עבר והמדוזות מיאנו להגיע. אז מה בכל זאת קרה?  "אנחנו עדיין מעריכים כי תהליך הרבייה של המדוזות אכן התקיים באיחור של שבועיים-שלושה, אולם ייתכן שכשהן כן הבשילו, נכנס לתמונה גורם אחר, למשל בעל חיים שטורף את המדוזות כשהן עדיין קטנות. ייתכן כמובן שקרו דברים אחרים, שהרי הים הוא מערכת מורכבת וסבוכה", אמר פרופ' אנג'ל.

כאמור, החוקרים מזהים בשנים האחרונות מספר קייצים דומים, למשל בשנים 2016, 2018 ו-2021. לדבריהם, על פי מה שהתרחש בשנים אלו, הם צופים שגם השנה נראה קיץ דומה שבו יגיעו מעט מדוזות לחופי ארצנו. מבחינתם, זוהי בהחלט בשורה טובה למתרחצים – אולם הם עדיין מזכירים כי מדובר בהערכות ולאור מורכבותה של המערכת הימית, המצב עוד יכול להשתנות. פרופ' אנג'ל וד"ר אדליסט מבקשים מהמתרחצים להמשיך ולדווח באתר "מדוזות בעם", www.meduzot.co.il , בוודאי אם הם נתקלים במדוזות, אבל גם אם לא! הדיווחים מסייעים גם לציבור הרחב וגם לאיסוף המידע הרב שנתי שלהם.

"אין ספק שקיץ ללא מדוזות הוא בשורה מצוינת למתרחצים, אבל אם מישהו חושב שמדובר ב'סוף המדוזות' – אז הוא טועה. מה שקרה השנה לא אומר דבר לגבי אוכלוסיית המדוזות שיושבות בקרקעית הים, כשהן עדיין בשלב הפוליפ. רוב הסיכויים שמושבות הפוליפים עדיין קיימות ומחכות לתנאים המתאימים לבקוע ולשחרר לים מדוזות בוגרות. כך שלפי כל מה שאנחנו יודעים כעת, המדוזות ממש אינן הולכות להעלם. השנה הנוכחית היא רק מכה קלה בכנף עבורן", סיכם פרופ' אנג'ל.

» פורסם בחדשות
 













רשות הגז הטבעי מפרסמת את מחיר הגז הרבעוני הממוצע לשוק המקומי - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות הגז הטבעי מפרסמת את מחיר הגז הרבעוני הממוצע לשוק המקומי


רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות פרסמה היום את מחיר הגז הטבעי הממוצע לרבעון הראשון לשנת 2023, שעומד על 4.65 דולר למטר קוב. ''המהלך נועד להגביר את השקיפות במשק הגז הישראלי לטובת כלל הצרכנים וגורמים נוספים במשק ומחוצה לו, וכן לסייע בתפעול השוטף של משק הגז הטבעי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-07-2023


""
אסדת טיפול בגז טבעי ממאגר לוויתן. מאת Amir.bendavid - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

מחזקים את השקיפות במשק הגז הישראלי: לראשונה מזה שנה וחצי, רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות מפרסמת היום (ב') את מחיר הגז הטבעי הרבעוני הממוצע לשוק המקומי ברבעון הראשון לשנת 2023, שהינו 4.65 דולר למטר קוב. הפרסום הינו פרסום תקופתי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המחיר מבוסס על מכירות של ספקי גז טבעי ללקוחות מקומיים לפי דיווחים שמעבירים הספקים במסגרת תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התשפ"ב 2022.

הגז הטבעי הוא המקור העיקרי לייצור חשמל במשק ומהווה כ-70% מתמהיל מקורות האנרגיה המשמשים לייצור חשמל. בנוסף, גז טבעי משמש כמקור אנרגיה של מפעלי תעשייה מקומיים רבים ובתי חולים.

מהלך זה, מציינים ברשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, נועד להגביר את השקיפות במשק הגז הישראלי לטובת כלל הצרכנים וגורמים נוספים במשק ומחוצה לו, וכן לסייע בתפעול השוטף של משק הגז הטבעי.

באתר משרד האנרגיה והתשתיות ניתן לראות את מחיר הגז הטבעי הממוצע החל מהרבעון הראשון של שנת 2022. המחיר שמפרסמת רשות הגז הטבעי מבוסס על מכירות של ספקי גז טבעי ללקוחות מקומיים לפי דיווחים שהם מעבירים במסגרת תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התשפ"ב 2022, כאשר הדיווח הראשון במסגרת התקנות התקבל במאי 2022 והתייחס לרבעון הראשון של 2022.

בעבר, פירסמה רשות הגז הטבעי במשרד מדי רבעון את חלופות מחיר הגז הטבעי בהתאם למתווה הגז. בשנה וחצי האחרונות, מאז סיום תקופת המעבר שנקבעה במתווה, לא היה פרסום על מחירי הגז הטבעי במשק.
 
ברשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה והתשתיות מסבירים כי הגברת השקיפות, דרך הפרסום, תתרום לפיתוח משק הגז הטבעי בהתאם למטרות שהוגדרו בחוק משק הגז הטבעי.

» פורסם בחדשות

 













התכנית להגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות עולה שלב נוסף - פרויקט תעלת הקינט 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התכנית להגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות עולה שלב נוסף


פרויקט תעלת הקינט, שיתן מענה למעבר מוגבר של מי שיטפונות מירדן לתוך שטח ישראל, עקב הפיתוח המואץ בחוף הירדני - יוצא לדרך בעלות של כ-200 מיליון ₪. מדובר במימוש הסכם לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח בעלות כוללת של 1.2 מיליארד ₪

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-07-2023


""
מפרץ אילת. Image by Carlos / Saigon - Vietnam from Pixabay

הפיתוח המואץ בשנים האחרונות בחוף הירדני, הכולל הגבהה מסיבית של פני השטח מחריף את בעיית הנגר הגוברת באזור אילת. הגבהת פני השטח גורמת למעבר מוגבר של מי שיטפונות לתוך שטח ישראל, ובפרט לכיוון החלק המזרחי והחוף הצפוני של העיר אילת ומשפיע רבות על תכניות הפיתוח של העיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בכדי לתת מענה לבעיית הנגר, רשות הניקוז קידמה את התכנית אשר אושרה במשרד החקלאות על פי חוק הניקוז. חתימת ההסכם והשקת הפרוייקט התקיימו הבוקר (א').

משרד החקלאות תקצב בשנים האחרונות את רשות הניקוז לטובת ביצוע מקטעים ראשונים בפרויקט. כעת, המשרד מתקצב את היתרה במימון מההסכם המשותף בין אגף התקציבים באוצר לבין רשות מקרקעי ישראל. המהלך ישחרר חסם לקידום פרויקט "הלגונה" באזור המלונות הצפוני של אילת המקודם על ידי רשות מקרקעי ישראל.

עבודות הפיתוח באילת הן חלק ממהלך רחב בהשקעה חסרת תקדים בהובלת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, במטרה להיערך באופן מיטבי להשלכות צפויות של משבר אקלים גלובלי וצמצום תופעות חוזרות של שיטפונות והצפות במרחב העירוני והכפרי.

בתוך כך, המשרד חתם בשנה האחרונה על הסכם עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל להקצאת  סכום תוספתי בהיקף של כ-1.2 מיליארד ₪ לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח בכל רחבי הארץ. במסגרתו אושרה התכנית הגדולה והראשונה מהסכם זה בעלות של  כ-200 מיליון ₪ במסגרתה, מתכוננת הסטת תעלת הקינט כ-70 מטר מזרחה ממיקומה הנוכחי בקטע שאורכו כ-900 מטר מהים לכיוון מפגש התעלה עם רח' קאמפן, לטובת תכנית מלונאות ונופש סביב הלגונה באילת.

""
חתימת ההסכם והשקת פרויקט הקינט. צילום: יהודה בן יתח, יוד צילומים - באדיבות משרד החקלאות

בנוסף, מתוכננת הסדרת תעלת הקינט, הסדרת וייצוב גדות וחתך אורכי בקטע שאורכו כ-2,000 מטר ממפגש התעלה עם רח' קאמפן ועד מסוף רבין. צעדים אלו מתוכננים כדי לאפשר מעבר נגר באירוע שיטפון המתאים לספיקת התכן בהתאם למאושר בתכנית מפעל הניקוז. על מנת להבטיח את הצלחת התכנית, יינקטו הצעדים הבאים: הקמת  תעלה בשיפוע אורכי רציף, קירות צד תומכים, תחתית מבוטנת, יועתקו  תשתיות, השפלת מי תהום, יוקמו  מעבירי מים לכלי רכב ולהולכי רגל ותבנה  תחנת שאיבה לסחרור מים.

סגן שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ משה אבוטבול: "אני שמח שאנו זוכים היום לנחת בבשורה של חניכת פרויקט תוכנית הקינט בעיר אילת, דבר שיתן בעז"ה עוגן ביטחוני מפני שיטפונות ואסונות חס וחלילה העלולים להיגרם ולמניעת אובדן רכוש ונפש. משרד החקלאות פועל בכל דרך לבלימת ומניעת שיטפונות ויחד עם רשויות הניקוז, משרדי ממשלה, רשויות המקומיות ושותפים נוספים חתומים יחד על פרויקטים רבים בתחום, ובעלויות של מיליארדי שקלים למען מטרה חשובה זו. בהזדמנות זו, אני מודה לשר החקלאות היקר מר אבי דיכטר, ולמנכ"ל הנמרץ, אורן לביא, ולידידי ד"ר דוד אסף סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד על ההובלה וההצלחה ושיתוף הפעולה הפורה בתחום הניקוז ושימור הקרקע במדינה. נמשיך יחד בתנופה גדולה, עד לביצוע מושלם של כלל הפרויקטים הרבים, הנמצאים בתכנון ועשיה ברחבי הארץ".

""
השקת פרויקט תעלת הקינט. צילום: יהודה בן יתח, יוד צילומים - באדיבות משרד החקלאות

ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "תכנית זו מהווה עדות לפעילות משרד החקלאות ולתקציבים שהמשרד נותן במטרה להילחם באתגרים שונים שמזמנים לנו שינויים האקלים, ביניהם שיטפונות והצפות. תכנית זו תאפשר הגנה מיטבית של אילת מפני הצפות ושיטפונות תוך שמירת ייחודה של אילת כעיר תיירות חשובה במדינת ישראל".

