הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



סוכות ברמת נגב ומצפה רמון - חול המועד תשע''ז


ביקור בחוות האלפקות או קטיף עצמי וחליבת עיזים בחוות חקלאיות בלב המדבר, סיור בין פירות הצבר, סדנאות חול צבעוני או הכנת נייר מצמחי המדבר, גלישת חולות, טיסה בכדור פורח, סנפלינג, ג'יפים, גולף קשתות, מסע בין כוכבים, טיולים והופעות

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: חול המועד סוכות 2016


קטיף עצמי בתות ברנע, צילום: רוני רונן

בדיוק עכשיו, בסוף העונה החמה, אזור הר הנגב הופך להיות נעים במיוחד - האקלים היבש וגובהו של האזור הופכים אותו לקייצי אך לא לוהט בשעות היום, וקריר בלילה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תיירות הר הנגב מזמינה אתכם להצטרף לנופש אתגרי, לטיול אופניים או סגווי על שפת מכתש רמון עם גיאופן, לגלישת חולות על דיונות ענק, להשתלשל מטה עם סנפלינג במכתש רמון או לטוס מעל כל היופי הזה בכדור פורח, להכין נייר מצמחים ותבלינים או לתפוס רגע ריחני ונעים במפעל פארן שבו אוספים את כל הטוב שבטבע למוצרי טיפוח אורגניים.

נופש בהר הנגב לא חייב להיות אתגרי, יש הרבה טבע מסביב שרק מחכה שיגלו אותו: הלאמות בחוות האלפקות אוהבות לאכול מכף ידם של המבקרים, ובחוות הסמוכות אפשר לצפות בחליבת העיזים או להצטרף לטעימות ונשנושים של גבינות משובחות. בחוות כרמי הר הנגב יערכו סיורים בבית הבד ובמתחם 'חץ וקשת' מכינים סדנאות חול צבעוני וגולף קשתות. שדות הקקטוס של צברי אורלי פורחים בכתום, אדום וצהוב, ובחממות של קדש ברנע גדלים תותים ורודים שמחכים לקטיף.

ברובע דרכי הבשמים שבמצפה רמון נפתחות כל הגלריות והמרחבים לסדנאות יצירה לכל המשפחה - בהאנגר של אנט מכינים יצירות שלוקחים הביתה ובחוות משכית בונים בבוץ. תערוכות מרתקות מלאות עבודות פרי יצירתם של אמנים מוכשרים כבר מוצגות לראווה ב'אתנו-סנטר', 'תוצרת מצפה', 'הדסער' או ב'אתר בניה', וכשהערב רד הנגב נהיה קריר וזו הזדמנות נהדרת להופעה במועדון הג'אז מצפה רמון או פשוט לצאת החוצה, לשכב על הגב מתחת לכוכבים ולקבל הדרכה על הדובה הגדולה, הכוכבים הקטנים ועל שאר גרמי שמיים.

סיור בין פירות הצבר - מרכז המבקרים בחוות 'צברי אורלי'
מה טעים יותר, צבר כתום או צבר אדום? משדות הקקטוסים של אורלי יוצאים פירות הצבר לכל רחבי המדינה, וגם לחו"ל. כאן מגדלים המון קקטוסים, סברסים ועליהם גדלים פירות צבעוניים, קוצניים וגם.. מתוקים. במקום מציעים סיור מודרך ב'רכבת הצבר', טיפוס על רכב הקטיף הממוכן, ביקור בבית האריזה שבו ממיינים את הפירות השווים ומורידים את הקוצים, מסבירים מהיכן הגיע הפרי שהפך להיות מזוהה עם הישראלים ומסיימים בטעימות של סברסים קרים. הילדים יוכלו להנות מפינות יצירה בענפי צבר מיובשים, פינת ליטוף ופינת חי. ביקור במקום כרוך בעלות של 10 ₪ לילד, מגיל שנתיים. קבוצות שיגיעו למקום יוכלו גם להנות מארוחת קקטוס - ריבות, שקשוקה ירוקה על כפות צבר, סלט פירות, משקה צבר ועוד.
הסיורים מתקיימים בשעה 09:00-16:00 ובשעה 14:00. מותנה במינימום משתתפים.
פרטים בטלפון 058-4707070 או באתר www.ocf.co.il


