הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



לבשל עם התנ''ך - מסע קולינארי של ריחות וטעמים בפארק נאות קדומים


'מסע שורשים' מרתק וחוויתי החושף את מסתרי האוכל הארץ ישראלי הקדום. סיפורים והכנת מתכונים מהתנ''ך כמו גיבון גבינה משרף תאנה, בישול משקאות יין קדומים, היכרות עם צמחי מרפא ועוד המון טכניקות בישול. קורס בישול שנתי ומסע שורשים קולינרי בהנחיית דר' טובה דיקשטיין בפארק נאות קדומים

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2017-2018


דר' טובה דיקשטיין, צילום: אלדד מאסטרו

התנ"ך אינו ספר בישול ואין בו מתכונים מפורטים, ובכל זאת, מי שיודע כיצד לחפש יכול למצוא בו עשרות מאכלים ואינספור מטעמים.  ד"ר טובה דיקשטיין, הקדישה שנים רבות מחייה לחיפוש הזה, והחל מחודש ספטמבר, היא תקיים בפארק נאות קדומים זו השנה השנייה "מסע שורשים" מרתק וחוויתי החושף את מסתורי האוכל הארץ ישראלי הקדום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך קורס בן 10 מפגשים, מתחקים אחר מתכונים נשכחים שנשמרו בין דפי ההיסטוריה ולומדים להכיר טכניקות בישול קדומות, התאמת צמחים למאכל, למרפא ולתשוקה וכמובן מתנסים בהכנת מגוון מנות, הישר מן התנ"ך.

בין המנות בקורס: דבש חרובים, קונדיטון, אנומלין ואלונטית (משקאות היין הקדומים), מאכלי דגן קדומים כמו רקיקים, חביתים וניקודים, גיבון גבינה משרף תאנה, הכנת שמנים מתובלים בצמחי תבלין, פופקורן תנכ"י ומאכלים נוספים מקלי וכרמל ועוד המון.

ד"ר טובה דיקשטיין היא מדריכה בכירה בנאות קדומים ובעלת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן עם תחום התמחות מרתק במיוחד - מחקר האוכל בתקופת התנ"ך. היא מרצה ומנחה סדנאות בתחום הקולינריה הארצישראלית ומתמחה בשולחן האוכל הארץ ישראלי בתקופת המקרא, הבית השני, המשנה והתלמוד. טובה עוסקת בכל ההיבטים של האוכל הקדום - מזיהוי מוצרי הגלם הנזכרים במקורות, עיבודם למאכל, סמלים אמונות ודעות שנקשרו בהם ועד לערכים תזונתיים ורפואיים על פי אמונתם של הרופאים הקדומים ולאור המחקר המודרני.


קורס בישול תנכ''י בנאות קדומים, צילום: רעות שי דרור

המפגשים כוללים סיור מודרך בשטחי הפארק, בכל פעם לאזור אחר, בהתאם לנושא החודשי. במהלך הסיור עוברים בין אתרי הפארק, לומדים על מגוון צמחים וחומרי גלם שימושיים, טועמים קצת, מלקטים את המצרכים הנחוצים ושומעים סיפורים מרתקים ואגדות עתיקות.

כל מפגש מסתיים בהכנת ארוחה משותפת בשטח, על פי הטכניקות שנלמדו באותו יום, ובעזרת חומרי הגלם שליקטו המשתתפים ביום הסיור. בסופו של המפגש יקבלו המשתתפים חוברת מתכונים מסודרת, עם כל מה שנלמד באותו יום.

הקורס יתקיים בימי שישי, אחת לחודש, במשך 10 מפגשים בני שלוש שעות וחצי בשעות 9:00-12:30. כל מפגש מתמקד בנושאים ובחומרי גלם שונים, בהתאם לעונות השנה ולמועד המפגש.

תכני המפגשים ומועדים

8.9.2017 מה בסל?
הכרות עם שלושת המוצרים הבסיסיים בסל המזונות העתיק: דגן, תירוש ויצהר והשפעתם על חיינו היום. ביקור בגורן עתיקה, בגת ובבית בד והתנסות בטחינת קמח ברחיים קדומות ובדריכת ענבים בגת. ליקוט צמחי תבלין והכנת ארוחה משלושת המוצרים.