שי קרפ, מנהל מרחב דרום ברשות מקרקעי ישראל: "התוכנית להגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות במרכזה תעלת הקינט היא בשורה חשובה ונחוצה לעיר ולאזור, שתאפשר רציפות תקינה של חיי היומיום ותמנע שיבושים או נזקי תשתיות האופייניים לאזור מעת לעת גם באירועי מזג אויר גשום. התוכנית, שרשות מקרקעי ישראל היא שותפה במימונה, גובשה בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים ובשיתוף פעולה פורה, מקצועי וחשוב שכלל את משרד החקלאות ופיתוח הכפר ורשות ניקוז ונחלים ערבה. פרויקט הקינט יאפשר את פיתוח האזור, ייתן מענה גם לפיתוח עתידי ויאפשר פתרונות איכותיים התואמים את הצרכים והאתגרים הצפויים בראייה ארוכת טווח".

» פורסם בחדשות













תיעוד נדיר ומרגש: להקת דולפינים ממין עב־שן קטלני נצפתה מול חופי הרצליה - טבע ישראלי 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיעוד נדיר ומרגש: להקת דולפינים ממין עב־שן קטלני נצפתה מול חופי הרצליה


הלהקה שמנתה 4-5 דולפינים ממין עב-שן קטלני, מין מרשים מאוד באורך של כשישה מטרים בצבע שחור, נצפתה על-ידי חברים במועדון 'דרך הים' בהרצליה. ''הדולפינים שפגשנו היו שונים מאלה שיוצא לנו להיתקל בהן בדרך כלל. כאלה מעולם לא ראינו. זה היה מרגש מאוד. ידענו שחשוב לדווח כדי שיכירו את התצפית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-07-2023


""
עב-שן קטלני מול חופי הרצליה. צילום: אורי אגר

להקה של 4-5 דולפינים מהמין עב־שן קטלני נצפתה ביום ששי האחרון מול חופי הרצליה. התיעוד הנדיר הועבר ע"י תומר, אורי וזהר ממועדון 'דרך הים' בהרצליה, דרך אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע, וממנה לעמותת דלפיס – למען היונקים הימיים בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

השלושה סיפרו: "הדולפינים שפגשנו היו שונים מאלה שיוצא לנו להיתקל בהם בדרך כלל. הם היו כהים יותר, גדולים יותר ועם אף פחוס ועבה. כאלה מעולם לא ראינו. זה היה מרגש מאוד. ידענו שחשוב לדווח כדי שיכירו את התצפית".

לדברי ד״ר אביעד שיינין מדלפיס, ראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, העב־שן הקטלני נדיר יחסית בים התיכון ומרבית התצפיות האחרונות שלו הן ממזרח הים התיכון. הוא קרוב המשפחה של הלוויתן הקטלן (האורקה) והוא דולפין מרשים מאוד באורך של כשישה מטרים, בצבע שחור פחם.

"הדיווח המרגש שהועבר גם לדלפיס הינו הדיווח השני של להקת עב־שן קטלני עד כה בשנת 2023. דיווחי עב־שן קטלני בישראל אינם שכיחים ובדלפיס מתקבלים דיווחים בודדים בכל שנה. השינוי המעניין שאנו עדים אליו, הוא כי בעבר התצפיות היו רחוקות מהחוף ובשלוש השנים האחרונות ישנם דיווחים גם מקרבת החוף״, מוסיף שיינין.

צילום: אורי אגר

בחברה להגנת הטבע מציינים כי לאחרונה הושקה תוכנית אב חדשה להגנה על הים העמוק שצפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2030 ועיקרה הגנה על 30% מהשטח הימי של ישראל. התוכנית אומצה ע"י השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, והוכנה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, אוניברסיטת חיפה, בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה, המכון לחקר ימים ואגמים לישראל, אוניברסיטת תל אביב ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט.

הדס גן-פרקל, רכזת אפליקציית SeaWatch ב"חצי הכחול" של החברה להגנת הטבע, מוסיפה כי תיעוד להקת הדולפינים מול חופי הרצליה ממחישה את המגוון הביולוגי הראוי להגנה בים הישראלי. "שטח האזור הכלכלי הבלעדי של ישראל, בים התיכון, נפרש על פני 21,000 קמ"ר ודומה בהיקפו לשטחה היבשתי של מדינת ישראל. מרחב זה, שכולו מוגדר ים עמוק, משמש דולפינים, לווייתנים, צבי ים ועוד מיני דגל, וכן כאזור הרבייה של טונה כחולת סנפיר וכרישי עומק. במרחב זה נמצאים בתי גידול מורכבים וייחודיים, אך למרות זאת, דווקא שם לחצי הפיתוח הולכים וגוברים: כוונות משרד האנרגיה להרחיב את חיפושי הגז ולהניח תשתיות לייצוא שלו, דיג הרסני וכוונות לפיתוח כלכלי נוסף, כמו אנרגיות מתחדשות וחקלאות ימית", היא אומרת.
העב־שן הקטלני חי באוקיינוס ההודי, חלקו המזרחי של האוקיינוס השקט, ברצועות החוף של האוקיינוס האטלנטי, בים התיכון ובים הבלטי. הוא נחשב לשחיין מהיר ונמרץ מאוד, ומסוגל גם לקפוץ לגובה מתוך המים. הוא ניזון בטבע בעיקר מדגים ודיונונים בגדלים שונים.

""
עב-שן קטלני מול חופי הרצליה. צילום: אורי אגר

בחברה להגנת הטבע מזכירים כי החל מ־1 ביולי חלה בים התיכון עונת הגיוס, בה הדגים הצעירים מצטרפים אל האוכלוסייה הבוגרת, וניתן להבחין בעלייה חדה בשיעור הדגיגים שנידוגים בדיג מכמורת. לכן, החל מימים אלו ולמשך חודשיים בלבד, המכמורות בישראל אמורות לשבות מפעילות, ועמדת החברה להגנת הטבע היא שיש להשבית שיטת דיג הרסנית זו לצמיתות. אם בכל זאת צפיתם במכמורות בים, אנא דווחו על כך באפליקציית SeaWatch.
 
למידע נוסף על עונת הרבייה והגיוס: https://bit.ly/2xxLTfN
לתוכנית האב לשמורות טבע ימיות - הקליקו כאן
הורידו את SeaWatch לדיווח על מפגעים בים: https://onelink.to/n8jhgj
ראיתם יונק ימי? שמרו מרחק, צלמו ודווחו לעמותת דלפיס בקישור: https://www.delphis.ngo/reporting או באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע

» פורסם בחדשות













קטיף המנגו החל בימים אלה וצפוי להגיע לכ-55 אלף טון - חדשות חקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קטיף המנגו החל בימים אלה וצפוי להגיע לכ-55 אלף טון


במהלך סיור שנערך למגדלי המנגו ולבעלי חברות בענף, הוצגו מחקרים חדשים ופרויקטים להשבחה ואיקלום זנים חדשים. מטעי המנגו בישראל משתרעים על פני כ-25 אלף דונם - עיקרם בסובב כנרת ובעמק המעיינות, והיתר בערבה, בקעת הירדן ועוטף עזה. בשנים האחרונות נרשמת עלייה עקבית בביקוש העולמי למנגו הישראלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-07-2023


""
מנגו מעמק הירדן. צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשבוע שעבר נערך סיור מקצועי למעל 100 מגדלים ומנהלי חברות בענף, במטעים באזור עמק בית שאן, לסקירת מצב ענף המנגו בישראל. בסיור הוצגו מחקרים יישומיים וחדשניים הנערכים בעמק להגדלת יבולים ומניעת נשירת חנטים, וכמו כן פרויקטים להשבחת ואקלום זנים חדשים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הסיור נערך ביוזמת מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון במכון המחקר מיגל, שולחן מגדלי המנגו במועצת הצמחים, ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות.

""
סיור מגדלי מנגו במטעי מנגו באזור עמק בית שאן. צילום: שי צעידי

אלקנה בן ישר, יו"ר שולחן מגדלי המנגו במועצת הצמחים, דיווח כי קטיף המנגו החל בימים אלה ויימשך עד חודש דצמבר, כאשר היבול צפוי להגיע לכ-55 אלף טון, לעומת 60 אלף טון אשתקד, ירידה הנובעת מתקופה קרה בעונת האביב, שהשפיעה על החנטה בחלק מהחלקות.

עם זאת, ענף המנגו נמצא בצמיחה של כ-50% בתפוקת הפרי בשמונה השנים האחרונות, כאשר בשנת 2015 היבול העונתי עמד על כ-40 אלף טון. שטחי הגידול בישראל משתרעים על פני כ-25 אלף דונם, עיקרם בסובב כנרת ובעמק המעיינות, והיתר בערבה, בקעת הירדן ועוטף עזה.

""
מטע מנגו. צילום: אלקנה בן ישר יו''ר שולחן המנגו במועצת הצמחים

עוד ציין בן ישר, כי נרשמת עלייה עקבית בביקוש העולמי למנגו הישראלי, שממצב אותו כענף הייצוא השלישי בהיקפו בתחום הפירות, אחרי האבוקדו והתמר. "עיקר הייצוא, שעמד בעונה הקודמת על כ-17 אלף טון, מופנה מדי שנה לשוק האירופי, המתקרב לרוויה והתחרות בו נעשית קשה יותר, ועל כן, פועל שולחן מגדלי המנגו לפתיחת שווקים חדשים בצפון אמריקה ובמדינות המפרץ, במטרה להבטיח את המשך הצמיחה בענף. ייחודו של המנגו הישראלי מתבטא בציפה נטולת הסיבים, בטעמים משובחים, בחיי המדף ארוכים, ובשלל הזנים, ברובם פיתוח ישראלי, המבשילים לאורך הקיץ והסתיו" אמר בן ישר בסיור.

""
צילום: תקשורות יעל שביט

ראובן דור, מנהל קשרי חוץ במו"פ צפון: "המשימות העיקריות העומדות בפני ענף המנגו, הינן הגדלת היבולים, הארכת עונת השיווק, ופתיחת שווקים חדשים בעולם, במטרה להקנות למגדלים הישראלים יתרון יחסי על פני מתחריהם בעולם, ולהבטיח את המשך השגשוג. לשם כך, משקיע ענף המנגו מאמצים רבים במחקר לאיתור כנה חזקה ופורייה יותר מהכנה 13/1 שרוב מטעי ישראל נטועים בה, ובהוספת זנים מאוחרים, איכותיים וצבעוניים לסל הגידולים, באמצעות פרויקט השבחת זנים, ותכנית אינטרודוקציה לאקלום זנים מהעולם, המבוצעים על ידי מו״פ צפון בהובלת ד״ר נבות גלפז, ובמימון המדענית הראשית במשרד החקלאות ושולחן מגדלי המנגו".

""
מחקרים לאקלום זני מנגו חדשים במו''פ צפון-מיגל. צילום: תקשורות יעל שביט

כחלק מהסיור, ערכו המשתתפים טקס פרידה מרגש והרמת כוסית לכבוד פרישתו לגמלאות של מיקי נוי, ממ"ר סובטרופיים ארצי בשה"מ, בתום שנים רבות של תרומה ועשייה עבור ענף המנגו בפרט, והחקלאות הישראלית בכלל.