נסיעה ברכבת בחוות הצברים, צילום: חוות צברי אורלי

סבונים ונהנים - מרכז המבקרים 'פארן' לקוסמטיקה אורגנית, מצפה רמון
ברובע דרכי הבשמים, בתוך נוף מדברי עוצר נשימה שוכן לו מפעל לקוסמטיקה טבעית וסבונים, המעלה אדי ניחוחות חזקים. מהי קוסמטיקה אורגנית ? איך מייצרים סבון ? ומה אומרים הרכיבים בשמפו ? סיור מודרך במרכז המבקרים 'פארן' הוא חוויה לכל המשפחה. הילדים נהנים מסדנאות יצירה, שואלים שאלות על ניקיון ומקבלים תשובות. המבוגרים נהנים מחוויה ארומטית ומנסים קרמים ותכשירים שונים. במפעל מיוצרים יותר מ- 100 סוגי סבון ב- 3 קוים שונים, הן עבודת-יד והן בעזרת מכונות, ובנוסף עוד כ- 200 מוצרי קוסמטיקה ואיפור המבוססים על שמנים, תמציות צמחים ומינרלים מהטבע. במרכז מבקרים מסבירים על תהליכי הייצור, על המפעל, ייחודו, שיטות ייצור טבעי, היסטוריה, חומרי גלם ועוד.
סיור מודרך אפשרי לקבוצה של 8 איש ומעלה, בתיאום מראש, ללא תשלום.
פרטים נוספים בטלפון 08-6539333.
איך מגיעים ? מפעל 'פארן', הר ארדון 12, מצפה רמון


מכינים סבונים במפעל פארן, צילום: חיים רוויה

סיורים בין שבעת המינים ועוד - חוות שירת המדבר, באר מילכה
מה שתו אבות אבותינו בחליטת הבוקר שלהם ואיזה ירק מעניין נכנס לסלט? חווה אקולוגית ייחודית נפתחה לאחרונה בין נופי הדיונות של מערב הנגב, סמוך למושב באר מילכה. כאן יוצאים סיורים להיכרות עם מעל 70 מיני צמחים, תבלינים ועשבי מרפא מהמסורת הארוכה של צמחי ארץ ישראל, ביקור בבוסתן פרי עשיר, היכרות עם עצי הארגן ממרוקו ומגוון צמחי תועלת מכל העולם. הסיור מציג את עקרון ה'קיימות' בחווה ואת אופן הגידול האורגני של הפירות והצמחים שמדיפים את ריחם למרחקים. חוויה ריחנית. במקום אפשר לרכוש תערובות עשבים לחליטות ומוצרי קוסמטיקה טבעית ואורגנית המיוצרת במקום. הסיורים ייצאו בשעות 10:00-18:00 בעלות של 30 ₪ לאדם.
פרטים נוספים בטלפון 052-7021650 או באתר www.shirathamidbar.co.il


חוות שירת המדבר בבאר מילכה צילום: חוות שירת המדבר

מסע בין כוכבים בלב מכתש רמון - 'בטבע'
בהר הנגב השמיים בהירים גם בלילה. אם תסתכלו היטב, אפשר לזהות את הדובה הגדולה, הדובה הקטנה, וכמה כוכבים נוצצים. המדריכים של 'בטבע' הכינו סמני לייזר וכמה טלסקופים גדולים כדי שכל אחד יוכל למצוא כוכב בפעילות הלילה בלב מכתש רמון. אם התמזל מזלכם, אולי תוכלו לתפוס "כוכב נופל" ולהביע משאלה! מחיר למבוגר - 70 ₪. מחיר לילד - 50 ₪. פרטים נוספים בטלפון 08-8680742 או באתר www.bateva.co.il

סיור חליבה בחוות נאות
בכל בוקר, בשעה 09:30 בדיוק, ייצא סיור מקסים לכל המשפחה לחליבת הבוקר של העיזים בחווה.
במרכז המבקרים מחכות טעימות של גבינות עיזים משובחות, ריבות ויינות מחוות האזור. המקום פתוח למבקרים מהזריחה ועד השקיעה.
פרטים בטלפון 054-6864347


