הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



טיול אל 'מבשרות הסתיו' - פריחת החלמונית והסתוונית בגולן


במרומי רכס בשנית, פורחות זו לצד זו החלמונית הגדולה וסתווניות התשבץ, שני מיני גיאופיטים נדירים, מהמרשימים שבפרחי ארצנו. המלצה למסלול טיול סתווי ברכס שהוא מהיפים במסלולי הגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה - תיירות כפרית
תאריכים: סתיו 2022


סתוונית התשבץ ברכס בשנית, צילום: יעל סלע, רשות ניקוז ונחלים כינרת

מזג האוויר קריר יותר ומתאים לטיולים בחיק הטבע. כדאי לנצל את העונה הקצרה ולמהר לפגוש בפריחת הגיאופטים- צמחי הפקעות, המגיחים מהאדמה ומבשרים לנו על שינויי מזג האויר. החצב הקדים את כולם וכבר פורח מאמצע אוגוסט, עמודי הפריחה המרשימים שלו נפוצים ומייפים את כל הארץ. עכשיו הגיע תורן של החלמונית והסתוונית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

יעל סלע, מנהלת אגף חינוך, קהילה והסברה ברשות ניקוז ונחלים כינרת: "הטיול מאוד מומלץ, בוודאי במזג האוויר הנהדר במרומי רכס בשנית, שם פורחות זו לצד זו החלמונית הגדולה וסתווניות תשבץ, שני מיני גיאופיטים נדירים (צמחים בעלי בצל ופקעת), מהמרשימים שבפרחי ארצנו ולמרות גודלם הקטן, הם זוהרים ביופיים: החלמונית בפריחה צהובה עזה הדומה לחלמון ומכאן השם וסתוונית התשבץ, מין נדיר של סתווניות, הצומח בישראל על תלי געש בודדים בגולן. צבעה ורוד עז ועל גבי עלי הכותרת שלה מצוירת דוגמת משבצות מכאן שמה. צבעי הצהוב והסגול על רקע האדמה החרבה של הקיץ וסלעי הבזלת הכהים, יוצרים אסתטיקה נהדרת ומרעננת. הפריחה קצרה, אל תפספסו".

אחד ממאפייני הפריחה של החלמונית הוא ההופעה ב"כתמים", כלומר למרות נדירותן של החלמוניות, הפריחה מופיעה בנקודות מאוד מסוימות וקבועות, כך שחובבי הפריחה יודעים בדיוק היכן אפשר למצוא אותן. אחת מנקודות הפריחה המפורסמות של החלמונית היא רכס בשנית בגולן.

מסלול הטיול הסתווי אל פריחת החלמונית הגדולה ברכס בשנית הוא מהיפים במסלולי הגולן. מועדי הפריחה לכל "כתם" פריחה של חלמוניות שונה, ברכס בשנית הן פורחות במהלך חודש אוקטובר. את הראשונות אפשר לפגוש כבר עכשיו ואת האחרונות בסופו.


חלמונית ברכס בשנית, צילום: יעל סלע, רשות ניקוז ונחלים כינרת

המסלול מתחיל בתחילת מקטע 'שביל הגולן' היורד אל הכפר הצ'רקסי הנטוש ג'ואיזה. זהו שביל הליכה היורד דרומה בין עצי האלון הפזורים על הרכס. סמוך לנקודת ההתחלה של המסלול ניתן להבחין בריכוזי פריחה של החלמונית. אם חשקה נפשכם במסלול יותר ארוך, המשיכו דרומה כקילומטר, המסלול מתחיל לרדת במתינות לכיוון דרום-מערב. בהמשך, חוצים שביל ג'יפים המוביל לישוב אלוני הבשן. לאחר המפגש עם שביל הג'יפים המסלול הופך פתוח יותר וחשוף יותר לשמש. המסלול מסתיים בסמוך לחורבות הכפר הצ'רקסי ההרוס ג'ויזה, כאשר השביל פונה מערבה ונפגש עם כביש 98 כק"מ דרומית מהכניסה לישוב אלוני הבשן.

דרגת קושי - קלה-בינונית

איך מגיעים? עולים לרמת הגולן בכביש 98, לכיוון מושב אלוני הבשן, כ- 1,700 מטרים מצפון לכניסה לאלוני הבשן יש לשים לב לפניה מזרחה, הבאים מדרום יפנו ימינה הבאים מצפון שמאלה. הפנייה הינה לכביש צר ועקלקל העולה לרכס בשנית. תחילת המסלול בציר העלייה לרכס בשנית במפגש עם ציר גישה פנימי "להר חזק" (נ"צ 229600/273300). מחנים את הרכב בחניון בסמוך לשילוט גדול של "שביל הגולן" ועוברים במעבר מסודר דרך 'גדר הבקר' אל שטח שמורת חזקה. מנקודה זו נצמדים לסימון מסלון שביל הגולן לכיוון מערב.

שימו לב שלא לדרוך על החלמוניות ולהשאיר את המקום נקי לבאים אחריכם.

עוד המלצות לטיולים בנחלים ובאזור הכינרת באתר רשות ניקוז ונחלים כינרת- www.kineret.org.il
ובדף הפייסבוק- רשות ניקוז ונחלים כינרת .

» פורסם במדור התיירות הכפרית