בסיור השתתפו- אלקנה בן ישר, יו"ר 'שולחן המנגו' במועצת הצמחים, חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון, מיקי נוי ממ"ר סובטרופיים ארצי בשה"מ, משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, ראובן דור מנהל קשרי חוץ במו"פ צפון, ד"ר נבות גלפז חוקר במו"פ צפון, שי צעידי טעמי קינן, מדריכי סובטרופיים, ומעל 100 מגדלים ומנהלי חברות בתחום המנגו.

» פורסם בחדשות
 













אבשלום (אבו) וילן הודיע על סיום תפקידו כמזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל - חדשות ארגוני החקלאים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אבשלום (אבו) וילן הודיע על סיום תפקידו כמזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל


וילן מכהן בתפקיד כ-14 שנים. ההחלטה על מחליפו תתקבל בישיבה הבאה. מזכ''ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: ''אבו ניווט את ההתאחדות ביד בוטחת ואחראית בשנים סוערות לחקלאות ולחקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2023


""
''ניווט את הספינה ביד בוטחת''. אבו וילן נושא דברים בוועידת התנועה הקיבוצית החמישית. צילום: דנה בר-און - באדיבות התנועה הקיבוצית

אבשלום (אבו) וילן הודיע בישיבת מזכירות התאחדות חקלאי ישראל האחרונה על סיום תפקידו כמזכ"ל ההתאחדות. וילן, חבר קיבוץ נגבה, מכהן בתפקיד כ-14 שנים. לפני כן כיהן כחבר כנסת מטעם מרצ במשך עשור ועמד בראש הלובי החקלאי, לאחר שהיה שלוש שנים בתפקיד מזכ"ל הקיבוץ הארצי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

התאחדות חקלאי ישראל, ארגון הגג של חקלאי ישראל, מאגדת בתוכה את תנועות ההתיישבות ואת ארגוני המגדלים הענפיים. יו"ר ההתאחדות הוא מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח. מזכירות ההתאחדות קיבלה את בקשתו של וילן, והמועמד להחליפו, אורי דורמן מהמושבה קדמת צבי, התארח בישיבה והציג את עצמו ואת קורות חייו ויכולותיו. לא נערכה הצבעה בעניין מינוי של דורמן וההחלטה תתקבל בישיבת המזכירות הבאה.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר הודה לאבשלום וילן על מילוי התפקיד המורכב, בימי סערה ושרב, תוך עמידה איתנה וגאה על משמר החקלאות וחקלאי ישראל. "אבו ידע לנווט אותנו ביד בוטחת ואחראית בשנים סוערות לחקלאות ולחקלאים ונעזר בניסיונו הרב להוביל אותנו ביחד - התנועות והארגונים - על מנת לאפשר לחקלאות הישראלית לצלוח מכשולים ולשגשג", אמר מאיר.

» פורסם בחדשות
 













הארכת עונת הדובדבנים בישראל: זנים חדשים הוצגו למגדלים ברמת הגולן - מו''פ צפון 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הארכת עונת הדובדבנים בישראל: זנים חדשים הוצגו למגדלים ברמת הגולן


עונת הדובדבן המאוחרת, התבססה עד היום בעיקר על הזן 'בינג' שנקטף עד שלהי חודש יוני. כעת, בזכות הצטרפותם של הזנים 'סוויט-הארט' ו-'רגינה' וההרחבה הצפויה בשטחי הגידול שלהם, יגדל ההיצע של הדובדבנים בשנים הקרובות ויאריך את עונת הגידול והשיווק - מה שייטיב עם המגדלים וגם עם הצרכן הישראלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-06-2023


""
חלקת דובדבנים במטע מרום גולן. צילום: מו''פ צפון

יבולים מסחריים בזני הדובדבן 'סוויט-הארט' ו-'רגינה', צפויים לשפר את היצע ואיכות הזנים האפילים בישראל, ולהאריך את עונת השיווק בעוד כשלושה שבועות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הזנים הוצגו לראשונה במטעי אלוני הבשן ומרום גולן, במסגרת הסיור השנתי למגדלי הדובדבן שהתקיים ברמת הגולן ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, ענף הפירות במועצת הצמחים ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות.

זן הדובדבן 'סוויט-הארט' - זן פטנט שהובא לארץ על ידי מועצת הצמחים, וזן ה-'רגינה' שהובא על ידי משתלת חנני, ואוקלמו כחלק מתכנית האינטרודוקציה של מו"פ צפון, נחשבים לזני דובדבן איכותיים במיוחד בזכות טעמם, מוצקותם, צבעם, רגישות נמוכה להסתדקות ועמידות טובה באחסון.

""
חלקת זני הדובדבנים סוויט-הארט ורגינה במטע מרום גולן. צילום: מו''פ צפון

זן ה-'סוויט הארט', העומד להיקטף בתחילת חודש יולי ולהניב לראשונה יבול מסחרי מאופיין ביבול ממוצע גבוה, כ-1.9 טון לדונם. שטחי גידולו משתרעים כיום על כ-100 דונם מניבים במטעי אלוני הבשן, מרום גולן, אל-רום ועין זיוון. עקב הצלחת היבול ונטיעות צעירות ומתוכננות במטעי צפון הגולן, יורחבו שטחי הגידול המניבים בכ-100 דונם נוספים כבר בשנים הקרובות.

זן ה-'רגינה', המבשיל במקביל לזן הוותיק 'בינג' ונקטף בימים אלה ועד סוף חודש יוני, יניב יבולים מסחריים זו השנה השנייה, כ-1.5 טון ממוצע לדונם. שטחי הגידול של הדובדבן מזן 'רגינה' משתרעים כיום על כ-35 דונם מניבים במטעי עין זיוון, מרום גולן, אלוני הבשן ויראון, וכ-70 דונם נוספים של נטיעות צעירות ומתוכננות במשקי צפון רמת הגולן.

""
נטיעות דובדבן צעירות במטע רמת מגשימים,תל פארס. צילום: מו''פ צפון

ד"ר מיכל אקרמן-לברט, חוקרת עצי פרי נשירים במו"פ צפון-מיגל: "עונת הדובדבן המאוחרת, התבססה עד היום בעיקר על הזן האפיל 'בינג' הנקטף עד שלהי חודש יוני ואחראי לכ-30% מהיבול הארצי. כעת, בזכות הצטרפות שני הזנים האיכותיים החדשים לסל הגידולים המסחריים, וההרחבה הצפויה בשטחי הגידול שלהם, יתאפשר בשנים הקרובות לגוון את היצע הדובדבן, לשפר את איכות התוצרת ולהאריך את עונת הגידול והשיווק, מה שייטיב הן עם המגדלים, והן עם הצרכן הישראלי".

""
מימין: דר' ענת זיסוביץ-חריט שה''מ, משה עגיב-מו''פ צפון, דר' מיכל אקרמן-לברט מו''פ צפון, איל יונאי מועצת הצמחים, רז ליבנה ונורי מורג מטע אל-רום, שמעון אנטמן מועצת הצמחים, טל מור ועלי אלקיש מטע מרום גולן

במהלך הסיור המקצועי, בהובלת איל יונאי יו"ר שולחן הדובדבן במועצת הצמחים, ד"ר מיכל אקרמן-לברט ממו"פ צפון, שמעון אנטמן ממועצת הצמחים וד"ר ענת זיסוביץ-חריט משה"מ, הציגו מגדלים מאלוני הבשן, מרום גולן, רמת מגשימים ויונתן, שיטות עיצוב חדשות, פרוטוקולים שונים לממשק גידול, ותוצאות ראשוניות של מחקרים בתחום גידול הדובדבן. עוד התארחו המשתתפים בבית האריזה 'פירות גולן' של 'בראשית', בו קיבלו סקירה על טכנולוגיות קירור חדישות לאיסום פרי הדובדבן בין שבוע לחודש (לפי הזן), ועל חידושים במעבדה לביקורת איכות, שיאפשרו התייעלות משמעותית בדיגום הפרי.

מנתוני 'ארגון מגדלי הפירות בישראל', עולה כי יבול הדובדבן הארצי יגיע השנה לכ-4,300 טון, בדומה לממוצע הרב שנתי. שטחי הגידול בישראל משתרעים על כ-5,000 דונם, כאשר למעלה מ-90% מהדובדבנים בארץ גדלים באזור הגליל ובגולן. זני הדובדבן העיקריים הם ה'בינג'-30%, 'רנייר'-20%, 'בורלא'- 15%, 'רויאל דון'- 10%, 'הידל פינדל'- 7%, 'צ'ינוק'- 5%, 'ואן'- 5%, 'סטלה'- 5%, 'סאם'- 3%.

» פורסם בחדשות













כאלף אפרוחים נמצאו מתים במושבת שחפיות הים בעתלית - חדשות טבע וסביבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כאלף אפרוחים נמצאו מתים במושבת שחפיות הים בעתלית


הסיבה טרם נקבעה רשמית, אך ככל הנראה מדובר בחיידק שעלול לגרום לתמותה רחבה בשל הצפיפות של השחפיות במקום. המושבה בעתלית, היא מושבת הקינון העיקרית והיחידה בארץ. החברה להגנת הטבע: ''תמותה פתאומית זו, פירושה חיסול עונת הקינון, עבור שני מיני השחפיות, אשר נמצאים בסכנת הכחדה בישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-06-2023


""
שחפית גמדית. צילום: אנדרה זערור, נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקימדיה

כאלף אפרוחים של שחפיות מתו לאחרונה מגורם שטרם זוהה רשמית במושבת השחפיות הדוגרות בעתלית. האירוע החל לפני כחודש ובתוך כמה ימים, מתו רוב האפרוחים - מרביתם בני שלושה עד חמישה ימים בלבד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק
 
בעתלית, מתקיים פרויקט המשותף לרשות הטבע והגנים ולחברה להגנת הטבע, במסגרתו מתבצע מעקב רציף, יום ולילה, אחר המתרחש במושבה, באמצעות מצלמות המופעלות על ידי צוות מתנדבים מיומנים. בנוסף, רשות הטבע והגנים הקימה סביב המושבה אמצעי הגנה, אשר שומרים על השחפיות המקננות מפני פגיעה של טורפים כמו תנים, כלבים, שועלים וחתולים.

לפני כחודש, החל אירוע תמותה באי מבודד, אשר נמצא במושבת השחפיות שדוגרות בעתלית. בתוך כמה ימים, מתו רוב האפרוחים במושבה - כאלף אפרוחי שחפית הים, מרביתם בני ימים אחדים (5-3 ימים).