טעימת גבינות בחוות נאות, צילום: אלי פרכטר

נייר מן המדבר - סדנאות הכנת נייר עם שירה
בקדש ברנע מחוברים לאדמה ולפירותיה. רבים אינם יודעים אך בישראל צומח שיח פלא ממנו הכינו נייר עוד בימי קדם! 'מתנן שעיר' הוא שיח ירוק שגובהו כאדם, עם ענפים חזקים ועלים זעירים. שירה סלפטר, אמנית תושבת קדש ברנע, פותחת סדנאות להכנת נייר ייחודי ומקורית בשיטה המסורתית בהן מקלפים, מבשלים, כותבים ומייבשים את סיבי שיח המתנן בשילובים שונים עם צמחי ופרחי מדבר, שורשים ותבלינים וביחד יוצרים נייר ארומטי מדהים! הסדנאות מתקיימות בחמישי עד שבת, בתאריכים 20-22 לאוקטובר בשעה 11:00. עלות למשתתף - 40 ₪. ילדים מתחת לגיל 4 ללא תשלום. מומלץ לתאם הגעה בטלפון 050-8775490.

רוכבים ומטפסים ליד המצרים - רולינג ואופני ניצנה
בין עמקים וגבעות ממש על גבול מצרים מחכים מסלולי רכיבה נהדרים לכל המשפחה. ברולינג ובאופני ניצנה משכירים אופניים, קסדות ואת כל ציוד העזר שצריך כדי לרכב ולהכיר באופן עצמאי את פסל השלום, תל ניצנה הארכיאולוגי וחמוקי ניצנה. בתיאום מראש.
לפרטים נוספים 054-7366306 רולינג או 050-3654551 אופני ניצנה

טסים בכדור פורח מעל מכתש רמון ושדה בוקר - Over Israel
הר הנגב הוא גן עדן לטיסה בכדור פורח - נופים מדבריים דרמטיים ורכסים זהובים. טיסה בכדור פורח היא הזדמנות נדירה לחשוף את סודות המדבר: הכדור מתרומם יחד עם השמש, וביחד הם צובעים את השמיים ואת ההרים בוורוד-כתום מהפנט. אזורי הטיסה משתרעים בין שדה בוקר לאשלים, ובמכתש רמון, על שלל צבעיו ונופיו המרהיבים. מהמרומים נשקיף על הרים וגבעות, עמקים ומרחבים אין קץ ותוך כדי טיסה אפשר להבחין בעופות דורסים כמו נשרים ורחמים, דואים לצדנו. מתחת מטיילים היעלים, ואם נמר אחד טועה איחר ללכת לישון, אולי תזכו לראותו. החוויה כולה אורכת כ-3 שעות וניתן לערוך אותה בשעות הבוקר המוקדמות, לקראת הזריחה. האורחים יזכו לצפות בניפוח הכדור, להנות משתיה חמה ועוגיות, טיסה של שעה, שלוק שמפניה ובסיום, תעודת השתתפות למזכרת. הטיסות יתקיימו בתאריכים 16,19 ו22 באוקטובר.
פרטים נוספים באתר www.overisrael.co.il


כדורים פורחים מעל המדבר, צילום: אדי ישראל

האוהל הבדואי חושף את סודותיו - פרחאן, כפר אריכא (הכפר הנסתר)
תושבי כפר אריכא הידוע גם בשם 'הכפר הנסתר' פותחים אל דלתות בתי התושבים לארוחת צהריים והיכרות אמיתית בעברית עם המארחים. על ארוחה צמחונית (מנסף - אורז וירקות), סלטים, טחינה, פיתות ועוד האורחים ישמעו סיפורים על אורחות החיים המסורתיות, על החיים בכפר בדואי בימינו לעומת ימי קדם ואנקדוטות משעשעות מחיי הכפר הקטן.
פרטים נוספים בטלפון 054-9083573


