הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



שבוע אדם וים 2017 - שותפים לטבע ושומרים על ניקיון החופים


רשות הטבע והגנים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ואקואושיין, מזמינים אתכם לקחת חלק בשבוע 'אדם וים', במסגרתו יתקיימו פעילויות הסברה וניקיון לאורך חופי ישראל. השבוע נערך בשיתוף פעולה בינלאומי ומטרתו השגת חופים וימים נקיים בכל העולם. הצטרפו לעשייה!

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2-10.6.2017


שמורת חוף הבונים, צילום: אלומה סימון - באדיבות רשות הטבע והגנים

זו השנה החמישית שרשות הטבע והגנים, ובשנים האחרונות בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה ועמותת אקואושן, מקיימת שבוע פעילויות מיוחד למען השמירה על הים, המצטרף לתוכנית הבינלאומית "clean seas", שמטרתה הגברת המודעות לנושא חשיבות ניקיון החופים, להשפעת הפסולת על המערכת האקולוגית הימית, על עתיד הים ועל חיי האזרחים ולאחריות של משתמשי החוף לניקיון החופים והים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הים הינו אחד מממשאב הטבע הלאומיים החשובים במדינת ישראל שיש לשמור עליו, והציבור הרחב מוזמן להצטרף לתכנית "ים נקי" ולעזור בשמירת הניקיון בחופים בכל עונות השנה. בסופי השבוע של "שבוע אדם וים" יתקיימו פעילויות מגוונות להגברת מודעות משתמשי החוף לחשיבות ניקיון החופים, וכן להשפעת הפסולת על המערכת האקולוגית הימית, על עתידו של הים והשפעתו על חיי האזרחים. הפעילויות יתקיימו בחופי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע פעילויות הסברה, סיורים מודרכים, המחזות, הפעלות, פעילויות שחרור צבי ים ועוד ועוד..

בתוכנית הבינלאומית לוקחים חלק מדינות, ארגונים בינלאומיים וישראליים המתחייבים לסעיפי עשייה והימנעות שיעזרו להשיג את היעד המבוקש של ים נקי. במהלך הקיץ - מדינה אחרי מדינה תצטרף ותשיק מבצעי ניקוי ים, ביניהן: ספרד, פורטוגל, מלטה, תורכיה ויוון.

תופעת הפסולת בים ובחופים (marine litter) מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו. לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ- 20 מיליון טונות של פסולת, שרובה הגדול פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. הפסולת בים ובחופים מחוללת נזקים כלכליים, חברתיים, בריאותיים, סביבתיים ואסתטיים כבדים. 80% מהפסולת הימית הינה ממקורות יבשתיים ו- 20% מאניות ודייג, פלסטיק מהווה כ- 60-80% מהפסולת. 13,000-18,000 חלקי פסולת פלסטיק צפים בכל קמ"ר באוקיינוסים. הים התיכון בכללו וחופי מדינת ישראל בפרט סובלים אף הם מבעיה זו, מחקר מקיף של עמותת אקו אושן מצביע על כך שמשתמשי החוף והים הינם המקור העיקרי לפסולת חופית וימית. פסולת זו מורכבת ברובה מפלסטיק: שקיות ניילון, כלים חד פעמיים ואריזות מזון.


שמורת טבע חוף גלים, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

כמדינה חברה באמנת ברצלונה, מחויבת מדינת ישראל לתכנית הפעולה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית ((Regional Plan on Marine Litter Management. על פי תכנית זו, המהווה חלק מתכנית רחבה יותר לצמצום זיהום הים ממקורות יבשתיים (NAP ), חובה על המדינות החברות לנקוט בשורה ארוכה של פעולות כדי למזער את ממדי תופעת הפסולת הימית ואת השפעותיה המזיקות על הסביבה הימית של הים ועל האוכלוסייה השוכנת לחופיו.

יצוין, כי במדד "חוף נקי" האחרון (נכון ל-10.5.17) שביצע המשרד להגנת הסביבה נמצא כי 60% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה רק 33.3% מהחופים דורגו כנקיים עד נקיים מאד. הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן: אילת, אשדוד, באר טוביה, תל אביב- יפו, ג'סר א-זרקא, בת ים ומטה אשר. הרשויות החופיות המלוכלכות ביותר הן חוף השרות

בני נוער, סטודנטים וקד"צניקים רבים מכל הארץ, יסתובבו בחופים במהלך "שבוע אדם וים" והקיץ, יעודדו את המתרחצים לקחת חלק בפעילויות חוף נקי, יחלקו עלוני הסברה ושקיות אשפה וינקו את החופים. משתמשי החוף שירתמו לתוכנית יתחייבו: להשאיר את החוף נקי לאחר עזיבתם, להשתמש בכלים רב פעמיים במהלך הביקור בחוף, להשאיר בחוף את כל מה ששייך לו (צדפות ובעלי חיים) ולהפיץ את בשורת ים נקי.