במושבת הקינון בעתלית, דוגרים מעל אלף זוגות של שחפית הים ועוד כ-200 זוגות, של השחפית הגמדית. זו מושבת הקינון העיקרית של שחפית הים והיחידה בארץ, של השחפית הגמדית. תמותה פתאומית זו, פירושה חיסול עונת הקינון, עבור שני מיני השחפיות, אשר נמצאים בסכנת הכחדה בישראל.  

""
אפרוח שלא שרד את המגיפה. צילום: ד"ר יוסף כיאט, פרויקט השחפיות בעתלית
 
אפרוחים מתים וגוססים ודגימות מפרטים בודדים בריאים, ששרדו את המגיפה, נלקחו לבדיקות מעבדה, במספר עיתויים, על ידי ד"ר יוסף כיאט, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע ומנהל הפרויקט ועל ידי וטרינר רשות הטבע והגנים. בבדיקות שנערכו במכון הווטרינרי של השירותים הווטרינרים, נדחתה האפשרות של תחלואה בשפעת העופות. החשש עלה, מכיוון ששפעת עופות, זוהתה לאחרונה בשחפיות ים במרכז ובמזרח אירופה. בבדיקות נשללה גם האפשרות לפגיעה על ידי נגיף הניוקסל, שפגע אנושות במושבה זו בשנת 2016 בשחפיות משני המינים, בעיקר באפרוחים, אך גם בבוגרים.

מה שנמצא, זו דווקא נגיעות מובהקות בחיידק shigelloides Plesiomonas – שבודד בתרביות נקיות מאיברים שונים, שהגיעו ממספר פרטים. מדובר בחיידק אופורטוניסט, שיכול לגרום למקרי תמותה ותחלואה באפרוחים באופן ישיר (מקרה חריג דומה, תואר בספרות המדעית כגורם תחלואה ותמותה יד עם חיידק אחר, באפרוחי פינגווין, שהוחזקו בגן החיות באזל בשוויץ) או באופן עקיף, בעקבות חשיפה לגורם ראשוני, כגון נגיעות בווירוס. דגימות הועברו לבדיקות נוספות, שנועדו לזהות מעורבות של נגיפים אחרים, אך עדיין אין תשובות.
 
בבדיקות שערכו פקחי רט"ג במושבות האחרות המוכרות של שחפיות הים, נמצא: באי היונים, כנראה הייתה פגיעה דומה לעתלית וכלל לא זוהו אפרוחים, אך נספרו כ - 80 זוגות בדגירה ובתחילת קינון; בשמורת החולה, במושבה היחידה המוכרת ממזרח לקו פרשת המים, נמצאו 37 קינים פעילים, עם יותר מאפרוח לזוג, מה שמעיד שכנראה מושבה זו לא נפגעה.

צילום: ד"ר יוסף כיאט, פרויקט השחפיות בעתלית

"שני המינים, שחפית הים והשחפית הגמדית, מגיעים לעתלית בעונת האביב ומבלים את החורף לחופי מזרח אפריקה ודרומה", מסביר ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע. "מושבת הקינון בעתלית, תומכת במעל 90% מהאוכלוסייה הדוגרת בישראל, של שני המינים. ישנה חשיבות רבה, להגנה מקסימלית על מושבת קינון של השחפיות בעתלית, בה נמצא אחוז גבוה כל כך, מהאוכלוסייה הדוגרת בישראל. עם זאת, במושבה כל כך צפופה, כמו זו בעתלית, הסיכון להדבקה מהירה, במקרה של מחלה התוקפת את המושבה, הוא בגדר 'כל הביצים בסל אחד', כפי שהתרחש, לצערנו, באירוע הנוכחי. מצב זה, הוא תוצאה של המגמה המדאיגה, של פגיעה וצמצום בתי גידול לחים במרכז וצפון ישראל, בעשורים האחרונים. ישנו צורך דחוף, לייצר ולשמר אתרי קינון נוספים לשחפיות ברחבי ישראל, אשר יאפשרו את הורדת הצפיפות הגבוהה במושבת הקינון בעתלית. למרבה המזל, התפרצות זו, של מחלה אשר אירעה בעתלית, לא פגעה בבוגרים, אלא רק באפרוחים. עם זאת, אירוע זה משמש תמרור אזהרה, לקראת אירועים חמורים יותר, אשר עלולים להתרחש בעתיד".
 
אוהד הצופה, אקולוג עופות דורסים, ברשות הטבע והגנים: "המצב הפגיע של השחפיות בישראל, כשרוב האוכלוסייה מרוכזת באתר יחיד, הינו תוצאה של פגיעה רחבה בבתי גידול לחים בישראל, מזה עשורים רבים. ומאידך, הפרעות קשות באתרים שנותרו, גם אם מוגנים כשמורות (אי היונים, שפך נחל דליה) דוחקים את כל השחפיות, להתרכז במקום מוגן יחסית. לשם כך, רט"ג פועלת כיום לשקם אתרים נוספים, בחוף כרמל, החשובים לשחפיות הים וגמדיות, כגון להקים מחדש מלחה, במה שהיה בעבר בריכות דגים שננטשו בנווה ים ושיקום שמורת הדיפלה (שפך נחל דליה).

הופעה שכיחה יחסית, של מחלות מדבקות בפרט ופתוגנים בכלל, הינו איום, שנצטרך להמשיך להיערך אליו, לאור התהליכים להם אנו עדים בארץ ובעולם, עם התפרצויות של מחלות המופיעות בתדירות שכנראה הולכת ועולה כנראה, כשפעת עופות.

הצד המעודד בסיפור, הוא ההצלחה של שיתוף הפעולה בין הגופים, שכולל מצלמות, הנצפות על ידי מתנדבות ומתנדבים: בזכות המצלמות, זוהתה מהר התחלואה ובעקבותיה - תגובה מהירה של הגורמים הווטרינריים שלנו, שיחד עם המכון הווטרינרי ע"ש קמרון, תאפשר לחקור את התופעה ולזהות את גורמי התמותה. במקרים רבים בעבר, התמותה והכישלון בקינון, זוהו רק בדיעבד, לקראת סוף העונה, וברוב המקרים, נותרנו חסרי אונים לתוצאות הקשות וללא תשובות שיאפשרו להיערך לשנים הבאות".

» פורסם בחדשות
 













גבולות ממלכת דוד וממלכת רחבעם נחשפים במחקר ישראלי חדש - המכון לארכיאולוגיה - האוניברסיטה העברית 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גבולות ממלכת דוד וממלכת רחבעם נחשפים במחקר ישראלי חדש


המחקר שנערך באוניברסיטה העברית, קובע לראשונה, באמצעים ארכיאולוגיים והיסטוריים, את גבולות ממלכתו של דוד המלך ושל נכדו המלך רחבעם, ופותר את הוויכוח ארוך השנים על עצם קיומן של הממלכות ועל גבולותיהן העירוניים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2023


""
מפת ממלכת יהודה והשלבים העיקריים בהתפתחות השטח העירוני. הכין י. רוזנברג

מחקר חדש של פרופ' יוסי גרפינקל מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, אשר התפרסם בכתב העת היוקרתי Jerusalem Journal of Archaeology קובע לראשונה מה היו גבולות תהליך העיור והתכנון של השלב הקדום של ממלכת יהודה בתקופת המלך דוד והיכן ישבה האדמיניסטרציה המרכזית של ממלכת דוד המלך בתחילת המאה העשירית לפנה"ס ושל המלך רחבעם, בסוף המאה העשירית לפנה"ס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מסביבות שנת 1980 התעוררו חילוקי דעות סוערים אודות הערך ההיסטורי של המסורות המקראית העוסקות במאה העשירית לפנה"ס, תקופת המלכים דוד, שלמה ורחבעם. חלק מהחוקרים טענו שהעיור ביהודה החל רק בסוף המאה התשיעית לפנה"ס, כ 200 שנה אחרי דוד, ואף בשלהי המאה השמינית לפנה"ס, כ 300 שנה לאחר דוד. תפיסה וולגרית אף טענה כי בימי דוד מדובר על 500 איש שהלכו עם מקלות, צעקו, קיללו וירקו. המחקר החדש הינו בעל חשיבות למחקר ההיסטורי של תקופת בית ראשון, ולמחקר המסורת המקראית על אודות דוד המלך והוא מוכיח מעל לכל ספק על קיום הממלכה.

האופן בו הוגדרה ממלכת דוד היא באמצעות קבוצה של ערים בצורות ב"חומות סוגרים" (חומה בעלת שני קירות מקבילים, המחולקים לחדרים), המוקמות רק בהיקף הממלכה ומגינות על דרך ראשית אל לב הממלכה. חומות מבוצרות נמצאו לאורך השנים בשורה של אתרים ועתה, כך מצא פרופ' גרפונקל במאמרו, מתוארכות חומות אלה לתחילת המאה העשירית לפנה"ס, ימי שלטונות של דוד המלך והן מלמדות אותנו היכן השתרעה ממלכת יהודה בתקופת מלכותו.

""
חומת סוגרים מחורבת קיאפה. צילום סקיוויו - באדיבות האוניברסיטה העברית

הניתוח במאמר מראה כי בתקופת דוד התקיימה ממלכה ביהודה, אשר שלטה על שטחים בגב ההר ובצפון שפלת יהודה. ערים בצורות בחומות סוגרים סימנו את גבולות הממלכה, והגנו על צירי הדרכים הראשיות שהובילו לכיוון ירושלים. מיקום חומות הסוגרים, על צירי דרכים הידועות לנו כדרכים ראשיות במרחק של עד יום הליכה מירושלים, אשר הייתה לב ממלכת יהודה והעובדה כי החומות נבנו בסגנון דומה המתאים לתקופה, מלמד אותנו כי אלו הם גבולות הממלכה הקדומה.

על פי המחקר החדש, גבולות הממלכה היו בחורבת קיאפה, היושבת על דרך עמק האלה, בקצה המערבי. בית שמש, יושבת על דרך נחל שורק, בקצה המערבי. תל נצבה, על הדרך הראשית של גב ההר, היושבת בקצה הצפוני וחורבת דוארה היושבת על הקצה הצפוני-מזרחי.  מיקום החומות ודרך בנייתן מלמד אותנו כי בימיו של דוד המלך ניתן למצוא שלטון מרכזי חזק, בעל תפיסה ותוכנית עירונית מובהקת אשר תוחם את הגבולות המרכזיים של ממלכתו מתוך מחשבה וכוונה תחילה.

""
מבט מקרוב לחומה. צילום: יוסי גרפינקל - באדיבות אוניברסיטת חיפה

כמו כן, מצא המחקר כי בתקופתו של המלך רחבעם, בשלהי המאה העשירית לפנה"ס, גודלת ממלכת יהודה והיא כוללת מרכזים עירוניים נוספים, חלקם בגב ההר, וחלקם בצפון ומרכז השפלה. אז גם בוצרה לכיש, העיר השנייה בחשיבותה בממלכת יהודה. הדבר מתכתב עם סדרת ביצורי רחבעם, כמצוין בספר דברי הימים ב' פרק יא,לפיו רחבעם ביצר 15 ערים.