הכפר הנסתר, צילום: אלי פרכטר

טיולי גמלים עם בן המדבר או עם חאן השיירות
בזמן שקיעה או זריחה, לבד או עם כל המשפחה, ברגל ובפרסה, הכי כיף לצאת לטיול מדברי על ה-ספינה של המדבר - הגמל. בסוכות יהיה אפשר להצטרף לטיול גמלים עם עאדל אלוולידי, בן המדבר תצפית מדהימה אל נוף המכתש לאורך כל שעות היום, בעלות של 40-60 ₪ בלבד, לטיול של חצי שעה. חאן השיירות טיול ייחודי שעאדל מציע נקרא 'יום נוודים' - יום טיול מלא עם היכרות עם צמחי המדבר, אורחות החיים הבדואיים, היכרות עם המנהגים העתיקים שנעלמו וגם עם אלה שהשתמרו. חאן השיירות מציע טיולי גמלים בבוקר ובצהריים, כל שעה עגולה במסלול מעגלי העובר על הנתיב הקדום של דרך הבשמים הנבטית ולאורך שוליו העליונים של נחל חווארים משם ניתן לצפות על כל בקעת צין ושדה בוקר, בעלות של 45-50 ₪. מומלץ לתאם מראש.
פרטים נוספים בטלפון 054-4609027 עאדל או 08-6535777 חאן השיירות.


טיולי גמלים עם בן המדבר, צילום: נורית עגור

מתגלגלים על ההר - טיולי אופניים וסגווי מודרכים ועצמאיים
לדווש, להתגלגל ולרכב מול נופים מרהיבים, בטיולים מודרכים או עצמאיים. גיאופן הוא המרכז לרכיבה מדברית המציע השכרת אופניים, הקפצת ציוד, הדרכת מסלולים מרתקים ומאתגרים וטיולים שונים. מסלולים שונים מחכים למדוושים המנוסים וגם למשפחות: שדה צין, שביל הטרסות (דרך נחל הרועה), ושביל 'נחל עץ' העובר ברכס חלוקים ומסתיים בעץ העתיק של נחל נוקד - למדוושים מנוסים. כל מדווש מקבל קסדה, תדריך מפורט ומפה. אם לא בא לכם לדווש, אפשר לעלות על סגווי ולרכב על שפת מכתש רמון, אל גן הפסלים, לסיור יום או לקראת השקיעה.
לפרטים 08-6553350 גיאופן

גלישת חולות - אשלים
כדי לגלוש במורדותיו של הר לא חייבים להצפין לחרמון או לטוס לחו"ל ואפשר לגלוש בכל עונה, גם בקיץ! גלישת חולות הוא ענף ספורט בינלאומי ופעילות פנאי חדשה בארץ אותה הביא לארץ דרור בן אור. תחת הדרכתו, גלשני חולות שהוא מייבא (Sand Boarding) ומגלשות שהוא בונה במיוחד הופכים לכלי תחבורה לא שגרתי על החול המתאים - גלשני גלישת חולות. אי שם ליד צומת טללים, בן אור איתר דיונות שהחול שבהן דק מאוד, לא נדבק לגוף ולכן הוא אידיאלי לגלישה לכל המשפחה. אחרי טיפוס לא קשה מדי אל ראש הדיונה, בן אור לוקח חופן גרגירים ומסביר כיצד נוצרת דיונה, ואת ההבדלים בין החול הזה לבין החול שבחוף הים. לאורחים שהגיעו אל הפסגה צפויה הפתעה, כי מכאן יורדים בשכיבה, בישיבה או ב"חצי עמידה" - ביחד או לחוד, עם הראש קדימה או לאחור, החוויה סוחטת גם מהספקנים הכי גדולים צעקות אושר והנאה. משך הפעילות כ-90 דקות, המחיר למשפחה עד 6 אנשים - 550 ₪.
הפעילות בסופי שבוע ובימי חול בתיאום מראש
פרטים בטלפון 053-7892251 או 054-3046054 ובאתר www.drorbamidbar.co.il


גלישת חולות באשלים, צילום: דרור בן אור

פרטים מלאים ניתן למצוא באתר www.negevtour.co.il או בטלפון 08-8681635