פעילויות שבוע ''אדם וים'' - 2-10.6.2017

שמורת הטבע חוף דור הבונים

אל מפרץ הצדפים
סיור מודרך בשמורת הטבע הקסומה, לאורך המפרצים הכחולים ובינן החול והצדפים. בואו לפגוש את החוף, הים ושוכניהם בסיור אחר הצהריים. מתאים לכל המשפחה
מפגש: שמורת הטבע חוף דור הבונים
מתי: ימי שישי 2.6 , 9.6 בשעה 17:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

כוכבים על החוף
חלון לעת ערב לעולם האסטרונומיה: נשמע סיפורי מיתולוגיה על חיי הכוכבים, על חקר היקום וסיפורי כוכבים מרתקים. נקבל הצצה מרגשת אל תוך עינית הטלסקופ ונראה את המכתשים על הירח, טבעותיו של שבתאי, הסערות על פני השטח של צדק ופניו הסמוקים של מאדים.
הרצאה לכל המשפחה תתקיים ברחבה המרכזית ב 19:45 ולאחריה תצפית פתוחה לקהל אל תוך הלילה
היכן: שמורת הטבע חוף דור הבונים
מתי: יום שישי 2.6 בשעות 19:45 – 24:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

הים של כולם
הרצאה מרתקת על הים, שלאחריה יוקרן הסרט "מסעה של צבת הים הירוקה" . איזה מתנות מרעיף עלינו הים? מתי צבות הים עולות להטיל וכמה ביצים יש בקן? מה מוצאים האבקועים הקטנים על החוף ואיך קשורים הפנסים של הטיילת לכל זה? לאן נעלמו הכוכבים בשנים האחרונות ואיך אפשר לנסות ולהחזיר אותם אלינו. מתאים לכל המשפחה
היכן: רחבה מרכזית בחוף הבונים
מתי: יום שישי, 9.6 בשעה 19:45 – 21:30
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

גן לאומי תל אשקלון

משחק חוזר
משחקים חווייתיים לכל המשפחה: הורים וילדים משחקים ביחד במשחקים ספורטיביים, משחקי שולחן, משחקי חשיבה ומשחקים אתגריים אשר כולם עושים שימוש חוזר בפסולת אשר נפלטה מהים.
היכן: שמורת הטבע חוף דור הבונים
מתי: בימי שבת 3.6, 10.6 בין השעות 15:00-10:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.
גן לאומי תל אשקלון

יום הצב
פעילות מגוונת לכל המשפחה בחוף הים הארוך והיפה של הגן הלאומי תל אשקלון. סיורים, הרצאות מרתקות של מומחים, הפעלות והדגמות מגוונות יציגו את ייחודו של הים התיכון עבורנו, האיומים עליו לצד ההזדמנויות. נעסוק בצבי הים הנמצאים בסכנת הכחדה במשחקי תפקידם, חידונים וציורי ענק.
מתי: יום שבת 3.6 בשעות 10:00 - 14:00.
היכן: גן לאומי תל אשקלון
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.


חניון לילה גן לאומי אשקלון, צילום: עמרי בוכניק - באדיבות רשות הטבע והגנים

גן לאומי אכזיב

עם שנורקלים בלגונות הכחולות
מפרצי ים כחולים ונקרות סלע, רכסי כורכר וצמחים נדירים כל אלו יש בגן לאומי אכזיב, אך מה מסתתר מתחת לים? בחוף הרחצה בגן הלאומי אכזיב ברכות ים- לגונות, שהן שילוב נפלא של תופעת טבע ומעשי ידי האדם. בואו לצלול אתנו עם שנורקלים אל המקומות הקסומים ולגלות עולם חדש. הים התיכון הוא עשיר ומלהיב, בואו להכיר אותו ועזרו לנו לשמור עליו.
מתי: בוטל
היכן: גן לאומי אכזיב
בהרשמה מראש , ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

שמורת טבע חוף האלמוגים

יום החופים והאוקיינוסים בשמורת האלמוגים
הדרכות שנירקול בשונית האלמוגים, הקרנת סרטי טבע, הפעלות וסדנאות.
במקום יהיה מתחם משחקי חוף ומייצג אלמוגים, ויחולקו חוברות הסברה בנושא הים.
היכן: שמורת טבע חוף האלמוגים
מתי: יום שלישי 6.6 בשעות 14:00 – 18:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.
ללא תשלום לתושבי אילת והערבה (בהצגת תעודת זהות).