פרופ' גרפינקל הסביר את ממצאי המחקר ואמר כי "מציאת חומת סוגרים באזור זה מסמנות הלכה למעשה את גבולות הגרעין העירוני של ממלכת דוד ומסיימת, את הויכוח ההיסטורי המנהל מזה עשרות שנים על עצם קיומה של ממלכת דוד וגבולותיה". פרופ' גרפינקל המשיך והסביר כי "הדבר מראה כי התיעוד התנ"כי בנוגע להתרחבות והתחזקותו של המלך רחבעם אכן נכון  ואנו אכן מוצעים עדויות בשטח, מתוארכות למועד זה, להתרחבות העירונית המוזכרת בספר דברי הימים. אלו אחד מהפעמים היחידות בהם ניתן היה לתת עדויות אמפיריות היסטוריות וארכיאולוגיות לגביי האמור בספר התנ"ך על המאה העשירית לפנה"ס". פרופ' גרפינקל הסביר את מועד פרסום המחקר ואמר כי "העדויות היו שם תמיד, לא מדובר על ממצאים חדשים היה צריך מישהו שיבוא ויראה את התמונה הכוללת שהן מספרות. שמח שהצלחתי לעשות כן."

החפירות עליהם התבססו המסקנות התקיימו בשיתוף פעולה עם סער גנור מרשות העתיקות ופרופ' מייקל היזל מהאוניברסיטה האדוונאטיסטית הדרומית

» פורסם בחדשות
 













מחקר ישראלי חושף אזור במוח שעשוי לווסת את הדחף לצרוך משככי כאבים - האוניברסיטה העברית 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר ישראלי חושף אזור במוח שעשוי לווסת את הדחף לצרוך משככי כאבים


המחקר מבית האוניברסיטה העברית מראה איך מניפולציה על תאי העצב, משפיעה באופן ישיר על הדחף לצרוך סמים שמשמשים כמשככי כאבים, ולכן עשוי לתרום להפחתת ההתמכרות. הגילוי מספק שביב של תקווה כי ניתן לנצח במאבק המתמשך בהתמכרות לאופיואיטים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2023


""
Image by Steve Buissinne from Pixabay

מחקר פורץ דרך של צוות חוקרים בראשות פרופ' עמי ציתרי ממרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית בירושלים, מצא כי אזור הקלאוסטרום במוח יכול לשמש ווסת על צריכת פנטניל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המחקר, שפורסם בכתב העת Current Biology, מראה כיצד מניפולציה של תאי העצב באזור הקלאוסטרום, משפיעה באופן ישיר על הדחף לצרוך סמים אופיאטים. נמצא כי הפעלה של תאי העצב בקלאוסטרום הקטינה את צריכת הפנטניל בעוד השתקתם הביאה לעלייה בצריכת הסם.

הקלאוסטרום הוא אזור שבעבר נחשד כמהווה את המקום בו התודעה נוצרת במוח, ולאחרונה התגלה כי הוא מהווה ווסת עוצמתי על פעילות קליפת המוח הקדמית, אותו אזור מוחי הקשור בוויסות התנהגותי וקבלת החלטות. במחקר הנוכחי התגלה שהשתקה של הקלאוסטרום גורמת לסמים אופיטים להפעיל את קליפת המוח הקדמית ביתר, ובהתאמה מגבירה את צריכת האופיאטים, ב-בינג׳ים של צריכה ממושכת.

בשנים האחרונות ישנה עליה בדיווחים מכמה מדינות על התפתחות "משבר אופיואידים", המהווה מקור לדאגה חמורה לשלום הציבור, בעיקר כאשר מדובר על אופיאטים סינטטיים, כגון פנטניל, הידועים כממכרים ביותר. בארצות הברית המינהל לאכיפת הסמים הגדיר את הפנטניל כ"איום הסמים הגדול ביותר" בתולדות המדינה ולאחרונה קרא הבית הלבן להשקעה דרמטית בהתמודדות עם מגיפת מנת היתר של אופיואידים במדינה, כשלדבריו, הפנטניל עומד בבסיסה. גם בישראל נראה כי התופעה נמצאת בעליה מדאיגה.

אף על פי שמדובר במגיפה עולמית ופנטניל ידוע כסם חזק וקטלני, טרם אופיינו השפעותיו על המוח או אילו אזורים במוח משחקים תפקיד בהתמכרות לסם זה. דבר זה לא רק מקשה על ההבנה כיצד ולמה מתמכר אדם לפנטניל אלא, באופן חמור יותר, מקשה על מציאת דרכי התמודדות עם ההתמכרות לפנטניל ומניעתה.



אזור הקלאוסטרום במוח הוא מבנה קטן ודק הממוקם תחת קליפת המוח ומקושר למספר רב של אזורים בקליפת המוח ולאזורים נוספים במוח. במחקר קודם של פרופ' ציתרי וד"ר טרם מהאוניברסיטה העברית, נתגלה כי הקלאוסטרום ממלא תפקיד חשוב בהתמכרות לקוקאין ועל כן הוא היווה מועמד מוביל למחקר גם על צריכה פנטניל. ואכן, בסדרת ניסויים שבוצעו ע"י הצוות בראשות פרופ' ציתרי ובהובלת ד״ר טרם ומר יונתן פטאל, נמצא באופן מובהק כי הקלאוסטרום מהווה מטרה להתערבות בהתמכרות לפנטניל, היות והוא מווסת את הדחף לצריכתו בקרב חיות מעבדה.

התוצאות פורצות הדרך, אשר הראו קשר ישיר בין אזור הקלאוסטרום להתמכרות לפנטניל, מייצגות התקדמות
משמעותית במאבק בהתמכרות לאופיואידים, פותחות צוהר לפיתוח עתידי של אסטרטגיות טיפוליות יעילות שמטרתן להפחית את ההתמכרות לאופיואידים בקרב מכורים פעילים ומניעת התמכרות. בין היתר, מחקרי המשך יכולים לחקור תרופות וחומרים המגבירים את פעילות הקלאוסטרום כדי לקבוע את יעילותם בהפחתת צריכת סמים והתמכרות.

פרופ' עמי ציתרי, החוקר הראשי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הביע התלהבות מההשלכות הפוטנציאליות של המחקר, וקבע "הממצאים שלנו שופכים אור על הקשר החשוב בין הקלאוסטרום וקליפת המוח הקדמית, המווסתים את הצריכה של פנטניל." פרופ' ציתרי הוסיף וסיפר על ההשלכות המעשיות שיש למחקר ואמר "לתוצאות המחקר יש פוטנציאל להשלכות קליניות, הן בתחום הדיאגנוסטי והן בתחום הטיפולי. על ידי הרחבת הידע שלנו על התהליכים העצביים המעורבים בהתמכרות, חוקרים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות יכולים לפעול לפיתוח אסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות יותר, גם באמצעים תרופתיים וגם באמצעים אחרים."

במסגרת המחקר התבסס גם הישג טכני בדמות יצירה של מערכת אוטומטית לחקר התנהגות ממכרת. המערכת הזו צפויה לאפשר לחוקרי התמכרות ברחבי העולם לייעל את הזיהוי הן של הפוטנציאל הממכר של תרופות לפני שהן נכנסות לשימוש קליני בבני אדם, והן של זיהוי תרופות המווסתות התמכרות. בצוות המחקר היו שותפים, מלבד פרופ' ציתרי שעמד בראשו, גם ד"ר אנה טרם שזכתה לאחרונה לתואר הדוקטור שלה, ויונתן פתאל, שיזם את הפרויקט כתלמיד תיכון.

» פורסם בחדשות













קנט פיצתה את מגדלי הכותנה בסכום של כ-6.3 מיליון ₪ בשש העונות האחרונות - חדשות בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנט פיצתה את מגדלי הכותנה בסכום של כ-6.3 מיליון ₪ בשש העונות האחרונות


במקביל לגידול בהיקף שטחי הכותנה בישראל שזינק ב-300% אחוזים בשנתיים האחרונות, עלה גם היקף הנזקים שנגרמו למגדלים כתוצאה מאירועי אקלים חריגים בשש השנים האחרונות, בנוסף לאביב האחרון שהתאפיין באירוע ברד קיצוני שהכחיד חלקות כותנה צעירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2023


""
גידולי כותנה בשדות עמק חפר. מאת: Arielinson - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקימדיה

על פי נתוני מועצת הכותנה, בשנה החולפת חל גידול חד של יותר מ-300% בהיקף השטחים החקלאיים לגידול כותנה בישראל: מ-27 אלף דונם בשנת 2021 ליותר מ-84 אלף דונם בשנת 2022. בהתאם, תפוקת הכותנה זינקה ועמדה בשנת 2022 על כ-17,000 טון. זאת על רקע הגידול בביקוש העולמי למוצרי כותנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אולם, במקביל למהלך המבורך של גידול בהיקף הגידולים, עולים גם הסיכונים הכלכליים אותם נוטלים המגדלים. בעיקר סיכונים הנובעים ממשבר האקלים. מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בשש העונות האחרונות, פיצתה החברה את מגדלי הכותנה בסכום של כ-6.3 מיליון ₪. רובם כתוצאה מנזקים שנגרמו מאירועי אקלים חריגים וגשמים. בקנט מציינים כי חודשי האביב של שנה זו הביאו עימם אירוע ברד קיצוני שהוא לבד הסב נזק של מעל לחצי מיליון ש"ח לחלקות צעירות שנכחדו.

אזורי הגידול העיקריים של הכותנה הם: שפלת החוף הדרומית ועמק יזרעאל, הגליל המערבי, עמק חפר ומנשה. בעקבות העלייה בגידול הכותנה בישראל, חזרה הכותנה גם לנגב ולגליל העליון, ולאחר הפסקה ממושכת, של מעל ל-20 שנים, גם לרמת הגולן.

""
נזקים לחבילות כותנה, צילום: באדיבות קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

בימים אלה החלה קנט החלה את ההרשמה לביטוח כותנה מורחב. זאת לאחר שמועצת הכותנה חידשה את הביטוח הבסיסי לענף הכותנה לעונת 2023. גביית דמי הביטוח ותשלום תגמולי הביטוח (הן במסלול הבסיסי והן במסלול המורחב), מתבצעים באמצעות מועצת הכותנה.

הביטוח המורחב, מעניק פתרון טוב יותר לנזקים כמותיים לכל חלקה בנפרד בהתאם לפוטנציאל היבול שלה וללא תלות ביבול הממוצע הרב שנתי. במקרה של נזק כמותי, יבחן הנזק בכל חלקה ניזוקה אל מול יבול הסיבים אותו בחר המגדל לבטח ובמגבלת פוטנציאל היבול בפועל ולא מול היבול הממוצע הרב שנתי. כמו כן, הגדלת היבול המבוטח, באמצעות הביטוח המורחב, מאפשרת הגנה על מלוא היבול הצפוי בכל חלקה בקרות נזק איכותי. בקנט מציינים כי במסגרת חידוש הביטוח המורחב הוסף מקרה ביטוח מיוחד ממחלת המקרופומינה (לזן פימה בלבד וכמפורט בחוזה הביטוח).

