הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



ספר המתכונים של דוד המלך - מסע קולינארי בפארק נאות קדומים


איך מכינים גבינה משרף תאנה? איזה טעם יש לפופקורן תנ"כי? כיצד כותשים נכון אזוב, ולמה הוא משמש? מסע קולינאי של ריחות וטעמים בעקבות התנ"ך בקורס בישול שנתי בנאות קדומים, בהדרכת ד"ר טובה דיקשטיין – מומחית לשחזור אוכל מקראי

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2016 - 2017


בישול תנכ''י בנאות קדומים, צילום: רעות שי

אין ספור יצירות נכתבו במהלך השנים בהשפעת רב המכר הגדול ביותר בכל הזמנים – התנ"ך. כעת, פארק נאות קדומים מציע יצירה נוספת ומעוררת תיאבון – קורס שנתי מרתק וטעים, בו לומדים להכיר טכניקות בישול קדומות ולהכין מגוון של מנות, הישר מן התנ"ך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך המפגשים מתנסים בהכנת דבש חרובים, ליקוט וכבישת זיתים על פי מתכון עתיק, הכנת מאכלי דגן קדומים כמו רקיקים, חביתים וניקודים, גיבון גבינה משרף תאנה, הכנת שמנים מתובלים בצמחי תבלין, פופקורן תנכ"י ומאכלים נוספים מקלי וכרמל ועוד המון.

המפגשים בהדרכת ד"ר טובה דיקשטיין - מדריכה בכירה בנאות קדומים ובעלת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן עם תחום התמחות מרתק במיוחד - מחקר האוכל בתקופת התנ"ך. דר' דיקשטיין היא מרצה ומנחה סדנאות בתחום הקולינריה הארצישראלית ומתמחה בשולחן האוכל הארץ ישראלי בתקופת המקרא, הבית השני, המשנה והתלמוד. טובה דיקשטיין עוסקת בכל ההיבטים של האוכל הקדום: מזיהוי מוצרי הגלם הנזכרים במקורות, עיבודם למאכל, סמלים אמונות ודעות שנקשרו בהם ועד לערכים תזונתיים ורפואיים על פי אמונתם של הרופאים הקדומים ולאור המחקר המודרני.

כל מפגש כולל סיור מודרך בשטחי הפארק, בכל פעם לאזור אחר, בהתאם לנושא החודשי. במהלך הסיור עוברים בין אתרי הפארק, לומדים על מגוון צמחים וחומרי גלם שימושיים, טועמים קצת, מלקטים את המצרכים הנחוצים, ושומעים סיפורים מרתקים ואגדות עתיקות. כל מפגש מסתיים בהכנת ארוחה משותפת בשטח, על פי הטכניקות שנלמדו באותו יום, ובעזרת חומרי הגלם שליקטו המשתתפים ביום הסיור. בסופו של המפגש יקבלו המשתתפים חוברת מתכונים מסודרת, עם כל מה שנלמד באותו יום.

הקורס יתקיים במשך 10 מפגשים בני שלוש שעות, ויערך ביום שישי הראשון של כל חודש. ניתן להירשם לקורס מלא או למפגשים בודדים על פי בחירה. כל מפגש מתמקד בנושאים ובחומרי גלם שונים, בהתאם לעונות השנה ולמועד המפגש.


בישול תנכ''י בנאות קדומים, צילום: רעות שי

2.9.2016 מה בסל?
הכרות עם שלושת המוצרים הבסיסיים בסל המזונות העתיק : דגן, תירוש ויצהר והשפעתם על חיינו היום. ביקור בגורן עתיקה, בגת ובבית בד טחינת קמח ברחיים קדומות ודריכת ענבים בגת. ליקוט צמחי תבלין והכנת ארוחה משלושת המוצרים.