מה עוד קורה בשבוע אדם וים

מתנדבים ונוער "מקומי בטבע" – צוותי הסברה בחופים

בהכנה ל"שבוע אדם וים" ומיזם ההסברה "ים נקי" קראנו לקבוצות בני נוער, השותפים לנו במשימת שמירת הטבע והמורשת בכל ימות השנה, להצטרף למאמצי ההסברה והעלאת המודעות של הציבור לחשיבות שמירת הניקיון של הים וסביבתו. יותר מ-500 בני נוער מכל רחבי הארץ נענו לאתגר – ממסעדה ובית ג'אן בצפון עד אילת בדרום. בימי "שבוע אדם וים" הם ירדו לחופים באזורי מגוריהם לבושים בחולצות "ים נקי", יפגשו את המתרחצים והנופשים ויסבירו להם מהי חשיבות שמירת ניקיון הים וסביבתו.
בני נוער אלו משתתפים כל השנה בתכניות מנהיגות. התכנית העיקרית היא "מקומי בטבע", ובה בני נוער פועלים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים הקרובים למקומות מגוריהם. הם לומדים על הטבע ועל המורשת באזור, ממלאים משימות הקשורות לשמירת טבע ומנחילים ידע לאחרים. בני הנוער הם האזרחים של המחר, ובשבילם שמירת משאבי הטבע לדורות הבאים אינה סיסמה אלא צו העתיד. התגייסותם לשבוע אדם וים, וחשובה לא פחות היא התגייסות מעגלי התמיכה שלהם – של משפחותיהם ושל יישוביהם – מחזקת את ההשקעה רבת השנים של רשות הטבע והגנים בקשר עם הקהילות הסמוכות לגנים ולשמורות בכלל ועם בני הנוער בפרט.

בואו לסייע בניקיון חוף פלמחים, חוף שיש בו ערכי טבע

אשפה שמקורה בנו, בני האדם מהווה מפגע אסתטי עבורנו ומהווה סכנה של ממש לבתי הגידול השונים. בעלי חיים מגיעים לאזורי אשפה, מתרבים בהם ומפרים את האיזון הטבעי והמגוון הביולוגי. מדי שנה נמצאים צבי ים פצועים/ מתים בשל אכילת שקיות.
מקום מפגש: גן לאומי חוף פלמחים
מתי: ביום חמישי ה 8 ביוני 2017, בשעה 16:30 אחה"צ.
ללא תשלום בהרשמה מראש לפרטים נוספים ולטופס ההרשמההקישו כאן


גן לאומי פלמחים, צילום: אמיר חן - באדיבות רשות הטבע והגנים

מבצע ניקיון אתרים תת-ימיים

רשות הטבע והגנים בשיתוף התאחדות הצלילה הישראלית פותחת זו השנה השלישית במבצע ייחודי לניקיון אתרי צלילה מפסולת אדם (שקיות, בקבוקים, פלסטיק ועוד). המבצע יתקיים בכל מועדוני הצלילה של התאחדות הצלילה בים התיכון. הוא יתמקד בניקיון של שמורות טבע ואתרי מורשת ימיים מצפון עד דרום – משמורת ראש הנקרה, שמורת דור הבונים, שמורת ים גדור, נמל קיסריה, שרידי המבצר הצלבני באפולוניה, ועד שרידי העיר העתיקה באשקלון ועוד.
הצולל שיאסוף תחת המים את כמות הפסולת הגדולה ביותר יזכה בכרטיס מינוי משפחתי לרשות הטבע והגנים.
המבצע פתוח לכל צולל בעל רישיון מתאים. ההרשמה דרך מועדוני הצלילה של התאחדות הצלילה.

סקר שמורות ימיות ארצי

סקר בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, המכון לחקר ימים ואגמים והמוזאון לאוספי הטבע שבאוניברסיטת תל אביב. הסקר בא לבחון את תפקודן של השמורות הימיות המוכרזות לאורך חופי הארץ ולאמוד את ההגנה שהן מספקות לחברת החי והצומח בשטחן.
לשם כך הסקר ייעשה בארבע שמורות טבע ימיות בעלות קרקעית סלעית ובאתרי ביקורת סמוכים לשמורות בעלי מאפיינים פיזיים דומים. ארבע השמורות הן לאורך חופי הים התיכון במרכז ובצפון ישראל.
אלו ארבע מטרות הסקר:
א. להשוות בין חברות החי והצומח בתוך שמורות הטבע בים התיכון לבין החברות בשטחי ביקורת דומים באופי קרקעיתם.
ב. ליצור רשימות מצאי כמותיות של המינים שבשמורות הטבע.
ג. לתאר את הדגמים המרחביים של חברות החי והצומח הימיות בעומק עד כ-30 מ' לאורך קו החוף הישראלי.
ד. ליצור בסיס נתונים כמותי של החי והצומח בשמורות הטבע היום לצורך השוואה למצבן בעתיד.
את תוצאות הסקר תרכז ד"ר רות יהל, אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים.

כאוהבי הים והטבע, אנו בטוחים ששמירה על קיום ים נקי חשובים לכם. בואו יחד נעלה את המודעות לשמירה על הים, נגביר את העשייה ונרתום עוד ועוד מתרחצים להתחייב להמשיך לשמור על הים.

לפרטים נוספים התקשרו למוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*

פרטים על הפעילויות והאירועים באתר רשות הטבע והגנים -www.parks.org.il