תקופת הביטוח הוארכה השנה בהתאם להארכת תקופת הקטיף ותסתיים ב 25 בנובמבר 2023.

» פורסם בחדשות













אסיף הגזר בעמק החולה בעיצומו - צפוי להניב השנה מעל 40 אלף טון - חדשות בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אסיף הגזר בעמק החולה בעיצומו - צפוי להניב השנה מעל 40 אלף טון


מגדלי הגזר בעמק החולה ייהנו השנה מעונה שיווקית מוצלחת במיוחד, בזכות יבולים גבוהים ואיכותיים, ופתיחת שווקים במערב אירופה והאיים הבריטיים, עקב הבצורת שהכתה ביבשת בקיץ האחרון, כמו גם משבר האנרגיה שגרם לעלויות האחסון גבוהות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2023


""
אסיף הגזר בעמק החולה. צילום: אסף סלומון

חברת ג"ג (גליל גולן) של 'החברה לפיתוח הגליל', המתמחה בגידול ועיבוד תוצרת חקלאית ומתפעלת כלי חקלאות כבדים, בשטחי החקלאות של הקיבוצים והיישובים החקלאיים, מצויה בעיצומו של אסיף הגזר בשדות עמק החולה, המשתרעים על 4,000 דונם וצפויים להניב השנה מעל 40 אלף טון יבול, בדומה לאשתקד. עבודות האסיף הממוכן יימשכו עד אמצע חודש יולי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

ב'חברה לפיתוח הגליל' מציינים, כי גידול הגזר העיקרי בעמק החולה הינו הזן המשובח 'ניירובי', המתאים לתנאי האקלים בעמק ועונת גידול הגזר המאוחרת, ובעל טולרנטיות גבוהה לעקות חום, מה שמאפשר לגדלו בתקופה מאוחרת יותר ביחס לאזורים אחרים בארץ ולשווקו גם במהלך חודשי מאי, יוני ויולי הנחשבים לתקופה בה יש מחסור בגזר ובכך להעניק למגדלים המקומיים יתרון שיווקי וכלכלי משמעותי על פני המתחרים בארץ ובחו"ל.

צילום: דניאל לייזר, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

עומר דינר, מרכז ענף הגזר בחברת ג"ג: "מגדלי הגזר בעמק החולה ייהנו השנה מעונה שיווקית מוצלחת במיוחד, בזכות יבולים גבוהים ואיכותיים, ופתיחת שווקים במדינות מערב אירופה והאיים הבריטיים שהיו חסומים בשנים האחרונות, בשל עליית הביקוש לתוצרת טרייה כתוצאה מהבצורת שהכתה בקיץ האחרון מדינות כמו ספרד, פורטוגל ואיטליה, כמו גם משבר האנרגיה באירופה שהאמיר את עלויות האחסון בקירור בעשרות מונים" אומר דינר ומוסיף "זאת להבדיל מהעונה הקודמת, בה עיקר הביקוש לתוצרת הישראלית הגיע מהשוק הרוסי, שהרווחיות שלו התערערה ונפגעה בעקבות המלחמה באוקראינה והקריסה של הרובל".

""
אסיף הגזר בעמק החולה. צילום: אסף סלומון

מנתוני מועצת הצמחים עולה כי, ענף גידול הגזר בישראל משתרע על כ-20 אלף דונם, כאשר אזורי הגידול העיקריים הם עמק החולה, עמק יזרעאל, עמק בית שאן, השרון והנגב המערבי. היבול השנתי הארצי יעמוד השנה על כ-140 אלף טון גזר, מתוכם 90 אלף טון המיועדים לשוק המקומי ו-50 אלף טון לייצוא.

ג"ג היא אגודה חקלאית, הנמצאת בבעלות החברה לפיתוח הגליל בשיתוף עם קיבוצי הגליל העליון וצפון הגולן. החברה מספקת מגוון רחב של שירותי ניהול ועיבוד למשקים חקלאיים ומחזיקה בצוות מנוסה ומקצועי בתחום גידולי השדה לצד צי גדול של כלים חקלאיים מתקדמים למגוון שימושים וגידולים.

» פורסם בחדשות
 













ישראל ומרוקו יחתמו על מזכר הבנות בנוגע לשיתופי פעולה בנושאי סביבה ואקלים - המשרד להגנת הסביבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל ומרוקו יחתמו על מזכר הבנות בנוגע לשיתופי פעולה בנושאי סביבה ואקלים


בתום ביקור מקצועי רשמי ראשון מאז הסכמי אברהם, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן סיכמה עם מקבילתה השרה לילה בן עלי, על שורה של שיתופי פעולה הנוגעים לשינוי אקלים, שמירת הסביבה הימית, התפלת וניהול מים, איכות אוויר, חדשנות וטכנולוגיות סביבתיות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2023


""
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן בביקור במרוקו. צילום: המשרד להגנת הסביבה

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, נפגשה בסוף השבוע ברבאט, עם השרה למעבר אנרגיה ופיתוח בר קיימא של מרוקו, לילה בן-עלי Leila Benali. בפגישתן דנו השרות באפשרויות לקידום שיתופי פעולה לצורך התמודדות עם אתגרי סביבה ואקלים המשותפים למרוקו ולישראל, ואף סוכם כי בחודש הבא ייחתם בארה"ב מזכר הבנות רשמי בנושא בין שתי המדינות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

ההסכם שייחתם יהווה מסגרת לשיתופי פעולה בתחומי הסביבה והאקלים בין מכוני מחקר, יזמים וגופים פרטיים וציבוריים, לצד ארגוני סביבה ממשלתיים ומקומיים במרוקו ובישראל.

היה זה הביקור הרשמי הראשון של שר ישראלי להגנת הסביבה במרוקו מאז החתימה על הסכמי אברהם, ובשיחה נדונו שיתופי פעולה במספר תחומים, בין היתר: שינוי אקלים; שמירת המגוון הביולוגי ומערכות אקולוגיות; שמירת הסביבה הימית והחופית; היבטים סביבתיים של ניהול מים; התפלת מים; איכות אוויר; וחדשנות וטכנולוגיות סביבתיות.

""
השרה עידית סילמן עם השרה למעבר אנרגיה ופיתוח בר קיימא של מרוקו, לילה בן-עלי. צילום: המשרד להגנת הסביבה

בפגישה בין השרות, בה השתתפו גם מנכ"ל המשרד גיא סמט, המשנה למנכ"ל יונתן עוז, שגריר ישראל במרוקו שי כהן וסגן השגריר אייל דוד, עלה גם הצורך ביוזמות אזוריות בנושאי הגנה על איכות הסביבה ובסיומה הזמינה השרה סילמן את השרה בן-עלי לביקור בישראל.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "זהו כבוד גדול עבורי להיות כאן במרוקו ולחזור למקום בו נולדו וגדלו הוריי. קבלת הפנים החמה והאירוח הנעים גרמו לי להרגיש בבית. העשייה המשותפת והידוק יחסי העבודה בין הממשלות, תוסיף נדבך נוסף לקשר העמוק בין העם המרוקאי והישראלי. אני מודה לשרה לילה בן-עלי על המפגש הפורה והמוצלח, שכבר הוביל לסיכום על מספר שיתופי פעולה ולהקמת צוותי עבודה משותפים. למרוקו ולישראל אתגרים דומים בתחום הטיפול בפסולת, אנרגיות מתחדשות, שמירת הסביבה הימית והחופית ועוד, ואני מאמינה שיצירת שפה מקצועית משותפת בנוגע לסוגיות אקלים וקיימות הינה בגדר שליחות של ממש".

» פורסם בחדשות
 













הוועידה השנתית ה-51 למדע ולסביבה - האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוועידה השנתית ה-51 למדע ולסביבה


הכנס הסביבתי הגדול בישראל חוזר. ב-12-13 ביולי 2023 תערך הוועידה השנתית ה-51 למדע ולסביבה, בהובלת האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה. יומיים של דיונים ושיח רב מגזרי בין חוקרים וחוקרות, מקבלי החלטות, נציגי המגזר העסקי וארגוני חברה אזרחית. מסלול מיוחד בכנס מוקדש לסוגיות בחקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2023


""

הוועידה השנתית למדע ולסביבה מתכנסת זו השנה ה-51. ב-12-13 ביולי יתקיים באקספו תל אביב, ביתן 2, הכנס הסביבתי הגדול ביותר בישראל, בהובלת האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, המהווה פורום רחב לדיונים בנושאי מדע ומדיניות סביבתית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הוועידה השנתית למדע ולסביבה היא מקום מפגש לכל מי שמוצא עניין במדע, באקולוגיה ובסביבה והיא מהווה במה יוצאת דופן לשיח סביבתי בין חוקרים וחוקרות, גופי ממשל, מגזר עסקי, תעשייה, ארגוני חברה אזרחית, ארגוני סביבה, משקיעים, אנשי תקשורת והקהל הרחב.

מידי שנה לוקחים חלק בוועידה חוקרים ומומחים סביבתיים מהארץ ומהעולם, והשנה ישתתפו בה בין היתר: פרופ' ורד בלאס - יו"ר הוועידה, בית הספר ללימודי סביבה ע"ש פורטר, אונ' תל אביב; הסופר ג'ונתן ספרן פויר, מחבר רב המכר "אנחנו האקלים: הצלת כדור הארץ מתחילה בארוחת הבוקר"; פרופ' אבינתן חסידים ראש קבוצת המחקר של גוגל ישראל; רות דה-פריז' פרופסור לאקולוגיה ופיתוח בר קיימא באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ודיקנית מייסדת של בית הספר לאקלים קולומביה; ד"ר קייואן ריהאי - מנהל תוכנית האנרגיה, האקלים והסביבה (ECE) במכון הבינלאומי לניתוח מערכות יישומיות (IIASA) ; ד"ר נגה קורנפלד שור, מדענית ראשית, המשרד להגנת הסביבה; ניר גולדשטיין, מנכ"ל  GFI ועוד.

""

השנה הוועידה תכלול מעל ל-200 הרצאות במגוון תחומים, כאשר לראשונה מזה 51 שנים, חולקו השנה כלל מושבי הוועידה למסלולים על פי תחומי עיסוק: סחר וקיבוע פחמן, עירוניות ותכנון סביבתי, שימוש ביישומים ובינה מלאכותית, בריאות וסביבה, שמירת טבע ואקולוגיה, יער וצומח, חינוך סביבתי, חקלאות, אקלים והפחתת פליטות, כלכלה משפט ואקלים, מזון בר קיימה.

