הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



טיול אל פריחת היחנוקים במדבר


עכשיו לאחר הגשמים, כאשר ערוצי הנחלים יבשו, בערבה התיכונה מזמינים אתכם לטיול אל פריחת היחנוק היפהפה שצובע את המדבר בגוונים של צהוב, ורוד ולבן

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: אפריל 2019


יחנוק המדבר בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך

המועצה אזורית ערבה תיכונה, מזמינה אתכם להגיע לטיולים רגליים בערוצי הנחלים שיבשו לאחר הגשמים, ולחזות בתפרחת המיוחדת של 'יַחְנוּק המדבר' היפיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

'יחנוק המדבר' Cistanche tubulosa פורח בין החודשים פברואר לאפריל, כאשר התפרחת הבוהקת שלו מגיעה לגובה המתנשא ל-30-40 ס"מ. מטיילים בערבה התיכונה טוענים, כי נתקלו גם בזנים גבוהים הרבה יותר.

לצמח גבעול עבה, ובחלקו העליון פרוסה שיבולת גדולה וצפופה של פרחים גדולים ויפים, זוהרים למרחוק בצבעים של צהוב, ורוד ולבן, שנפתחים לפי הסדר מלמטה למעלה. גביע הצמח עשוי מחמש אונות שוות ומעוגלות בראשן. כמות הצוף ביחנוק המדבר רבה, והיא מושכת אליו חרקים רבים.


נויה בטיול פריחת היחנוקים בנחל צופר, צילום: אילנית ברונשטיין

ליחנוק, צמח טפיל רב שנתי ממשפחת העלקתיים הצומח במדבר, לא קיימים חלקים ירוקים ולכן הוא לא מסוגל לבצע בעצמו את תהליך הפוטוסינתזה, מה שמחייב אותו להיצמד לשורשים של שיחים וצמחים מדבריים אחרים כמו המלוח, אשל וזוגן השיח ולקבל מהם את כל צרכיו.

לאחר הגשמים, זרעיו מבשילים והצמח 'שובר' את החול הנוקשה שעל הקרקע ומגיח מעל פני פניה בתפרחות בשרניות ומרשימות.

לצמח סגולות רפואיות עממיות: בתרבויות במזרח אסיה משתמשים בו נגד צהבת, אבנים בכליות, עצירות בדרכי השתן, שלשולים, פצעים וחתכים בגוף.


יחנוק המלחות בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך

בארץ ישנם שני מינים של יחנוקים הגדלים בוואדיות, ונפוצים במדבריות דרום הארץ - יחנוק המדבר ויחנוק המלחות. בעונה זו הם שכיחים במיוחד באזור הערבה התיכונה וניתן לראות אותם בערוצי הנחלים שיבשו לאחר הגשמים. הפרח מוגן ואסור לקטוף אותו.

לפרטים עבור מסלולים נוספים, אטרקציות ומקומות לינה בערבה התיכונה, מומלץ להיכנס
לאתר תיירות ערבה - www.goarava.co.il