7.10.2016 חג האסיף
בקור בתערוכת סוכות, הסבר על משמעותם החקלאית של חגי תשרי. פירות שבעת המינים. הכרות עם התמר -האם הדבש בשבעת המינים הוא דבש תמרים? חרובים – הכנת דבש חרובים. ליקוט זיתים וצמחי תבלין לכבישה על פי מתכון רומאי קדום.
ארוחת פירות ומאכלים עתיקים לחג הסוכות.

4.11.2016 – המלחמה על הלחם
מן הכוסמת אל הכוסמין - הכרות עם דגני הבר והדגנים הקדומים של ארץ ישראל.. התנסות בחריש בחמור וזריעה של אם החיטה, חיטת דורום, שעורה. סוגי הקמח וערכיהם התזונתיים – קיבר (מלא), נקי, סולת. הכנת מאכלי דגן קדומים: רקיקים, חביתים וניקודים.

2.12.2016 פך השמן
ביקור בגינת צמחי השמן והפתילות ובתערוכת השמנים והפתילות. מסיק והפקת שמן בבית הבד ובאופן עצמאי. סיפור חג החנוכה באזור מודיעין. מה בין סופגניה לסופגנין? הכנת שמנים מתובלים בצמחי תבלין ומאכלים מטוגנים בשמן.

6.1.2017 – מתכונים לרפואה וארוחת נבטים
הכרות עם צמחי הבר האכילים הראשונים, ליקוט נבטים. ליקוט צמחי רפואה והשוואה בין המחקר המודרני לחוכמתם של רופאי העבר. ביקור בתערוכת צמחי רפואה, הכנת מתכונים רפואיים וארוחת נבטים.

3.2.2017 טו בשבט ו"ירקות השדה"
גלגולו של חג – הסבר על מהותו החקלאית של חג טו-בשבט. חודש שבט הוא שיא העונה של צמחי הבר האכילים - הכרות וליקוט, סיפורים ואגדות. השקד. בישול מאכלים עתיקים מצמחי בר וסדר טו-בשבט מתחת לעצי השקד.

3.3.2017 צהלה ושמחה
על היין ומשתאות היין בעת העתיקה. נכין קונדיטון, אנומלין ואלונטית– משקאות היין הקדומים. נכיר את המור והאפרסמון ואת היינות שהכינו מהם. נלקט פרחי עונה אכילים (לא מוגנים) ונכין משתה כיד המלך.

7.4.2017 בעקבות סמלי חג הפסח
מדוע אוכלים מצות בפסח ולמה חמור כל כך האיסור, עד כדי עונש כרת לאכול חמץ?. הכרות עם האזוב שבו משחו את המשקוף והמזוזות וכתישת אזוב. מה הקשר שבין החזרת לחריין? –הכרות עם המרורים וליקוט. גדי ושה – עולמם של הרועים וביקור בעדר הצאן.
לסיום נערוך ליל סדר של ימי בית שני, נשתה יין, נאכל מצות מרורים ו...צלי כבש בתנור פסחים. (מפגש בן 4 שעות)


בישול תנכ''י בנאות קדומים, צילום: רעות שי

5.5.2017 כרמל וקלי
הכרות עם מבשרי הלחם – הכרמל והקלי.
הכנת כרמל בשדה (חיטה ירוקה קלויה) וקלי – הפופקורן התנכ"י. טחינת הקלי לקמח, בישול מאכלי קלי, כרמל וקמח קלי

2.6.2017 סוף עונה
איסוף זרעי מאכל – חרדל, קטניות, שומר סרפד והכנת מאכלים מכל המוצרים שליקטנו. ליקוט ניצני הצלף – סמל נאות קדומים ומתכון קדום לצלפים.
סיכום ומסיבת סיום הקורס

ניתן להירשם לקורס מלא או למפגשים בודדים על פי בחירה.
עלויות: קורס מלא - 10 מפגשים 1000 ₪ למשתתף (כולל ציוד וחומרי גלם)
מפגש בודד - 120 ₪ למשתתף (כולל ציוד וחומרי גלם).

למידע נוסף והרשמה:www.n-k.org.il