מסלול מיוחד בכנס מוקדש לסוגיות בחקלאות, הכולל שלושה מושבים בנושאים הבאים: היבטים סביבתיים בחקלאות, אגרו-אקולוגיה, וחקלאות מחדשת – מהחקלאי, למדען דרך קובעי המדיניות.

""

לתוכנית הוועידה, לפרטים נוספים ולהרשמה >> conference.isees.org.il

» פורסם בחדשות













המשטרה הירוקה ביצעה פעילות אכיפה נגד תחנת מעבר בחיפה - חדשות הסביבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשטרה הירוקה ביצעה פעילות אכיפה נגד תחנת מעבר בחיפה


על פי החשד, התחנה קיבלה תכולת משאיות עם פסולת ביתית בניגוד לתנאי רישיון העסק שלה שכוללים קליטה ומחזור של פסולת יבשה בלבד. במסגרת הפעילות עוכבו לחקירה שישה חשודים ונתפסו שלושה כלים ששימשו לביצוע העבירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-06-2023


""
צילום המשטרה הירוקה, המשרד להגנת הסביבה

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה יצאה השבוע לפעילות אכיפה בשיתוף שוטרי מדור הגנת הסביבה ושוטרי ימ"ר חוף נגד תחנת מעבר בחיפה, אשר על פי החשד קיבלה תכולת משאיות הכוללת פסולת ביתית מדלית אל כרמל, בניגוד לתנאי רישיון העסק שלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

תחנת המעבר רשאית, בהתאם לתנאי הרישיון, לקלוט ולמחזר פסולת יבשה, גזם ופסולת בניין בלבד. על פי החשד, בתחנת המעבר ערבבו את הפסולת הביתית יחד עם פסולת הבניין, בניגוד לתנאי הרישיון ולחוק.
 
במסגרת הפעילות נלקחו לחקירה 6 עובדי החברה, ביניהם גם מנכ"ל החברה והבעלים. בנוסף, נתפסו 3 כלי עבודה ששימשו לביצוע העבירות, וכן נלקחו מחשבים וחומרים העשויים להוות ראיות על הפעילות הבלתי חוקית שהתבצעה בתחנה.
 
הפעילות הגלויה החלה לאחר פעילות סמויה, שכללה בין היתר תצפיות באמצעות רחפן אחר משאיות שיצאו לתחנה מכיוון דלית אל כרמל. עם מתן האות, פרצו שוטרי המשטרה הירוקה ושוטרי ימ"ר חוף אל מתחם התחנה, עצרו את כלי העבודה ועיכבו לחקירה חלק מעובדי תחנת המעבר.
 
המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה תמשיך לפעול נגד תחנות מעבר המפרות את תנאי רישיון העסק שלהן ותפעל בכל האמצעים שברשותה במטרה למגר את התופעה, למנוע מפגעי פסולת ולשמור על בריאות הציבור והסביבה.

» פורסם בחדשות













תעריפי המים יעלו בשיעור של 3.08% החל מחודש יולי 2023 - הודעת רשות המים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעריפי המים יעלו בשיעור של 3.08% החל מחודש יולי 2023


בעקבות שינוי בסל המדדים הקובע למחצית הראשונה לשנת 2023, רשות המים מודיעה כי תעריפי המים יתעדכנו לכלל השימושים בשיעור של 3.08% החל מה-1 ביולי 2023. חשבון המים החודשי למשק בית ממוצע יעלה בכ- 5 שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-06-2023


""
צילום: Istock

רשות המים מודיעה על עדכון תעריפי המים החל מה-1 ביולי 2023,  בשיעור של 3.08%, בעקבות שינוי בסל המדדים הקובע למחצית הראשונה לשנת 2023.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

העדכון מבוצע בהתאם להוראות סעיף 112א לחוק המים, שמחייב לעדכן את תעריף המים אחת לחצי שנה, בהתאם לשיעור השינוי ברכיבי סל המדדים כאמור. סל המדדים מורכב ממדד המחירים לצרכן, מדד השכר ומדד תעריפי החשמל. העדכון כאמור נדרש על מנת לשמר את עלויות אספקת המים במשק המים.

החל מחודש יולי, תעריף המים לכמות המוכרת (התעריף הנמוך) יעמוד על 7.897 ₪ למ"ק (במקום 7.661 ש"ח למ"ק) ואילו התעריף לכל כמות נוספת (התעריף הגבוה) יעמוד על כ-14.494 ₪ למ"ק (במקום 14.061 ₪ למ"ק).

חישוב שיעור השינוי בתעריף המים המעודכן החל מחודש יולי 2023 ורכיבי הסל הקובע בהתאם לצו המים (שינוי יחס מרכיבי הסל הקובע), תשע"ב-2011:

""

שינוי שיעור תעריף המים ב-3.08% מהווה תוספת של כ-5 ₪ לחשבון המים והביוב החודשי הממוצע של משפחה ממוצעת בת 4 נפשות שצורכת כ-16 מ"ק לחודש ויעמוד מעתה על כ- 140 ₪ לחודש.

*הסכומים המוצגים בהודעה זו כוללים מע"מ.

» פורסם בחדשות
 













מי אמיצה יותר, ציפור העיר או ציפור הכפר? - מחקרים בנושא טבע ובעלי חיים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי אמיצה יותר, ציפור העיר או ציפור הכפר?


מחקר ישראלי חדש בחן את הסיקסק, מין נפוץ של ציפור - וגילה שסיקסקים עירוניים מאפשרים לאיומים להתקרב אליהם והם אמיצים יותר מאחיהם בסביבה הכפרית הפתוחה. על אף שבדרך כלל כולנו מעריכים את התכונה היפה הזאת, ייתכן ששינוי ההתנהגות המדובר הוא דווקא לא חיובי כל כך עבור הציפורים הללו

רעות אלון, זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה  15-06-2023


""
מהמחקר עלה שהסיקסקים העירוניים מאפשרים לאיומים להתקרב אליהם הרבה יותר מאשר אחיהם שמתגוררים בסביבה כפרית ופתוחה. סיקסק בפארק הלאומי ברמת גן. צילום: י.ש. GFDL,ויקיפדיה

במשל המוכר, כשעכבר העיר מזמין את עכבר הכפר ליהנות ממטעמי העיר – בעודו מלגלג על המזון הפשוט של אחיו הכפרי – השניים נתקלים בכלבים שמבריחים אותם מהארוחה שעליה עמלו. מוסר ההשכל של הסיפור הזה הוא ברור: העיר היא מרחב מסוכן. בהתאם לכך, העירוניים – עכברים או בני אדם – מצטיירים כמי שנאלצים להתמודד עם סכנות שונות ומשונות, שלא קיימות בכפר.

ובכן, לא רק עכברים אמיצים יותר בעיר, אלא גם ציפורים, כך מגלה מחקר ישראלי חדש שבחן הבדלי ההתנהגות בין סיקסקים עירוניים לבין אלו שחיים בשטחים פתוחים. אנחנו רגילים לחשוב על אומץ באופן חיובי – אז למה החוקרים מוטרדים מממצאי המחקר?

לגופו של סיקסק

הסיקסק (Vanellus spinosus) הוא עוף שכנפיו חומות, שאר גופו "צבוע" שחור-לבן ורגליו ארוכות ודקות. כמו מרבית מיני הציפורים בסדרת החופמאים, גם הסיקסק דוגר על הקרקע. בנוסף, הסיקסק נפוץ למדי באזורים שונים: סמוך לאזורים לחים וגם ביישובים בכל רחבי ישראל – כך שבוודאי ראיתם אותו אפילו בקרבת ביתכם. ״בעוד ציפורים אחרות שדוגרות על הקרקע מושפעות לרעה מסביבות אנושיות שמובילות לירידה באוכלוסייתן, המגמה אצל הסיקסקים היא הפוכה – והם מצליחים להתרבות ואף להתפשט לאזורים שונים בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון״, מספר מיכאל בר-זיו, דוקטורנט במעבדתו של ד״ר אור שפיגל מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שערך את המחקר החדש.

""
סיקסק באגם ירוחם. מאת: מינוזיג - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

כדי לבדוק עד כמה ציפורים אלה הן אמיצות, במחקר זה נבחן מרחק התגובה הראשוני של הסיקסקים – כלומר, כמה קרוב הם אפשרו לאיום מסוים להתקרב אליהם, לפני שברחו. כדי לבדוק האם מדובר בהביטואציה (התרגלות) לבני אדם באופן ספציפי – במקביל לבדיקת תגובתם למול איום אנושי, החוקרים בחנו כיצד הסיקסקים הגיבו למול איום טבעי, שאותו הם הרכיבו בדמות פוחלץ של תן על רכב ממונע. בנוסף, החוקרים בדקו מהי צורת הבריחה של הסיקסק – ברגל או בתעופה, את מרחק הבריחה וגם האם הסיקסק הסתתר מפני האיום, או לא.

סיקסקים שלא מפחדים?

מהמחקר עלה שהסיקסקים העירוניים מאפשרים לשני סוגי האיומים השונים – הן האנושי והן ה"טבעי" – להתקרב אליהם הרבה יותר מאשר אחיהם שמתגוררים בסביבה כפרית ופתוחה. זאת ועוד, נמצא שבעוד ציפורי הכפר נטו לנוס על נפשם בתעופה, בסביבה עירונית הציפורים הללו העדיפו לברוח "רגלית", או לעוף למרחק קצר מבלי לבצע ניסיון הסתתרות – ולפי החוקרים מדובר בבחירה נועזת למדי. בנוסף, בעוד ביישובי אדם הסיקסקים ברחו למרחק של עד 30 מטר, הסיקסקים בשטחים הפתוחים ברחו למרחק של 60 מטר ויותר – מהאיומים האנושיים וה"טבעיים" גם יחד. על כן, שלל הממצאים הללו העידו שהציפורים העירוניות אמיצות יותר מאחיותיהן שמתגוררות בטבע.

החוקרים בחנו כיצד הסיקסקים הגיבו למול איום טבעי, שאותו הם הרכיבו בדמות פוחלץ של תן על רכב ממונע. צילום: מיכאל בר-זיו

המחקר הזה מראה גם הוא את ההשפעה של תופעת העיור המואץ ברחבי העולם על חיות בר –  שבתי הגידול הטבעיים שלהן הולכים ומצטמצמים. ״לעומת מינים מלווי אדם (מינים שמשגשגים בסביבה אנושית – ר"א) המקרה של חיות הבר הוא שונה: או שהמינים הללו לא מצליחים להתמודד כלל עם סביבה עירונית, או שנוצר פיצול בין בני אותו מין – אלה שמצליחים להתמודד עם העיר ואלה שלא״, מסביר בר-זיו. הסיקסקים הם דוגמה למין שהתפצל, ובמקרה שלהם – יש יותר סיקסקים שחיים בשדות ובבריכות מאשר פרטים שמתגוררים בסביבה אנושית.