13.10.2017 "ירחו אסף" (לוח גזר) - עונת האסיף
ביקור בתערוכת סוכות והסבר על משמעותם החקלאית של חגי תשרי. פירות שבעת המינים, האם הדבש בשבעת המינים הוא דבש תמרים? הכנת דבש חרובים, ליקוט זיתים וצמחי תבלין לכבישה על פי מתכון רומאי קדום וארוחת פירות ומאכלים עתיקים לחג הסוכות.

3.11.2017 – המלחמה על הלחם

התנסות בחריש עם חמור וזריעת הדגנים הקדומים של ארץ ישראל: אם החיטה, חיטת דורום, שעורה. טחינה בריחיים קדומות והכרות עם מיני הדגן ומוצרי הדגן הקדומים, ריפות, קמח, סולת, קיבר.
הכנת מאכלי דגן קדומים: לחם שאור, רקיקים, חביתים וניקודים.

1.12.2017 נס פך השמן - היה או לא היה
עצירת שמן בבית הבד והפקת שמן לצרכי הבית בשיטה הקדומה. ביקור בגינת צמחי השמן והפתילות ובתערוכת השמנים והפתילות. סיפור חג החנוכה באזור מודיעין. הכנת שמנים מתובלים בצמחי תבלין .
מה בין סופגניה לסופגנין? מאכלים מטוגנים בשמן.

5.1.2018 – מתכונים לרפואה
ביקור בתערוכת צמחי רפואה הקדומים של א"י ובגינת צימחי הרפואה. מה אמרו עליהם הרופאים הקדומים ומה אומר המחקר המודרני? ליקוט נבטים, צמחי רפואה ותבלין והכנת מתכונים רפואיים וארוחת נבטים.

2.2.2018 טו בשבט ו"ירקות השדה"
גלגולו של חג – הסבר על מהותו החקלאית של חג טו-בשבט. חודש שבט הוא שיא העונה של צמחי הבר האכילים - הכרות וליקוט, סיפורים ואגדות. בישול מאכלים עתיקים מצמחי בר וסדר טו-בשבט מתחת לעצי השקד.

2.3.2018 צהלה ושמחה
על היין ומשתאות היין בעת העתיקה. מכינים קונדיטון, אנומלין ואלונטית– משקאות היין הקדומים, מכירים את המור והאפרסמון ואת היינות שהכינו מהם. מלקטים פרחי עונה אכילים (לא מוגנים) ומכינים משתה כיד המלך.

13.4.2018 "סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי" (שיר השירים ב ה)

יוצאים אל השדה עם סיפור אהבתם של הרועה ובת הכרמים, המחוללות בכרמים. ביקור בכרם ובעדר הצאן. על המאכלים אוהבים, מאכלים מעוררי תשוקה ולהפך. הכנת אשישות, יין הרקח ומאכלי אוהבים קדומים.

4.5.2018 ויצבט לה קלי
עם רות ובועז בשדה מכינים כרמל וצובטים קלי כמו שצבט בועז לרות. מכירים את שמותיו השונים ומשמעותם של חג השבועות.
מאימתי ולמה אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות? לסיום חובצים חמאה, מגבנים גבינה בעזרת שרף של תאנה ומכינים מאכלי גבינה קדומים.

1.6.2018 סוף עונה
קיץ, קוץ.
איסוף זרעים למאכל , כמו חרדל ושומר והכנת חרדל בשיטות הקדומות. מכירים את הצלף – סמל נאות קדומים. ליקוט ניצני ופירות הצלף – האביונות ומתכון קדום לכבישת צלפים. מה הקשר בין בנות צלפחד ותעוזתו של הצלף?
סיכום ומסיבת סיום הקורס.

ניתן להירשם לקורס מלא או למפגשים בודדים על פי בחירה.
הקורס מיועד לכל אוהבי האוכל, טבע ואתגרים חדשים (אין צורך בידע מוקדם)
השתתפות מגיל 18 ומעלה.
עלויות: קורס מלא - 10 מפגשים 1200 ₪ למשתתף (כולל ציוד וחומרי גלם)
מפגש בודד - 140 ₪ למשתתף (כולל ציוד וחומרי גלם).
למידע נוסף והרשמה: 08-9770758  I www.n-k.org.il