""
סיקסק בצאלים. צילום: חדוה שנדרוביץ, CC BY 2.5, ויקיפדיה

לפי בר-זיו, הכניסה הסיקסקית למרחב העירוני היא לא מהלך חיובי עבור המין; מהניסוי עלה שהסיקסקים העירוניים נותנים לבני אדם ולתנים להתקרב אליהם יותר מאחיהם – מצב שלדברי בר-זיו הוא בעייתי. ״ייתכן שמדובר בסיקסקים בעלי אופי אמיץ יותר מלכתחילה שהגיעו אל העיר, או שמדובר במצב שבו הערנות של הסיקסקים בסביבה עירונית הפכה לנמוכה יותר באופן כללי – ושני המצבים לא מיטיבים עם בעלי חיים שנמצאים בסביבה עירונית, שיש בה כלי רכב וגם טורפים״, מסביר בר-זיו. זאת אומרת, ייתכן שהעיר הפכה את הסיקסקים לשאננים יותר – כך שהם פגיעים יותר למול סכנות.

השתניתם, סיקסקים

אז מה עושים כדי לעזור לבעלי החיים להתמודד עם נוכחות אנושית? לבר-זיו יש כמה הצעות. ״כדאי להגדיר גישה מוגבלת של מבקרים לשמורות טבע ולפארקים לאומיים, שתאפשר לחיות בר לנהל חיים עם הפרעות פחותות – כמו בעין גדי, שם אין כניסת מבקרים משעה מסוימת״, הוא מסביר. בנוסף, יש גם התאמות שיכולות להיעשות במרחבים עירוניים או במרחבים שבהם האדם כבר בנה: למשל, יצירת מעברים בטוחים לחיות בר – כמו תעלות או גשרים מתחת ומעל לכבישים – שעשויים להועיל להישרדותם.

""
סיקסק באגמון החולה. נחלת הכלל, ויקיפדיה

זאת ועוד, יירוק של הערים עצמן הוא מהלך שלדברי בר-זיו יכול להועיל מאוד לבעלי חיים שונים. "אפשר להפוך ערים לירוקות יותר על ידי שתילת עצים וגגות ירוקים, שכן אלו מאפשרים מעברים טבעיים לבעלי חיים ומקומות מסתור מפני בני אדם״, הוא מוסיף. לעצים ולגגות ירוקים ברחבי העיר יש יתרונות נוספים – למשל, עבור ציפורים – מכיוון שהם מספקים להן מקומות קינון, מים ומזון. ״חשוב להבין אילו בעלי חיים משתמשים בסביבה עירונית ולמה הם עושים זאת – כדי למצוא דרכים שימנעו את שינוי ההתנהגות הטבעית שלהם ואת שינוי סביבת המחייה שלהם״, מסכם בר-זיו.

הכתבה הוכנה ע''י זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
 
 "Responsive"


» פורסם בחדשות
 













שר החקלאות דיכטר: ''מכוונים לכך שבישראל יבינו שהחקלאות היא הפתרון ולא הבעיה'' - הודעת משרד החקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות דיכטר: ''מכוונים לכך שבישראל יבינו שהחקלאות היא הפתרון ולא הבעיה''


בסקירה שהציג היום בוועדת הכלכלה, פירט שר החקלאות מספר צעדים לביצוע, בניהם הגדלת מכסת העובדים הזרים, שימוש במים מושבים, תוספת עתודות קרקע וחדשנות. ''המשפט הכי קשה ששמעתי מחקלאים הוא, שהם לא רוצים שהבנים והבנות שלהם ימשיכו בחקלאות''. היו"ר ביטן: יש 760 מיליון ₪ שצריך לתת לחקלאים, אם האוצר ינסה למסמס את זה, אנחנו פה להודיע לו שזה לא יקרה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-06-2023


""
צילום: משה לוי, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיבלה הבוקר את סקירתו של שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אבי דיכטר, על פעילות משרדו. בפתח הדיון אמר היו"ר דוד ביטן כי השר עושה עבודה מצוינת והוועדה תסייע לו במה שצריך מאחר שהחקלאות היא נושא חשוב. השר דיכטר שיבח את הוועדה על מספר הדיונים שהקדישה לנושא החקלאות, ואמר כי הדבר מעיד על כך שכולם מבינים שהעידן השתנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

השר דיכטר התייחס למשבר האקלים ואמר: ''לא מדובר בשינוי או מילים מכובסות, אלא במשבר אקלים עולמי שלא יפסח עלינו. העולם עובר ממציאות של היצע למציאות של ביקושים, ואם לא נבין את זה בזמן נמשיך לדשדש ויום אחד נחטוף את הבומבה ונתעורר", הוא הוסיף כי היעד הוא לדאוג לביטחון מזון בריא, ולא סתם מזון.

השר הוסיף: "החודשים הראשונים הוקדשו למנוע פגיעה אסטרטגית בחקלאות, על ידי ביטול אפקטיביות של הגנת הצומח. אם היה יבוא מכל מקום על ידי כל אחד והמדינה הייתה פוגשת מזיקים בשעריה, זה היה הופך אותנו למדינה שעוסקת בחקלאות רק בשיעורי ההיסטוריה.

''האוכלוסייה בישראל גדלה ב-50% בעשרים השנים האחרונות וכך גם תפוקת ענפי החלב והביצים שמשרד החקלאות מנהל, אבל תפוקת הירקות והפירות לא עלו באחוז אחד, ואם לא יהיה שינוי נהייה בבעיה. הגיל הממוצע של חקלאים הוא 62, אבל בגיל הזה לא עושים פריצות דרך בחקלאות. המשפט הכי קשה ששמעתי מחקלאים זה שהם לא רוצים שהבנים והבנות שלהם ימשיכו בחקלאות אחרינו. זה משפט קשה מאוד, אין לו סיבה והוא בר תיקון".



דיכטר פירט מספר צעדים שהמשרד מתכוון לעשות כדי לשנות את המצב, בניהם הגדלת מכסת העובדים הזרים מ-31 אלף ל-45 אלף, שימוש במים מושבים, תוספת עתודות קרקע לחקלאות וחדשנות. "אנחנו מכוונים לכך שבישראל יבינו שהחקלאות היא הפתרון ולא הבעיה. צריך לתת לה כלים ואמצעים ואנחנו יודעים להביא את זה ביד אחת, והוועדה תסייע לנו ביד השנייה".

סגן שר החקלאות, משה אבוטבול: "לצערנו הגענו למשרד עם אווירה מאוד לא טובה של התייחסות ציבורית כלפי החקלאים. הרבה אנשים שלא הבינו בחקלאות קיבלו החלטות שהובילו למשברים גדולים, כמו משבר השום. השר ואני נאבקים באוצר לא כי אנחנו נהנים מזה, אלא בגלל שאנחנו לא רוצים שיחזרו על משגים כאלה ואחרים".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ אלון שוסטר אמר כי הוא מודה לראש הממשלה על המינוי הנדיר והחיובי בכל קנה מידה, של השר דיכטר וסגנו וציין: "מרגישים שינוי ברוח הנושבת בחקלאים. בנתונים שאני קראתי, 3% מהוצאות משפחה ממוצעת הם על פירות וירקות ועליהם מתבחבשים עד כדי חשש מאבדן מאות אלפי דונמים. הרס החקלאות לא שווה את הניסיון הזה של כמה עשרות שקלים, שאולי נצליח שזה לא יישאר בפער התיווך".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי אמרה גם היא כי "באין חזון יפרע עם, וזה מחמם את הלב לראות חזון וחשיבות לחקלאות בישראל". ח"כ יסמין פרידמן בירכה על הכוונה להתבסס יותר על צריכת המדינה ופחות על יבוא, ושאלה האם יש תכנית להגדלת תקציב רווחת בעלי חיים ותכנים לצמצם עד הפסקה של ייבוא טלאים ועגלים במשלוחים חיים.

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, אמר כי הופתע מזה שלישראל אין תכנית לאומית לביטחון מזון. לדבריו, "בעוד שסין למשל מתכננת את החקלאות 100 שנים קדימה, אנחנו לא מסתכלים אפילו 5 שנים קדימה. זה לא בדיוני שבישראל צריך להסביר ללא מעט אנשים במדינה שצריך חקלאות במדינה".

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, בירך את השר אך הזכיר כי כבר שנתיים החקלאים מפנימים שהמכס יורד כדי לפתוח את הייבוא, אבל התמיכה שהתחייבו שתגיע תוך שלושה חודשים לא מגיעה. היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר: "אם ההסכם לא ייחתם בהקדם נאלץ לעשות את זה בחקיקה. יש 760 מיליון שקלים שצריך לדעת לחלק אותם, ואם האוצר ינסה למסמס אנחנו פה להודיע לו שזה לא יקרה. הבטחות צריך לקיים".

""
שר החקלאות אבי דיכטר בוועדת הכלכלה היום. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

השר דיכטר הוסיף: "האוצר שותפים שלנו, בחלק מהדברים הגענו להסכמה ובחלק לא, אבל החקלאי לא יכול להמתין שנה שלמה ללא תמיכה. יש מהלכים לא סבירים. ב-13 השנים האחרונות המדד עלה ל-117.3 נקודות ובניכוי פירות וירקות זה 117.2 נקודות. משהו בתפיסה דפוק, שמים על הפירות והירקות משקלת יותר כבדה ממה שמגיע לה. האיום הכי גדול על החקלאות הוא לא יוקר המוצרים אלא עצם קיום המוצרים. אם לא יהיו מוצרים ננהל פה דיונים אחרים לגמרי, ואני מעדיף לדון על מחיר המוצרים מאשר על קיום המוצרים".

המנכ"ל לביא התייחס למשבר בענף השום ואמר כי אם בעבר שילמנו 30 שקל לקילו היום משלמים פי 4. הוא הסביר, כי "חיי המדף של השום הסיני הוא 50% מחיי המדף של השום הישראלי, ויש בו חמישית מהחומר הפעיל שיש בשום הישראלי, כך שכדי לקבל את אותו דבר צריך לשלם פי 4-5. זה לא שום, צבעו אותו בלבן, שטפו בכלור והחומר הפעיל הוא חמישית. אני מקווה שנצליח לשכנע את שר האוצר להחזיר את המכס ל-3 שקלים וחצי".

מנגד, רכז כלכלה, תעשייה ותיירות באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי כרגע אין כוונה להעלות מכסים, שכן זה מעודד את יוקר המחייה. הוא הוסיף כי מתנהל שיח עם משרד החקלאות על ענף השום, אך המחיר ירד ב-7 שקלים לקילו ואפילו יותר

» פורסם בחדשות